Doom 2


Doom II w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Doom 2) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Doom II (również jako Doom II: Hell on Earth[5]) – strzelanka pierwszoosobowa wyprodukowana przez studio id Software i wydana na komputery PC przez GT Interactive 30 września 1994 w Stanach Zjednoczonych[6] oraz w październiku tego samego roku w Europie[7]. Jest sequelem gry Doom, która wydana została rok wcześniej. W 1995 roku Doom II zdobył nagrodę Origins Award w kategorii „najlepsza gra komputerowa fantasy lub science fiction roku 1994”. Redakcja magazynu „PC Gamer UK” w 2015 roku przyznała grze 73. miejsce na liście najlepszych gier na PC[8].

Fabuła | edytuj kod

Doom II jest bezpośrednią kontynuacją Dooma. Niemal natychmiast po zakończeniu misji na Marsie bezimienny żołnierz, w którego wciela się gracz, ponownie staje naprzeciw monstrom: po powrocie na Ziemię okazuje się, że potwory dotarły i tutaj, zabijając miliony ludzi. Plan ludzkości na ocalenie zakłada zdobycie statku kosmicznego i ewakuację gdzieś, gdzie będzie można się osiedlić i w spokoju założyć nową cywilizację. Jedynym statkiem jest ten należący do obcych. Grupa ludzi postanawia odebrać go obcym, jednak prawie wszyscy giną – pozostaje tylko główny bohater, któremu samotnie przyjdzie zmierzyć się z wrogiem.

Rozgrywka | edytuj kod

Doom II nie różni się znacząco od swojego poprzednika – grafika niewiele się zmieniła, nie zastosowano żadnych nowszych technologii, nie zmieniła się także sama rozgrywka. Gra nadal polegała na przechodzeniu z góry ustalonych poziomów, odnajdywaniu kluczy i różnych przejść oraz zabijaniu hord potworów. Do uzbrojenia dodana została strzelba-dwururka. Pojawiło się również kilku nowych przeciwników takich jak: Hell Knight, Pain Elemental, Mancubus, Revenant, Arachnotron czy Arch-Vile. Ostatecznie gracz spotyka finałowego bossa – „Icon of Sin” – gigantyczną ścianę z wizerunkiem czaszki kozła[9]. Wewnątrz znajduje się żart twórców – głowa Johna Romero nabita na szpic.

Przypisy | edytuj kod

  1. Doom II Review. GameSpot, 1996-05-01. [dostęp 2017-06-20].
  2. Doom II – review. „PC Gamer”, s. 134, grudzień 1994. 
  3. Doom II for PC. GameRankings. [dostęp 2014-03-05].
  4. Doom II for PC Reviews. Metacritic. [dostęp 2014-03-05].
  5. Kamil Mętrak. Doom 2. „Secret Service”, s. 68, październik 1994. ISSN 1230-7726
  6. Thorsten Küchler: 25 Jahre id Software: Von Spielen, Skandalen und Sensationen (niem.). pcgames.de, 2016-01-31. [dostęp 2016-02-17].
  7. Piotr Mańkowski. Zapowiedzi. „Secret Service”, s. 54, wrzesień 1994. ISSN 1230-7726
  8. Top 100 Greatest Games. „PC Gamer UK”, s. 52–73, 2015-09. Future plc (ang.). 
  9. Icon of Sin (Character). Giant Bomb. [dostęp 2014-03-05].
Na podstawie artykułu: "Doom 2" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy