Linia kolejowa nr 6


Linia kolejowa nr 6 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Linia kolejowa nr 6 ZielonkaKuźnica Białostockalinia kolejowa w północno-wschodniej Polsce, o długości 224,320 km, fragment międzynarodowej linii E75 (I Paneuropejski Korytarz Transportowy) łączącej Warszawę z Helsinkami.

Linia jest w większej części dwutorowa i w całości zelektryfikowana.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Powstanie | edytuj kod

Linia, której odcinek stanowi linia kolejowa nr 6 (drugi odcinek w Polsce to linia kolejowa nr 21) została otwarta w 1862 r. z inicjatywy rządu rosyjskiego. Była to druga (po Kolei Warszawsko -Wiedeńskiej) linia, która powstała na ziemiach Królestwa Polskiego. Funkcjonowała pod nazwą Kolej Warszawsko-Petersburska. Z początku była to linia jednotorowa, szerokotorowa (o rozstawie szyn 1524 mm). W późniejszym czasie do linii dodano drugi tor (dokładna data nie jest znana).

Lata międzywojenne | edytuj kod

W latach międzywojennych znacznie ograniczono liczbę odjazdów pociągów do Petersburga.

W roku 1918 linia stała się linią normalnotorową (zmieniono prześwit torów na 1435 mm). Zarząd nad linią przejęły Polskie Koleje Państwowe.

2 września 1933 otwarto łącznicę pomiędzy Warszawą Rembertów i Zielonką (Linia kolejowa nr 449), dzięki której pociągi jadące z Białegostoku mogły dojechać do Dworca Głównego.

Liczba torów | edytuj kod

Na początku linia była jednotorowa. Później dodano drugi tor. W czasie II wojny światowej i po niej zmieniała się liczba torów.

  • 1944 Prostyń Bug – Małkinia Bug – pomiędzy tymi posterunkami znajduje się most nad rzeką Bug. Jedno przęsło mostu zostało zburzone w czasie wojny, i do tej pory nie odbudowane. Pociągi na tym odcinku poruszają się jednym torem.
  • 1945 Małkinia – Łapy – zmieniono liczbę torów z dwóch na jeden.
  • 1945 Białystok – Kuźnica Białostocka – zmieniono liczbę torów z dwóch na jeden.
  • 1969 Małkinia – Łapy – przywrócono drugi tor.
  • 2019 Prostyń Bug – Małkinia Bug odbudowa drugiego przęsła mostu na Bugu. W marcu rozpoczyna się rozbiórka starego obiektu, a w jego miejscu powstanie nowa konstrukcja.[3].

Obecnie linia nr 6 składa się z następującej liczby torów:

  • Zielonka – Wołomin Słoneczna – cztery tory
  • Wołomin Słoneczna – Prostyń Bug – dwa tory
  • Prostyń Bug – Małkinia Bug – jeden tor
  • Małkinia Bug – Białystok – dwa tory
  • Białystok – Kuźnica Białostocka – jeden tor

Elektryfikacja | edytuj kod

Elektryfikacja szlaku przebiegała stopniowo. Daty otwarcia zelektryfikowanych odcinków:

  • 13.04.1952 – Zielonka – Tłuszcz
  • 22.12.1981 – Tłuszcz – Łochów
  • 10.12.1982 – Łochów – Małkinia
  • 31.03.1983 – Małkinia – Czyżew
  • 30.06.1983 – Czyżew – Szepietowo
  • 29.09.1983 – Szepietowo – Łapy
  • 03.04.1983 – Łapy – Białystok
  • 10.09.1986 – Białystok – Kuźnica Białostocka

Semafory SBL | edytuj kod

Semafory samoczynnej blokady liniowej są na odcinku Zielonka – Tłuszcz:

  • Zielonka – Wołomin – Dwukierunkowe. Działają od 1983 roku. Do 1985 typ 3 (czterostawne), od 1985 typ 2 (trzystawne).
  • Wołomin – Tłuszcz – Dwukierunkowe. Działają od 1985 roku. Typ 2 (trzystawne)

Modernizacja | edytuj kod

W latach 2013-2017 przeprowadzona została modernizacja na odcinku Zielonka - Sadowne Węgrowskie. Wymieniono nawierzchnię (betonowe podkłady zamiast drewnianych) łącznie z naprawą ław torowych, systemu odwodnienia, wymianą podsypki, tłucznia oraz szyn. Dodatkowo w ramach przetargu przeprowadzonego przez PLK ZLK w Warszawie, zmodernizowana została sieć trakcyjna w czerwcu i lipcu 2016 roku. W grudniu 2018 roku została oddana do użytku PT Zielonka, zlokalizowana w pobliżu istniejącej KS. Dzięki temu wzmocnione zostało zasilanie na zmodernizowanym odcinku oraz zostały zdjęte ograniczenia prędkości i ograniczenia związane kursowaniem pociągów towarowych.

12 października 2014 aby przyśpieszyć prowadzone na linii prace modernizacyjne, całkowicie zawieszono ruch kolejowy na odcinku TłuszczSadowne Węgrowskie. Pociągi zostały zastąpione przez autobusy zastępcze[4]. 13 grudnia 2015 na linię powróciły pociągi[5]. 19 maja 2017 PKP PLK podpisały podpisało z firmami PW Banimex i Budrex-Kobi umowę na budowę 5 bezkolizyjnych skrzyżowań[6], a 13 czerwca z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor umowę na modernizację odcinka SadowneCzyżew[7]. W latach 2019-2020 remontowany będzie odcinek Czyżew - Białystok[8], a w latach 2019-2021 odcinek Białystok - Kuźnica Białostocka[9].

Ważniejsze stacje | edytuj kod

  • Zielonka – Stacja początkowa linii. Stacja jest także stacją końcową linii kolejowej nr 449, a ponadto przebiega przez nią linia kolejowa nr 21 ze stacji Warszawa Wileńska do przystanku Wołomin Słoneczna.
  • Wołomin – Stacja. Stacja jest punktem mijankowym i punktem wyprzedzania pociągów pośpiesznych z osobowymi.
  • Wołomin Słoneczna – Przystanek końcowy linii kolejowej nr 21. Odtąd szlak jest dwutorowy.
  • Tłuszcz – Stacja węzłowa. W rozkładzie 2018/2019 na stacji zatrzymywały się wszystkie pociągi pospieszne jadące linią. Stacja jest stacją krańcową dla niektórych pociągów Kolei Mazowieckich z Warszawy Wileńskiej i z kierunku Warszawy Zachodniej. Ze stacji odjeżdżają także pociągi jadące linią nr 29 i nr 10.
  • Małkinia – W rozkładzie 2018/2019 na stacji zatrzymywały się wszystkie pociągi pospieszne jadące linią. Bieg kończą tutaj pociągi Kolei Mazowieckich. Od tej stacji w kierunku Kuźnicy na 40-kilometrowym odcinku do Czyżewa od lat nie kursują pociągi osobowe.
  • Czyżew – W rozkładzie 2018/2019 na stacji zatrzymywały się wszystkie pociągi pospieszne jadące linią. Ze stacji nie kursują żadne pociągi osobowe.
  • Szepietowo – W rozkładzie 2018/2019 na stacji zatrzymywały się wszystkie pociągi pospieszne jadące linią. Stacja jest stacją krańcową dla pociągów spółki Przewozy Regionalne do Białegostoku.
  • Łapy – W rozkładzie 2018/2019 na stacji zatrzymywały się wszystkie pociągi pospieszne jadące linią.
  • Białystok – W rozkładzie 2018/2019 na stacji zatrzymywały się wszystkie pociągi pospieszne jadące linią. Stacja jest stacją krańcową pociągów Przewozów Regionalnych przyjeżdżających z i jadących do Łap, Szepietowa, Suwałk, Kuźnicy Białostockiej. Ze stacji odjeżdżają również pociągi do Czeremchy i Ełku. Stacja jest także krańcem dla większości pociągów PKP Intercity.
  • Czarna Białostocka – W rozkładzie 2018/2019 na stacji nie zatrzymywały się pociągi pośpieszne.
  • Sokółka – W rozkładzie 2018/2019 na stacji zatrzymywały się wszystkie pociągi pospieszne jadące linią po za pociągiem MP do Grodna.
  • Kuźnica Białostocka – Stacja końcowa linii. Na stacji jest również kolejowe przejście graniczne z Białorusią. W rozkładzie 2018/2019 na stacji kończyły bieg pociągi z Białegostoku i Sokółki. Od września 2016 r. kursują pociągi PKP Intercity do Grodna.

Czas jazdy | edytuj kod

O – pociąg osobowy, P – pociąg dalekobieżny
Połączenia w nawiasach dla pociągów dalekobieżnych (nie zatrzymuje się na trasie wyznaczonej stacjami bez nawiasu).
[10]

Maksymalne prędkości | edytuj kod

Ruch pociągów | edytuj kod

Koleje Mazowieckie | edytuj kod

Koleje Mazowieckie obsługują linię na terenie województwa mazowieckiego (do stacji Małkinia) pociągami osobowymi. Tabor KM obsługujący linię to elektryczne zespoły trakcyjne EN57/AL/AKM i spalinowe zespoły trakcyjne VT628.

Połączenia bezpośrednie przechodzące, zaczynające lub kończące się na linii w rozkładzie Kolei Mazowieckich[11]:

Przewozy Regionalne | edytuj kod

Przewozy Regionalne obsługują linię na terenie województwa podlaskiego (od stacji Małkinia) pociągami osobowymi. Obsługuje również linię pociągami dalekobieżnymi Interregio. Pociągi Interregio w rozkładzie 2011/2012 zatrzymywały się tylko na niektórych stacjach na linii: Wołomin (bardzo rzadko), Tłuszcz, Małkinia, Czyżew, Szepietowo, Łapy, Białystok i Sokółka.

Połączenia bezpośrednie przechodzące, zaczynające lub kończące się na linii[12]:

Pociągi osobowe (stan w 2017):

PKP Intercity | edytuj kod

PKP Intercity obsługują linię pociągami dalekobieżnymi: Twoje Linie Kolejowe, InterCity (tylko do Białegostoku) oraz MP. W rozkładzie 2016/2017 pociągi dalekobieżne zatrzymują się tylko na niektórych stacjach na linii: Tłuszcz, Małkinia, Czyżew, Szepietowo, Łapy, Białystok, Czarna Białostocka, Sokółka i Kuźnica Białostocka[12].

Międzynarodowe pociągi pospieszne (MP) w rozkładzie 2016/2017:

PKP Cargo | edytuj kod

Pociągi towarowe PKP Cargo mogą korzystać z licznych bocznic przy stacjach.

Przypisy | edytuj kod

  1. Wykaz linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..
  2. a b Wykazy prędkości na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK: składy wagonowe, autobusy szynowe i EZT, pociągi towarowe.
  3. Nowoczesny most kolejowy na Bugu w Małkini Górnej, Kurier W, 19 marca 2019 [dostęp 2019-04-22]  (pol.).
  4. BIAŁYSTOK-WARSZAWA – AUTOBUSY ZAMIAST POCIĄGÓW (pol.). regionalna.tvp.pl, 2014-10-12. [dostęp 2015-12-10].
  5. Pociągi wróciły na trasę Warszawa – Białystok. Co zastąpiło Darty? (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2014-12-13. [dostęp 2015-12-18].
  6. Kobyłka, Jasienica, Łochów i Topór zyskają bezkolizyjne skrzyżowania z koleją. kurierkolejowy.eu, 2017-05-24. [dostęp 2017-05-24].
  7. PLK ruszają z dalszą modernizacją Rail Baltiki. rynek-kolejowy.pl, 2017-06-13. [dostęp 2017-07-27].
  8. Forsal.pl PKP PLK: w połowie 2018 r. przetarg na odcinek Rail Baltica Czyżew-Białystok
  9. Przetarg PKP PLK
  10. Rozkład jazdy pociągów.
  11. Na podst. rozkładu jazdy KM 12.03 – 10.06.2017 (stan na 3.06.2017).
  12. a b Na podst. sieciowego rozkładu jazdy pociągów 2011/2012 – tabela 530 (stan na 17.07.2012).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Linia kolejowa nr 6" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy