Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne


Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Jelcz 272 MEX z KPK Białystok

Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. (w skrócie: KPK Białystok lub KPK) – przewoźnik świadczący usługi w zakresie transportu pasażerskiego transportu zbiorowego w Białymstoku. Spółka podobnie jak każde inne (takie jak KZK czy KPKM) powstała w 1991 roku w wyniku podziału Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Spis treści

Linie | edytuj kod

W latach 90. spółka korzystała z linii 13 i 101, które dzisiaj[kiedy?] obsługuje inne przedsiębiorstwo – KZK. Obecnie do przewozu osób KPK wykorzystuje 18 linii w tym jedną podmiejską (100), 3 cmentarne (C2, C4 i C7) oraz 3 nocne (N2, N3 i N4) (stan na 2014).

Linie zwykłe | edytuj kod

Linie cmentarne | edytuj kod

Linie specjalne kursujące w dniu Wszystkich Świętych oraz zadusznym (1 XI – 2 XI).

Linie nocne | edytuj kod

Tabor spółki KPK | edytuj kod

XX wiek (1991-2000) | edytuj kod

Przedsiębiorstwo komunikacyjne KPK wraz z dwoma sąsiednimi operatorami KZK i KPKM powstało w roku 1991 poprzez rozpad historycznej spółki MPK Białystok, w której jej pracownicy przeprowadzili strajk domagając się pozytywnych zmian w komunikacji miejskiej. Po tym zdarzeniu liczbę autobusów jednoczłonowych marki Jelcz i przegubowych marki Ikarus produkowanych w latach 80. i eksploatowanych przez MPK przydzielono trzem spółkom komunikacyjnym, gdzie jedna z nich KZK jako najmniejsza nie otrzymała żadnego autobusu przegubowego aż do roku 2000. Od momentu rozpoczęcia działań KPK oprócz pojazdów marki Jelcz i Ikarus stanowiących pierwotny trzon floty autobusowej rozpoczęto sprowadzanie z Zachodniej Europy średniopodłogowych, nieco starszych autobusów marki Setra, Heuliez i Mercedes-Benz o niewielkiej liczbie egzemplarzy, które przed rozpoczęciem ich eksploatacji w Białymstoku przez kilkanaście lat były używane do ruchu głównie w kraju francuskim, dzięki czemu flota pojazdów KPK została nieznacznie poprawiona. W tym samym roku produkcja pojazdów marki Jelcz w celu poprawy taboru przedsiębiorstwa została wznowiona, natomiast w roku 1995 pojawił się w mieście pierwszy autobus niskowejściowy marki Jelcz o modelu M121MB, któremu dwa lata później towarzyszył mu inny, bardziej nowoczesny pojazd o modelu M121M jako drugi autobus należący do rodzaju niskowejściowych. W końcu XX wieku przy zakończeniu eksploatacji kilku pojazdów marki Jelcz i Ikarus zaczęto je wycofywać, a także w celu ich zastępstwa oddać do użytku fabrycznie nowe autobusy marki MAN w liczbie 22 sztuk (w tym 4 jednoczłonowe), które są zaliczone do pierwszych autobusów niskopodłogowych tego przedsiębiorstwa.

XXI wiek | edytuj kod

Po nadejściu XXI wieku, produkcja kolejnych autobusów marki Jelcz i Ikarus zakończyła się, a na ich miejsce sprowadzane są pojazdy innej marki o różnych stanach m.in. MAN, Mercedes-Benz oraz Solaris, gdzie pierwsze pojazdy typu Solaris Urbino 12 II generacji jako nowa marka odnowiły nieco flotę przedsiębiorstwa w latach 2003 oraz 2004 o liczbie 6 egzemplarzy. Od 2004 do 2008 roku do grona taboru dołączały także użytkowane w krajach zachodnich autobusy, czyli: MAN NL202, MAN NG272, MAN NG312, MAN NL283 Lion’s City, Mercedes-Benz O405G, Mercedes-Benz O405GN i Mercedes-Benz O405N2. Po rozpoczęciu przewozu nimi pasażerów spółka jako pierwsza w mieście zaczęła pozbywać się wyeksploatowanych autobusów z manualną skrzynią biegów marki Ikarus oraz Jelcz, jednak po kilku latach koniec eksploatacji większości pojazdów używanych również został rozpoczęty. Ponadto autobusy w nowym stanie oprócz zastąpienia pojazdów z wyższą podłogą także sprawiły, aby tabor charakteryzował się bardziej nowoczesnym wyglądem. Ich typy to: MAN o modelach EL283 Lion’s City (2005, 2 szt.), NL273 Lion’s City (2006-2009, 13 szt.), NG313 Lion’s City (2006, 5 szt.), a także Mercedes-Benz o modelu O345G Conecto (2005, 2 szt.) oraz O345C Conecto (2008, 2 szt.). W obecnych czasach flota przedsiębiorstwa wzbogaciła się po raz kolejny poprzez przyjazd nowych, zamówionych przez miasto w latach 2010–2012 autobusów marki Solaris w liczbie 24 sztuk, w tym 18 to przegubowe i 6 jednoczłonowych. Dzięki użytkowaniu wszystkich wymienionych autobusów poruszających się po mieście znacząco poprawił się komfort podróży, obsługa autobusów przez kierowców, średni wiek taboru oraz udział autobusów niskopodłogowych, co korzystnie wpłynęło na rozwój firmy. Od tego czasu spółka komunikacyjna stopniowo stara się wymieniać flotę poprzez zakup fabrycznie nowych autobusów (także sprowadzanych przez miasto) skupiając się głównie na egzemplarzach w wersji przegubowej oraz wzięciem ich w leasing. Podczas wykorzystywania do przewozu pasażerów autobusami pochodzącymi z funduszy spółki zaczęto częściowo wycofywać z floty pojazdy typu MAN NG312. Do najważniejszych inwestycji, w których pojazdy pochodzą z budżetu spółki jest obecnie brany po uwagę:

  • zakup w 2010 r. 8 fabrycznie nowych autobusów przegubowych marki Mercedes-Benz O530G Citaro;
  • jeden produkowany w roku 2010 niegdyś testowany w innych polskich miastach autobus marki MAN NL253 Lion’s City Hybrid jako pierwszy pojazd z napędem hybrydowym, eksploatowany od 2013 roku, znany jako „Gekon”;
  • 3 produkowane i sprowadzone w 2013 roku niskopodłogowe autobusy marki Mercedes-Benz O530G nowej generacji o silnikach spełniających normę spalin EURO 6;
  • sprowadzony z Niemiec żółty, produkowany w 2001 r. amerykański autobus szkolny marki Thomas, wykorzystywany do przewozu dzieci oraz uznawany za jedyny w kraju pojazd o tego typu nadwoziu;
  • przeprowadzony w roku 2014 na testach w Białymstoku jednoczłonowy autobus marki Mercedes-Benz Citaro nowej generacji;
  • używany pojazd marki Jelcz 043, zwany „Ogórkiem” (nr boczny 500) dołączony w roku 2011, eksploatowany w czasach istnienia spółki MPK Białystok, wykorzystywany jedynie do przewozu pasażerów w celach turystycznych oraz ślubnych, a także pokazywany na targach „Transexpo” w Kielcach w roku 2013 jako pojazd uczestniczący na wystawie;
  • produkowany w roku 1969 pojazd techniczny marki Jelcz przypominający „Ogórka” o numerze taborowym 100;
  • pięć nowych przegubowych autobusów marki Mercedes-Benz produkowanych w 2015 roku o numerach bocznych od 622 do 626, eksploatowanych od grudnia 2015 r.;
  • autobus miejski typu Mercedes-Benz Conecto nowej generacji testowany i zakupiony przez spółkę jako pierwszego w Polsce odbiorcę w roku 2017, posiadający numer 508;
  • niskopodłogowy, 12-metrowy pojazd marki MAN, który posiada inną drugorzędną nazwę modelu niż pozostałe egzemplarze - NL363, a także pojawił się na zajezdni KPK w październiku roku 2018 oraz otrzymał numer boczny 788, a pół roku później podobny model (NL323) tej samej marki produkowany w 2015 o numerze 789, który dawniej był testowany.

W marcu roku 2018 ogłoszony został przetarg obejmujący dostawę 18 niskopodłogowych autobusów, po czym jego zwycięzcą została firma Mercedes-Benz, która jako jedyna w tej umowie oferowała autobusy o napędzie diesla zawierającym niską emisję spalin typu Euro VI. Po dostawie tych egzemplarzy, która odbyła się pod koniec października doszło do przydzielania pojazdów o wersji modelu Conecto, gdzie KZK otrzymał 3 autobusy, KPK - 6, a KPKM najwięcej, czyli 9. Ostatnio dostarczone autobusy miejskie należące do KPK ze względu na to, iż zostały zakupione z miejskiego budżetu, otrzymały oznaczenie numerowe podobne do egzemplarzy typu Solaris, które były sprowadzane z roku 2010-2012, czyli w przedziale od 478 do 483. Przyjazd tych modeli do miasta został zrealizowany w celu zastąpienia wyeksploatowanych modeli produkowanych w roku 2000, czyli przegubowych autobusów marki MAN o modelu NG312. Pojazdy typu Mercedes-Benz O345G o roczniku 2005 również zostały wycofane z taboru spółki. W operatorze KPK każdy z nowo produkowanych pojazdów marki Mercedes-Benz posiada wersję przegubową. W taborze KPKM wersja modeli jest również taka sama, jednakże KZK posiada w swojej flocie modele o długości 12 metrów, a także pierwsze w mieście 2 autobusy marki Volvo posiadające napęd hybrydowy.

Obecny | edytuj kod

Autobusy jednoczłonowe | edytuj kod

Autobusy przegubowe | edytuj kod

Inne pojazdy | edytuj kod

Autobusy wycofane | edytuj kod

Informacje ogólne | edytuj kod

Typ autobusu stanowiący trzon taboru – Solaris Urbino 18 (28 szt.)

Ostatnio dołączony autobus miejski - MAN NL363 Lion's City (1 szt.)

Zobacz też | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy