Lotnisko Białystok-Krywlany


Na mapach: 53°06′18″N 23°10′29″E/53,105000 23,174722

Lotnisko Białystok-Krywlany w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 24 maj 2019. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Lotnisko Białystok-Krywlany (kod IATA: QYY, kod ICAO: EPBK) – niekontrolowane lotnisko z asfaltobetonową drogą startową, położone w południowo-wschodniej części Białegostoku, oddalone od centrum miasta o około 5 km. Lotnisko otoczone jest Lasem Solnickim.

Obecnie port lotniczy wykorzystywany jest przede wszystkim przez Aeroklub Białostocki oraz Podlaski Oddział Straży Granicznej. Niedaleko budynku aeroklubu swoją siedzibę ma białostocki zespół lotnictwa sanitarnego Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Lotnisko dysponuje dwiema drogami startowymi na kierunku:

  • 09L/27R trawa (840 m × 160 m),
  • 09R/27L asfaltobeton (1350 m × 30 m).

Spis treści

Koncepcje przyszłego zagospodarowania | edytuj kod

Zaistniało kilka koncepcji zagospodarowania tego terenu:

  • Najpopularniejszą było przekształcenie go w lokalne lotnisko pasażerskie z utwardzoną drogą startową o długości 1420 m, zdolne obsługiwać samoloty zabierające do 50 osób. Dyskusja na ten temat toczyła się od wielu lat, ale mimo tego do niedawna żadne wiążące decyzje nie zapadły. Pomysł ten ma zarówno orędowników, jak i przeciwników. Jako alternatywę dla Krywlan w sprawie powstania lotniczego portu pasażerskiego dla Białegostoku wymienia się Topolany.
  • Utworzenie parku technologicznego – miejsca, w którym mogłyby być realizowane inwestycje naukowe, przemysłowe i tym podobne.
  • Jako ciekawostkę należy też wspomnieć pomysł kilku polityków, aby przeznaczyć ten atrakcyjny inwestycyjnie teren pod budowę dużego kościoła katolickiego.

28 maja 2012 podano w prasie, że magistrat wydał decyzję środowiskową dla przedsięwzięcia, które aeroklub planował od dawna. Na Krywlanach zbudowany zostanie pas startowy o długości 1300 metrów i szerokości 30 metrów z pętlami nawrotowymi, jak również 600-metrowa droga kołowania, szeroka na 10,5 metra. Będą tu startować i lądować małe samoloty. Lotnisko przejdzie znaczącą modernizację. Powstaną m.in. dwa hangary lotnicze i ogrodzenie. Co ważne – zbudowana zostanie nowa stacja paliw, która będzie służyć nie tylko aeroklubowi, ale też przyjezdnym[1].

Na początku 2015 roku prezydent miasta Białystok oraz władze Aeroklubu Polskie podpisali list intencyjny, który rozpoczyna proces przekształcania lotniska do użytku publicznego. Lotnisko w Białymstoku ma pozwalać na lądowanie samolotów pasażerskich do 50 osób. Przeprowadzane inwestycje mają dotyczyć poprawy infrastruktury technicznej, takie jak utwardzenie nawierzchni wzlotów[2].

Przypisy | edytuj kod

  1. "Jest decyzja – Aeroklub może modernizować lotnisko", Wspolczesna.pl – Gazeta Współczesna.
  2. Lotnisko Krywlany: Podpisanie listu intencyjnego. [dostęp 2015-02.04].

Zobacz też | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Lotnisko Białystok-Krywlany" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy