Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej


Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. (w skrócie: KPKM Białystok lub KPKM) – jeden z przewoźników świadczących usługi w zakresie pasażerskiego transportu zbiorowego w Białymstoku.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Geneza i struktura firmy | edytuj kod

Spółka komunikacyjna KPKM włącznie z dwiema pozostałymi (KZK i KPK) powstała 2 września 1991 r. z powodu strajku pracowników firmy MPK Białystok. Od wielu lat przedsiębiorstwo w porównaniu do innych białostockich firm przewozowych wyróżnia się posiadaniem największej liczby linii autobusowych (22), lecz od 2007 r. charakteryzuje się także posiadaniem autobusów marki MAZ. Co ciekawe, pojazdy marki MAZ 105 to jedyne modele, jakie występują w Polsce. Od 2006 r. spółka ta rozpoczęła swoją działalność pod organem BKM, dzięki któremu wiele środków transportu pozostaje oznaczonych jego logiem BKM (boczna i przednia strona autobusu) oraz BKM – Bliżej celu (tylna strona autobusu). W roku 2010 KPKM ze względu na pozytywne prowadzenie oraz rozwój firmy w Ogólnopolskim Programie Liderzy Społecznej Odpowiedzialności otrzymało tytuł Dobra Firma 2010[1].

Tabor spółki | edytuj kod

Od chwili powstania spółki niemal wszystkie autobusy miejskie marki Jelcz (jednoczłonowe) oraz Ikarus (tylko przegubowe) stanowiły początkową flotę. Przez przedsiębiorstwo były posiadane także używane pojazdy marki Setra i Heuliez użytkowane średnio do roku 2001. Od 1992 r. autobusy Jelcz w zależności od modelu niemal co rok przyjeżdżały do spółki w celu miejskiej eksploatacji. W roku 1995 do taboru firmy trafiły również 3 fabrycznie nowe autobusy Mercedes-Benz O405N, które nadal są eksploatowane, natomiast trzy lata później tabor został wzbogacony dzięki 6 nowym pojazdom marki Jelcz o modelu M121M, a w następnym roku także 6 pojazdami o modelu 120MM/2, jako ostatnim i oprócz tego pierwsze autobusy MAN w 1998 r. dotarły do przedsiębiorstwa aż do następnego roku powodując wycofanie pojazdów marki Setra i Heuliez. Dzięki temu lista autobusów przegubowych ze względu na ich wymianę także uległa zmianie. Łączna liczba autobusów marki MAN (w tym jednoczłonowych) wynosiła 17.

W 2004 r. dwa pojazdy przegubowe Solaris jako pierwsza marka w mieście II generacji rozpoczęły użytkowanie w ruchu miejskim, dodatkowo od tego roku odbył się przetarg kolejnych autobusów marki MAN i Mercedes-Benz w stanie używanym trwający do roku 2005. W tym roku na jezdnie miasta wyruszył też niskowejściowy autobus MAN Lion’s City T, do którego dołączyły również podobne, fabrycznie nowe wersje pojazdów typu MAN Lion’s City (11 sztuk) oraz MAN Lion’s City G (6 sztuk) produkowane w roku 2006 i 2007. Po ich dostawie wzbogacono tabor spółki czterema autobusami nowej marki – MAZ, a dwa lata trzema, ponadto zostały sprowadzone dwa używane pojazdy nowej marki Gräf & Stift z roku 2008. Od 2007 r. ze względu na wzrastającą liczbę pojazdów marki MAZ, zauważalny jest cykliczny wzrost kupna pojazdów produkcji białoruskiej. 28 lutego 2010 r. na flotach firm komunikacyjnych zaprezentowało się 48 sprowadzonych przez władze miasta pojazdów marki Solaris III generacji, których największa liczba (20) jest posiadana przez przedsiębiorstwo. W momencie ich eksploatacji w spółce pozbyto się kilka autobusów miejskich typu Jelcz oraz wszystkich marki Ikarus. W latach 2011/12, KPKM otrzymał 16 nowych autobusów Solaris, zakupionych przez miasto - w zamian wycofano z eksploatacji 26 pojazdów wyprodukowanych w latach 90. (MAN NL202, MAN NG272, Mercedes-Benz O405, Mercedes-Benz O405N oraz Gräf & Stift NL202). Skutki były następujące: tabor uległ modernizacji, a także nastąpił spadek średniego wieku pojazdów o kilka lat. W roku 2015 do taboru KPKM dołączyły 2 fabrycznie nowe minibusy marki Iveco o numerach bocznych 923 i 924, które są używane do przejazdu w dni robocze na liniach gminnych 200, 201 i 202, w nocy rozwożą kierowców z KPK i KPKM. W kwietniu 2016 roku podpisano umowę na dostawę 4 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów przegubowych marki Solaris - są to pierwsze w Białymstoku egzemplarze IV generacji. Zawitały one do miasta pod koniec sierpnia[2]. W październiku 2018 roku do zajezdni firmy przyjechały pierwsze w spółce modele Mercedes-Benz Conecto G LF w celu zastępstwa średniopodłogowych egzemplarzy typu MAZ 105 oraz niewielkiej ilości autobusów MAN NG312. Nowe pojazdy zakupiono z budżetu miejskiego, po czym przetarg na ich dostawę był podpisany w marcu roku 2018.

W 2010 r. wszystkie autobusy napędzano paliwem typu bioester. Od następnego roku, w ramach testów, zaczęto stosować na nich gaz typu LPG[3]. Napędzano nim dwa dowolne pojazdy, jednak efekty pracy tego gazu przyniosły negatywne skutki.

Od roku 1991 każdy z autobusów miejskich spółki jest oznaczony numerem bocznym w zakresie 801-899 (przegubowe) i 901-999 (jednoczłonowe) z wyjątkiem pojazdów marki Solaris dostarczonych do miasta w latach 2010–2012. Posiadają numery boczne w granicy od 300 do 323 (jednoczłonowe), oraz od 350 do 369 (przegubowe).

Linie spółki | edytuj kod

W latach 1992–1997 niektóre z linii autobusowych, szczególnie te wykorzystywane przez pojazdy przegubowe, były obsługiwane z taboru firmy BIATRA. Po jej upadłości obsługę tych linii przejęły autobusy przegubowe posiadane przez KPKM. Linia nr 14 była obsługiwana przez przedsiębiorstwo do 2010 r., kiedy to przeniesiono ją do wykorzystywania przez autobusy sąsiedniej spółki KPK. Dodatkowo jej trasa po raz kolejny uległa zmianie, gdyż pierwsza zmiana trasy odbyła się rok przed następną. Od 2003 roku KPKM obsługiwał linie nocne o numerach: 3N oraz 5N. Po reorganizacji linii nocnych, od 7 listopada 2014 są to linie o numerach: N1, N5 oraz N6. Ich trasy rozpoczynają się na przystanku Sienkiewicza/Rzeka Biała i prowadzą do większości dzielnic i osiedli Białegostoku, a nawet poza miasto. 15 września 2014 roku uruchomiono trzy nowe podmiejskie linie 200, 201 i 202, których trasa rozpoczyna się w Juchnowcu Kościelnym i prowadzi do Simun (200), Hermanówki (201) oraz Dorożek i Wojszek (202). Są to jedyne linie, których przebieg jest całkowicie prowadzony poza Białymstokiem. Obsługują je obecnie pojazdy marki Iveco, wcześniej Jelcz, MAN i MAZ.

Linie | edytuj kod

Obecnie KPKM Białystok obsługuje 24 linii (w tym 3 nocne oraz 3 cmentarne). Do tej pory ostatnio utworzonymi liniami autobusowymi są linie 200, 201 i 202.

Linie zwykłe | edytuj kod

Linie nocne | edytuj kod

Autobusy tych linii kursują tylko w noce piątek/sobota i sobota/niedziela.

Linie cmentarne | edytuj kod

Autobusy tych linii kursują tylko w okresie Wszystkich Świętych.

Tabor | edytuj kod

W chwili obecnej trzon taboru autobusowego KPKM Białystok stanowią pojazdy marki Solaris Urbino 12 (wśród jednoczłonowych) oraz Solaris Urbino 18 (wśród przegubowych) w łącznej liczbie 46 sztuk. Obecnie ostatnio „witanymi” autobusami do taboru spółki były 4 sztuki pojazdów Solaris Urbino 18 z 2016 roku.

Obecny | edytuj kod

Autobusy jednoczłonowe | edytuj kod

Autobusy przegubowe | edytuj kod

Inne pojazdy | edytuj kod

Autobusy wycofane | edytuj kod

Statystyka | edytuj kod

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. KPKM chce być Dobrą Firmą 2010.
  2. Nowe autobusy | Wschodzący Białystok - Oficjalny Portal Miasta, www.bialystok.pl [dostęp 2017-11-24]  (pol.).
  3. Białystok: KPKM myśli o autobusach LPG – InfoBus.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy