Droga krajowa nr 19 (Polska)


Droga krajowa nr 19 (Polska) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Droga krajowa nr 19droga krajowa klasy GP[1] oraz na krótkich odcinkach klasy S[1], we wschodniej Polsce o długości 592 km przebiegająca południkowo przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie oraz podkarpackie. Łączy trzy aglomeracje we wschodniej Polsce: białostocką, lubelską oraz rzeszowską. Droga jest korytarzem europejskim łączącym Słowację z krajami nadbałtyckimi. Trasa na odcinkach NiskoJanów LubelskiModliborzyce oraz KraśnikLublinKock ma utwardzone pobocza. Poza odcinkami ekspresowymi, na odcinku NiemceCiecierzyn jest dwujezdniową drogą krajową.

Spis treści

Historia numeracji | edytuj kod

Na przestrzeni lat trasa posiadała różne oznaczenia i kategorie:

Gdy w 1985 roku zmieniono numerację dróg, trasa 19 koło Białegostoku wiodła w kierunku Augustowa, Suwałk, do granicy w Budzisku (dzisiejsza trasa 8 E67). Później zmieniono przebieg z Białegostoku w kierunku Sokółki do przejścia granicznego w Kuźnicy (dawna droga nr 18).

Rozbudowa drogi | edytuj kod

W przyszłości rolę drogi nr 19 ma zająć planowana na jej miejsce droga ekspresowa S19.

  • W 2003 roku oddano do użytku 8-kilometrową obwodnicę Lubartowa.
  • W 2008 roku wybudowano 6,5-kilometrową obwodnicę Międzyrzeca Podlaskiego. Jest to jednojezdniowa droga ekspresowa S19 obecnie oznaczona jako 19.
  • W 2007 roku rozpoczęto budowę 4-kilometrowej ekspresowej obwodnicy Wasilkowa, oddanej do użytku w roku 2011. Ze względu na protest ekologów (droga miała przecinać Puszczę Knyszyńską) przebieg drogi ekspresowej S19 w okolicach Białegostoku zmodyfikowano tak, aby przebiegała na północ od puszczy przez Knyszyn. Prace na obwodnicy zawieszono na kilka miesięcy. Po wznowieniu prac wykonawca wypowiedział kontrakt w 2009 roku. Ostatecznie roboty wznowiono w 2010 roku i trasę oddano do użytku 14 lutego 2011 roku jako jednojezdniową drogą krajową.
  • W latach 2009–2011 budowano 8-kilometrową obwodnicę Kocka i Woli Skromowskiej. Odcinek ten to jednojezdniowa droga ekspresowa S19 z rezerwą na drugą jezdnię w przyszłości zbudowana w systemie bezkolizyjnym. Otwarcie nastąpiło 21 grudnia 2011 r.
  • 10 września 2012 r. oddano do użytku 8-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 od Stobiernej do węzła z autostradą A4 Rzeszów Wschód.
  • 17 maja 2013 r. otwarto odcinek łączący S19 oraz rondo im. Jacka Kuronia w Rzeszowie. Na podstawie Zarządzenia nr 60 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 20 grudnia 2013 r odcinek ten z dniem 1 stycznia 2014 roku stał się drogą krajową nr 97.
  • 13 grudnia 2013 roku otwarto 4-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 prowadzącego od węzła autostradowego Rzeszów Zachód do węzła Świlcza zlokalizowanego na drodze krajowej nr 94 i drogi krajowej 4.
  • Na podstawie Zarządzenia nr 8 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 12 lutego 2014 roku, przebieg drogi krajowej nr 19 został wydłużony do byłego przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku, przez co sama DK19 wydłużyła się o 96 km. Jednocześnie w tym samym rozporządzeniu przebieg drogi krajowej nr 9 został skrócony do węzła autostradowego Rzeszów Północ. Tak więc od Rzeszowa do granicy ze Słowacją, przebieg trasy europejskiej E371 pokrywa się z DK19, a nie jak do tej pory z DK9. Zarządzenie weszło w życie z dniem jego ogłoszenia.
  • W latach 2011 - 2014 wybudowana została Północna obwodnica Lublina w ciągu dróg ekspresowych S12, S17 i S19 od węzła Lublin Rudnik (dawniej Lubartów) do węzła Lublin Sławinek (dawniej Dąbrowica). Odcinek ten wybudowano w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej po 3 pasy ruchu w każdym kierunku. Ten odcinek drogi oddano do użytku 31 października 2014 roku.
  • 29 października 2014 podpisano umowę na budowę Zachodniej Obwodnicy Lublina (2 pasy ruchu w każdym kierunku), której wykonawcą została wybrana firma Budimex. Wartość inwestycji to blisko 423,9 mln zł. Zakończenie budowy tego odcinka nastąpiło z końcem listopada 2016 roku.
  • 9 grudnia 2016 oddano do użytku Zachodnią Obwodnicę Lublina zmieniającą przebieg drogi DK19, dzięki temu Lublin zyskał pełną obwodnicę w ciągu DK19.
  • 1 września 2017 oddano do użytku 12 i pół-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 od Stobiernej do węzła Sokołów Małopolski Północ.
  • 7 grudnia 2017 roku oddano do użytku do użytku dwujezdniowy odcinek drogi S19 Świlcza (bez węzła) – węzeł Rzeszów Południe / Kielanówka (z węzłem) o długości 6,3 km oraz 3,5-kilometrowy łącznik pomiędzy węzłem Rzeszów Południe, a ul. Podkarpacką w Rzeszowie, który połączył drogę ekspresową z obecnym przebiegiem DK19.
Droga krajowa nr 19 Droga krajowa nr 19 w Niedrzwicy Kościelnej, 20 km na południe od Lublina, widok w kierunku Lublina Droga nr 19 w Rybołach Droga w Zwierkach Przejazd kolejowy w Czarnej Białostockiej w ciągu drogi nr 19 Droga krajowa nr 19 w Wasilkowie Droga krajowa nr 19 w Sokółce, widok w kierunku przejścia granicznego w Kuźnicy Droga krajowa nr 19 w Sokółce

Ważniejsze miejscowości leżące przy trasie 19 | edytuj kod

Poniższa tabelka pokazuje główne miejscowości na trasie drogi krajowej nr 19 i drogi krzyżujące się z nią.

Legenda:   w planie ,   w budowie ,   zbudowana .

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych (pol.). gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22].
Na podstawie artykułu: "Droga krajowa nr 19 (Polska)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy