2005 w grach komputerowych


2005 w grach komputerowych w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ten artykuł opisuje ważne wydarzenia w 2005 roku w grach komputerowych. Zobacz też: Historia gier komputerowych.


Spis treści

Wydarzenia | edytuj kod

Biznes | edytuj kod

Wydane gry | edytuj kod

Trendy | edytuj kod

W 2005 całkowita wartość sprzedanych akcesoriów, sprzętu i oprogramowania związanego z grami komputerowymi w Stanach Zjednoczonych wyniosła 10,5 miliarda dolarów (w porównaniu do 9,9 miliardów z 2004) tym samym bijąc rekord z 2002 wynoszący 10,3 miliardy dolarów.

Wzrost jest głównie spowodowany rozwojem sektora gier na konsole przenośne, który równoważył zastój w sektorze gier konsolowych. Opóźnienia, brak sprzętu i oczekiwanie na konsole nowej generacji są podawane jako główne przyczyny zmniejszenia sprzedaży gier i sprzętu konsolowego. Sprzedaż gier konsolowych i sprzętu spadła, odpowiednio, o 12% i 3%.

Wartość rynku gier na konsole przenośne wzrosła do 1,4 miliarda dolarów. Wzrost sprzedaży przenośnego sprzętu do gier o 96% (w stosunku do roku 2004) prawdopodobnie odbył się dzięki wydaniu konsoli Nintendo DS i Sony PSP. Mimo że wydanie Nintendo DS i Sony PSP pomogło we wzroście wartości rynku, konsola Game Boy Advance nadal utrzymuje 62% udział w liczbie sprzedanych sztuk konsoli i 52% udział w sprzedaży oprogramowania na przenośne konsole[1].

Rynek gier komputerowych kontynuuje trend spadkowy zaliczając w tym roku 14% spadek. Wartość tego sektora spadła z 1,1 miliarda dolarów w 2004 do 953 milionów. Mimo że liczba sprzedanych egzemplarzy gier komputerowych spadła, NPD twierdzi, że liczba grających na komputerze rośnie m.in. dzięki stronom internetowym i subskrypcji z gier MMO[2].

Konsole gier wideo | edytuj kod

Dominującymi konsolami w 2005 były:

Producenci konsoli zaprezentowali następczynie swoich konsoli: Microsoft zaprezentował Xbox 360, Sony PlayStation 3, a Nintendo Wii. Informacje o konsolach pojawiały się głównie na krótko przed lub podczas E3. W 2005 jednak tylko Xbox 360 został wydany. Premiera odbyła się 22 listopada w Ameryce Północnej, 2 grudnia w Europie i 10 grudnia w Japonii.

Przenośne konsole | edytuj kod

dominującymi przenośnymi konsolami w 2005 były:

Następna edycja konsoli Game Boy, Game Boy Micro, została wydana jesienią 2005.

Sprzedaż gier wideo | edytuj kod

Sprzedaż gier komputerowych | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. NPD Group's Annual 2005 U.S. Video Game Industry Retail Sales (ang.). [dostęp 17 stycznia 2006].
  2. NPD Group's Annual 2005 U.S. PC Game Retail Sales (ang.). [dostęp 17 stycznia 2006].


Na podstawie artykułu: "2005 w grach komputerowych" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy