Polskie Linie Lotnicze LOT


Na mapach: 52°10′58,4″N 20°58′06,8″E/52,182889 20,968556

Polskie Linie Lotnicze LOT w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Polskie Linie Lotnicze „LOT” (PLL LOT, PLL„Lot”[10])polskie narodowe linie lotnicze, utworzone 29 grudnia 1928 pod nazwą Linie Lotnicze LOT Sp. z o.o. z połączenia – działających w kraju – prywatnych linii lotniczych Aerolot i Aero[2]. Faktyczną działalność rozpoczęły 1 stycznia 1929[2] i są jedną z najstarszych czynnych linii lotniczych świata.

Obecnymi udziałowcami PLL LOT jest Polska Grupa Lotnicza (100% akcji)[11].

Spółka należy do sojuszu Star Alliance i jest właścicielem spółek: LOT Travel[12], CEES[13], WRO-LOT[14], LOT Crew[15] oraz marek LOT Charters[16], LOT Cargo[17], LOT Flight Academy[18]. Powiązane z PLL LOT są estońskie linie lotnicze Nordica, których 49% akcji należy do PLL LOT[19].

Spis treści

Historia | edytuj kod

Początki | edytuj kod

W 1928 Wydział Lotnictwa Cywilnego w Ministerstwie Komunikacji opracował program gruntownych zmian polskiej komunikacji lotniczej, którego celem i skutkiem była likwidacja wszystkich prywatnych firm lotniczych w Polsce. W ich miejsce, 29 grudnia 1928 utworzono jedno państwowo-samorządowe przedsiębiorstwo o nazwie Linje Lotnicze LOT Sp. z o.o.[2]. Faktyczną działalność nowy podmiot rozpoczął 1 stycznia 1929[2], a jego bazę stanowiło lotnisko mokotowskie w Warszawie. Pierwszym dyrektorem PLL LOT został pilot mjr. Tomasz Turbiak, od 1930 mjr. Wacław Makowski który pełnił tę funkcję do września 1939 roku[20].

Fokker F.VII (SP-ABC) w barwach PLL LOT

Pierwszą flotę stanowiło 21 samolotów pasażerskich: 15 sztuk Junkersów F 13 i 6 sztuk Fokkerów F.VIIa/1m. Od 1 stycznia 1929 realizowano loty na sześciu trasach krajowych: Warszawa–ŁódźPoznań, Gdańsk–Warszawa, Warszawa–Lwów, Warszawa–Katowice, Warszawa–Bydgoszcz, Katowice–Kraków oraz jednej międzynarodowej: KatowiceBrnoWiedeń. 1 kwietnia 1930 uruchomiono trasę do Bukaresztu z lotniska mokotowskiego, a kolejnymi kierunkami były: Ateny, Bejrut i Helsinki.

W 1929 rozszerzono nazwę przedsiębiorstwa o przymiotnik „Polskie” oraz rozpisano konkurs na jego znak graficzny. Zwycięzcą został warszawski artysta plastyk Tadeusz Gronowski i jego projekt stylizowanego żurawia w locie wpisanego w koło, a w 1931 pojawił się on na stateczniku pionowym samolotów floty LOT-u, stając się logo polskiego przewoźnika lotniczego na długie lata. W 1930 PLL LOT przyjęto do Stowarzyszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA), nadając mu kod LO. Rok później LOT uruchomił linię wieloodcinkową Warszawa–Lwów–Czerniowce–Bukareszt.

PWS-24 (SP-AJF) w barwach PLL LOT

Pierwszymi samolotami polskiej produkcji eksploatowanymi przez LOT były PWS-24 i PWS-24 bis oraz RWD-5. Samoloty PWS były użytkowane w latach 1934–1938 w liczbie 5 sztuk, głównie na liniach krajowych[21]. PLL LOT w 1930 utworzył Wydział Aerofotogrametryczny o nazwie “Fotolot”, kierownikiem został inż. Brunon Piasecki. Wydział wykonywał zdjęcia lotnicze z zastosowaniem technik fotogrametrycznych na zlecenie Ministerstwa Robót Publicznych[22].

Jeden egzemplarz RWD-5 o znaku rejestracyjnym SP-LOT był eksploatowany w latach 1933–1936[23].

Ju-52/3m SP-AKX w czerwcu 1939 r.

W latach 1935 i 1936 do floty dołączono samoloty Douglas DC-2, Lockheed L-10-A Electra i Junkers Ju 52/3m. W latach 1938–1939 zakupiono samoloty Lockheed L-14-H Super Electra – w owym czasie najnowocześniejsze samoloty komunikacyjne na świecie. Plany uruchomienia lotów transatlantyckich powstały po zakupie samolotów Lockheed L-14, regularne loty samolotów planowano w roku 1940. Zakupione w USA samoloty Super zdemontowano i drogą morską dostarczano do Polski. Postanowiono jeden z egzemplarzy tego samolotu dostarczyć drogą lotniczą przez Atlantyk. 13 maja 1938 r. z lotniska fabrycznego w Los Angeles wystartowali na „Lockheedzie” dyrektor naczelny LOT-u mjr pil. Wacław Makowski (pierwszy pilot) i Zbigniew Wysiekierski (drugi pilot). Lot odbył się przez Kalifornię, Brazylię, do Natalu przez Atlantyk południowy, do Dakaru przez Afrykę i Niemcy do Warszawy. Był to pionierski przelot dwusilnikowego samolotu komunikacyjnego z wytwórni w USA w Warszawie zakończony 5 czerwca 1938 r., łączny czas przelotu wynosił 85 godzin ze średnią szybkością 292 km/h a pokonana odległość wynosiła 24 850 km (11 godzin, 3070km nad Atlantykiem).

Douglas DC-2 w barwach PLL LOT na lotnisku w Lyddzie

26 kwietnia 1937 LOT uruchomił nową linię z Helsinek przez Warszawę, Ateny do Lyddy (Tel Awiw). W tym czasie było to najdłuższe lotnicze połączenie południkowe w Europie o długości 4300 km. Najdłuższy odcinek trasy z Warszawy wykonywany był w godzinach nocnych w ciągu 6 godzin (1674 km) z tylko jednym międzylądowaniem w Atenach. Uruchomienie takiego połączenia było znaczącym osiągnięciem wymagającym posiadania nowoczesnego sprzętu lotniczego i doświadczonego personelu lotniczego. Z rozszerzeniem siatki międzynarodowych połączeń było związane hasło reklamowe PLL LOT, „Granice polskości zakreśli zasięg polskich samolotów”[24]. W 1939 roku LOT przedłuża linię Warszawa-Lydda do Bejrutu i otwiera nowe linie: 15 maja Warszawa-Gdynia-Kopenhaga, 14 czerwca Warszawa-Budapeszt-Belgrad oraz Budapeszt-Wenecja-Rzym[25]. W sierpniu 1939 roku PLL LOT zatrudniał 694 wysoko wykwalifikowanych pracowników, w tym: 25 pilotów, 37 osoby personelu latającego (nawigatorzy, mechanicy pokładowi) oraz 200 mechaników obsługi naziemnej. Sieć połączeń lotniczych LOT-u liczyła 10 200 km (w poprzednim roku 6285km) i obejmowała 15 krajów. Flota liczyła 26 samolotów, w tym 18 komunikacyjnych, cztery fotogrametryczne i cztery specjalne, wykorzystywane jako łącznikowe i szkolne. W roku 1936 pilot PLL LOT Kazimierz Burzyński jako pierwszy osiągnął 1 milion km pokonanych na trasach lotniczych a pilot Klemens Długaszewski w tym samym roku jako drugi osiągnął taką samą liczbę kilometrów.

15 czerwca 1939 Orderami Odrodzenia Polski zostali odznaczeni urzędnicy PLL „LOT”[26].

Dyrekcja spółki mieściła się w Warszawie przy ul. Nowogrodzkiej 49, a informacja i punkt sprzedaży biletów w Alejach Jerozolimskich 35[27].

Po II wojnie światowej | edytuj kod

Działalność LOT-u została zawieszona w czasie II wojny światowej. Loty krajowe wznowiono 1 kwietnia 1945 roku, linia okrężna Warszawa-Łódź-Kraków-Rzeszów-Lublin-Warszawa, pierwsze połaczenie międzynarodowe uruchomiono 11 maja 1945 Warszawa-Berlin, (po otrzymaniu 9 samolotów Douglas DC-3 i 10 Lisunow Li-2), następne w lipcu Warszawa-Paryż, Warszawa -Sztokholm. Uchwałą Rady Ministrów z 8 sierpnia 1946 został zatwierdzony statut przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze „LOT”[28]. W lipcu 1947 w skład floty włączono kolejne 5 samolotów typu SNCASE SE.161 Languedoc. Zarządzeniem Ministra Komunikacji z 30 września 1949 utworzono przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Polskie Linie Lotnicze „Lot” oraz osobnym zarządzeniem MK z tego dnia nadano statut przedsiębiorstwa[29][30]. W ramach swojej działalności LOT prowadził także usługi lotnicze w zakresie opylania lasów przeciwko szkodnikom leśnym 1948 roku wykonał samolotami Li-2. W 1952 r. wykonano usługi agrolotnicze dla rolnictwa (zwalczanie stonki ziemniaczanej) 20 tys. ha. W tym celu zakupiono 14 samolotów Piper Cub od Aeroklubu Polskiego które zostały przerobione w warsztatach LOT-u na samoloty rolnicze. Po wykorzystaniu tych samolotów w 1953 r. 10 skasowano, a 4 przekazano aeroklubom. Samoloty LOTu wykonywały także loty fotogrametryczne dla celów kartograficznych,

W 1961 r. PLL LOT podpisała umowę wynajmu samolotu PZL MD-12P wytworzonego przez WSK-Okęcie. Prototyp SP-PBD, wersja pasażerska wynajęta przez PLL LOT wykonywała ramach testów eksploatacyjnych i oceny przydatności 120 regularnych lotów pasażerskich na trasie Warszawa – Rzeszów – Warszawa. Samolot miał dobre osiągi i niskie koszty w eksploatacji, jednak z powodu katastrofy pierwszego prototypu (SP-PAL), pomimo dalszych prac rozwojowych nad konstrukcją samolotu PLL LOT nie podjął się zakupu[31].

Następnie we flocie LOT-u znalazły się samoloty:

  • Iljuszyn Ił-12B – w kwietniu 1949,
  • Iljuszyn Ił-14 – w 1955,
  • Convair CV-240 i Vickers Viscount – wprowadzony w październiku 1957 i listopadzie 1962,
  • Iljuszyn Ił-18 – wprowadzony w maju 1961,
  • Antonowy An-24 – dostarczone w kwietniu 1966,
  • Tupolew Tu-134 – (listopad 1968) oraz
  • odrzutowiec dalekiego zasięgu Iljuszyn Ił-62 – (w kwietniu 1973), po wprowadzeniu wersji zmodernizowanej Ił-62M zastąpiono dotychczas eksploatowane samoloty nową wersją, pozostawiając stronie radzieckiej w rozliczeniu używane samoloty.
  • Tupolew Tu-154 – od 9 maja 1985, 14 maszyn.

Wprowadzenie samolotów Iljuszyna typu Ił-62 i Ił-62M pozwoliło na uruchomienie pierwszych lotów transatlantyckich do Montrealu w maju 1972, a regularnej linii z Warszawy do Nowego Jorku – w kwietniu 1973 roku.

Po 1989 | edytuj kod

Boeing 787 Dreamliner Polskich Linii Lotniczych LOT

Wymiana floty z samolotów radzieckich na amerykańskie rozpoczęła się w późnych latach 80. XX wieku; ostatnie dwa zamówione wcześniej samoloty Tupolewa Tu-154M wcielono do floty w 1990 i 1991 roku. W kwietniu 1989 roku, zakupiono amerykańskie samoloty firmy Boeing. Były to Boeingi 767-200ER, a w 1990 Boeing 767-300ER. Następnie w sierpniu 1991 roku zakupiono samoloty francusko-włoskiej firmy ATR typu ATR 72-200 i kolejne samoloty Boeinga: Boeing 737-500 w grudniu 1992 i Boeing 737-400 w kwietniu 1993 roku.

W listopadzie 1992 roku LOT stał się spółką akcyjną.

W 1999 roku LOT rozpoczął eksploatację brazylijskich samolotów Embraer 145, w marcu 2004 Embraer 170, a w maju 2006 Embraer 175. 8 czerwca 2010 r. Ministerstwo Obrony Narodowej wyczarterowało od PLL LOT dwa Embraery 175 do obsługi lotów najważniejszych osób w państwie. Umowa, odnowiona w 2013 r., ma obowiązywać do końca roku 2017 z możliwością przedłużenia lub skrócenia[32][33].

26 października 2003 roku, LOT dołączył do sojuszu lotniczego Star Alliance, stając się jego 14. członkiem.

Do PLL LOT należał polski przewoźnik niskobudżetowy Centralwings (kod linii IATA: C0 / kod linii ICAO: CLW), założony w 2004 roku. Premierowy lot linii lotniczych Centralwings odbył się 1 lutego 2005 roku na trasie WarszawaLondyn a we wrześniu linie obsłużyły półmilionowego pasażera. W kolejnych latach ze względu na niską rentowność tanich połączeń regularnych, które mogłyby w przyszłości zagrozić stabilności firmy zarząd spółki podjął decyzję o zawieszeniu do odwołania realizacji tanich połączeń regularnych. 26 marca 2009 roku spółka zakończyła działalność, a 9 czerwca Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy ogłosił upadłość spółki obejmującą likwidację majątku.

Większość samolotów użytkowanych przez Centralwings należało do PLL LOT.

Od 26 stycznia do 29 czerwca 2006 przewodniczącym rady nadzorczej PLL LOT był Władysław Bartoszewski[34][35][36][37]

W 2010 roku władze PLL LOT planowały usunięcie logo „Żurawia” z ogona samolotów. Dotychczasowe logo na stateczniku pionowym miał zastąpić napis „LOT”. Jednak pomysł oprotestował związek zawodowy NSZZ „Solidarność” pracowników LOT-u. Protest poparło na portalu społecznościowym prawie 1,5 tys. internautów. Prawdopodobnie pod wpływem krytycznych artykułów prasowych i protestów zarząd spółki PLL LOT zrezygnował z pierwotnego planu zmiany malowania nowych samolotów Embraer i Dreamliner[38].

W dniu 15 kwietnia 2011 LOT wycofał z eksploatacji samoloty Embraer 145[39].

23 listopada 2011 LOT zaprezentował pierwszy samolot w nowych barwach, zaprojektowanych przez Jacka Bonczka. Był to Boeing 737-400 (SP-LLL) wykonujący operacje dla LOT Charters.

W 2012 roku PLL LOT SA zatrudniał na etatach 2028 osób[7]. Operuje na 92 trasach z Polski[potrzebny przypis]. Główną bazą linii jest warszawskie Lotnisko Chopina. W 2015 przewoźnik otworzył na nim swoje centrum przesiadkowe[40].

Kryzys w 2012 | edytuj kod

Pod koniec 2012 roku spółka zwróciła się do Skarbu Państwa o pomoc publiczną w wysokości 1 miliarda złotych, w związku ze złą sytuacją finansową (we wrześniu prezes Marcin Piróg zapewniał, że jest ona niezła)[41]. Jako przyczyny wskazywano pozorowane reformy po stronie Ministerstwa Skarbu Państwa (51% udział właścicielski było zapisem ustawowym[42]), zmiany kadrowe w zarządzie, upolitycznienie stanowisk i niskie kompetencje kadry nadzorczej, które skutkowały błędnymi decyzjami biznesowymi[43]. W raporcie Fundacji Republikańskiej z 2013 roku przeanalizowano nadzór właścicielski ze strony MSP w latach 2008–2012 i wskazano następujące zaniedbania jako przyczynę fatalnej sytuacji finansowej[44]:

  • brak jakiejkolwiek spójnej polityki właścicielskiej ze strony MSP poza chęcią jak najszybszego sprzedania części udziałów,
  • brak nadzoru właścicielskiego (zaskoczenie informacją o stanie finansowym spółki, w której Skarb Państwa ma ponad 90% udziałów),
  • tolerowanie braku polityki informacyjnej spółki w zakresie działalności operacyjnej i sytuacji finansowej (ostatnie publiczne raporty pochodzą z 2010 roku),
  • tolerowanie (lub narzucanie) „karuzeli kadrowej” na stanowiskach zarządczych i ich upolitycznienie, co prowadziło często do lokowania na kluczowych stanowiskach osób niekompetentnych; w wyniku jednej z takich decyzji LOT stracił ponad 430 mln zł na samych tylko opcjach paliwowych w 2008 roku, zaś skumulowana strata 2008–2011 wyniosła ponad 1,1 mld zł,
  • zarząd pozostawał pasywny wobec znaczących zmian zachodzących na europejskim rynku lotniczym (duże konsolidacje przewoźników) w obliczu kryzysu tak, jakby problem go nie dotyczył,
  • w latach 2010–2012 LOT prowadził desperacką wyprzedaż wszystkich dostępnych aktywów, dzięki którym uzyskał ok. 640 mln zł, które zostały zużyte w całości na spłatę bieżących zobowiązań; w rezultacie pod koniec 2012 roku pozostał praktycznie bez aktywów i utracił zdolność do dalszego regulowania zobowiązań.

Równocześnie większość z aktywów odsprzedanych po 2010 roku przeszła w ręce innych spółek lub agencji Skarbu Państwa, przez co prywatyzacja miała charakter pozorny. Ministerstwo Skarbu Państwa rozpoczęło poszukiwanie inwestorów oraz zmianę ustawy, wymuszającej co najmniej 51% udział Skarbu Państwa w spółce[45]. Ostatecznie ustawa została uchylona dnia 10 maja 2013[46]. Pierwszą transzę wsparcia publicznego LOT otrzymał w drugiej połowie grudnia 2012, kiedy Skarb Państwa udzielił spółce 400 mln zł – pieniądze te zostały przeznaczone na spłatę przeterminowanych zobowiązań (318 mln zł) i pokrycie strat operacyjnych[47].

Ogólne przychody PLL LOT SA w roku 2012 wyniosły ponad 3467 mln złotych, przychody ze sprzedaży wyniosły ponad 3305 mln złotych[7].

2013 | edytuj kod

W kwietniu 2013 LOT poprosił o wsparcie publiczne w wysokości 380 mln zł[48]. W połowie maja 2013 Komisja Europejska zaakceptowała warunkowo, do czasu zapoznania się z planem restrukturyzacji spółki, 400 mln zł pomocy publicznej udzielonej PLL LOT w grudniu poprzedniego roku. Plan ten Polska przedłożyła 20 czerwca 2013 roku (czyli w ciągu sześciu miesięcy od udzielenia pomocy)[47].

W związku z coraz lepszymi wynikami LOT nie wystąpił we wrześniu do Ministerstwa Skarbu o wypłatę drugiej transzy pomocy publicznej. Wypłata tej transzy – zgodnie z Planem Restrukturyzacji złożonym przez Ministerstwo Skarbu w Komisji Europejskiej – była planowana na sierpień. Tymczasem LOT nie wystąpił o nią ani w sierpniu, ani we wrześniu. Miało się to stać dopiero w październiku[49]. Poprawiająca się kondycja firmy spowodowała, że LOT nie wystąpił już o II transzę pomocy publicznej.

7 listopada 2013 roku Komisja Europejska poinformowała o wszczęciu procedury sprawdzającej zasadność pomocy publicznej dla LOT-u, a także to czy pomoc publiczna nie zakłóci konkurencji na rynku europejskim[50]. Komisja Europejska w dniu 27 lipca 2014 roku uznała zasadność pomocy publicznej dla LOT-u[51].

2014 | edytuj kod

Rok 2014 oznacza dla linii ciągły rozwój, kojarzony głównie jako dostawa kolejnych Boeingów 787, ale również jako nowe kierunki i zwiększenie komfortu na trasach, między innymi dzięki renowacji Boeingów 737-400[52]. Na początku września linie poinformowały, że od początku roku do końca stycznia po raz pierwszy od wielu lat osiągnęły dodatni wynik na działalności podstawowej, czyli na samym przewozie pasażerów (nie wlicza się w to profitów z posiłków i innych usług dodatkowych)[53].30 października PLL LOT pobiło rekord długości lotu Boeingiem 787 – ponad 14,5 godziny. Lot odbył się na zlecenie KGHM z Warszawy do miejscowości Antofagasta w Chile[54].

2015 | edytuj kod

W czerwcu 2015 LOT był gospodarzem CEB – spotkania szefów linii lotniczych Star Alliance, największego sojuszu na świecie[55].

2016 | edytuj kod

W 2016 LOT uruchomił 17 nowych tras, m.in. do Tokio. Przewoźnik nawiązał współpracę z Nordicą.

2017 | edytuj kod

W 2017 LOT uruchomił połączenie do Los Angeles oraz przywrócił połączenia do Newarku, a także połączenie z Krakowa do Chicago. Do floty przewoźnika dołączyły 4 Boeingi 737-800. LOT powrócił do portów regionalnych, uruchamiając loty do Tel Awiwu z Gdańska, Poznania, Wrocławia oraz Lublina, a także do Lwowa z Poznania, Bydgoszczy oraz Olsztyna. W grudniu LOT odebrał 2 nowoczesne Boeingi 737 MAX 8.

2018 | edytuj kod

W 2018 LOT uruchomił połączenie z Warszawy do Singapuru oraz z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago. Rzeszów jako trzecie miasto w Polsce, dzięki LOT, zyskuje bezpośrednie regularne połączenie transatlantyckie – do Nowego Jorku. Otwarte zostaje także regularne połączenie z Rzeszowa do Tel Awiwu[56]. Wyróżnienie przez Global Traveler, jako najlepsza linia Europy Wschodniej. Lot odebrał cztery nowoczesne Embraery 190.

2019 | edytuj kod

W 2019 r. LOT uruchomił połączenie do portu lotniczego London City. Od czerwca będą odbywały się loty z Warszawy do Miami, Bejrutu, Warny oraz na Korfu. We wrześniu LOT zacznie latać z Budapesztu do Brukseli i Bukaresztu oraz z Warszawy do Delhi. Przewoźnik zapowiedział że od 3 listopada rozpocznie swoje loty ze stolicy Polski do Kolombo. Od 12 marca 2019 r. LOT uziemił B737 MAX 8. Od lutego do kwietnia lot wypożyczył Airbus A340, od linii Air Belgium (na trasy do Nowego Jorku). Na czas uziemienia B737 MAX 8 lot wypożyczył trzy, jednego B737-800 od linii Go2Sky oraz dwa Blue Air, A321-200 od linii SmartLynx, oraz B737-400 od lini GetJet Airlines. Od 25 kwietnia LOT otworzy połączenie z Krakowa do Olsztyna i Dubrownika. Lot zwiększy również częstotliwość lotów z Krakowa do Chicago z 1 razu, na 3 razy w tygodniu. Lot 1 kwietnia otworzył połączenie z Krakowa do Bukaresztu. Lot podpisał umowę z biurem podróży Rainbow Tours na wykonanie 13 tras czarterowych z Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice, do tego celu lot na czas tej umowy LOT w Katowicach zrobi bazę jednemu B737-8 (połączenia ruszą 24 maja)[57].

Porty docelowe | edytuj kod

Porty docelowe regularnych lotów PLL LOT:

Kierunki lotów czarterowych i cargo PLL LOT:

Mapa połączeń PLL LOT KorfuOslo-GardermoenZaporożeHanowerBerlin-TegelSztokholm-ArlandaTallinnSankt PetersburgRygaGöteborg-LandvetterPulaWilnoKaliningradMińskMoskwa-SzeremietiewoKopenhagaTbilisiErywańOdessaKijów-BoryspolLwówCharkówKiszyniówGdańskSzczecinOlsztynWarszawa-OkęciePoznańKatowiceKrakówRzeszówWrocławZielona GóraKoszycePragaLondyn-HeathrowAmsterdamDüsseldorfBrukselaParyż-Charles de GaulleLuksemburgFrankfurtPołągaHamburgMonachiumWiedeńZurychNiceaGenewaMediolan-MalpensaDubrownikMadrytBarcelonaLarnakaTel AwiwWenecjaBudapesztLublanaZagrzebSplitZadarBelgradKluż-NapokaBukaresztStambuł-AtatürkSofiaKijów-ŻulanyStuttgartBydgoszczNorymbergaKownoMoskwa-DomodiedowoPodgoricaSkopjeBillundTurynLublinLondyn-CityBejrutWarna Mapa lotnisk obsługiwanych przez PLL LOT w Europie i zachodniej Azji KolomboPuerto PlataPunta CanaDenpasarPhuketPort LouisMombasaHo Chi MinhCancúnBangkokTokio-NaritaVaraderoRio de JaneiroNowy Jork-JFKToronto-PearsonChicago-O’HarePekinWarszawa-OkęcieSeulSingapurLos AngelesNewarkAstanaPanamaMiamiDelhi Mapa lotnisk pozaeuropejskich obsługiwanych przez PLL LOT (Zielony-Czartery)

Linie partnerskie | edytuj kod

LOT z poniższymi liniami lotniczymi oferuje pasażerom połączenia lotnicze w formule codeshare:

* Linie, które są członkiem Star Alliance

Współpraca z Nordica | edytuj kod

5 listopada 2016 roku Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Nordica podpisały strategiczną umowę o współpracy. Na mocy tej umowy PLL LOT przejął 49% udziałów przewoźnika, a od 19 listopada 2016 wszystkie rejsy linii Nordica są wykonywane z kodem LOT (LO). Nordica przejęła od LOT operacje na trasie Tallinn – Warszawa zaś PLL LOT zbazował w stolicy Estonii jednego ze swoich Embraerów do obsługi trasy Tallinn – Monachium. Dwa samoloty Nordiki Bombardier CRJ-900 wykonują dla PLL LOT bezpośrednie połączenia z Warszawy w ramach siatki LOT.

Wszystkie samoloty wykonujące rejsy dla Nordiki pozostały w jej malowaniu, ale dodatkowo jest na nich umieszczone logo PLL LOT.

Wszystkie połączenia z Tallinna są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży PLL LOT, Nordica korzysta również z innych elementów platformy operacyjnej LOT[64].

Liczba przewiezionych pasażerów | edytuj kod

Flota | edytuj kod

Stan floty PLL LOT na 03 maja 2019:[73]

Średnia wieku maszyn PLL LOT to 8 lat (stan na 11 lutego 2019)[73].

Ponadto PLL LOT są współwłaścicielem dwóch ATR-ów 72-600, dwóch Bombardierów CRJ-700 oraz sześciu Bombardierów CRJ-900 (operujących dla Nordica, stan na wrzesień 2017)[75].

LOT jest pierwszą linią lotniczą w Europie we flocie której pojawił się Boeing 787 Dreamliner[76][77]. Trzeci dostarczony Dreamliner 9 LOT-u (SP-LSC) to samolot w specjalnym malowaniu z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Samoloty użytkowane od początku istnienia PLL LOT | edytuj kod

Wypadki i awaryjne lądowania | edytuj kod

 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy Polskich Linii Lotniczych LOT.
  • Katastrofa lotnicza pod Tuszynem – 15 listopada 1951 samolot Lisunow Li-2 o znakach SP-LKA wystartował z Łodzi w kierunku Krakowa. Niedaleko od miejsca startu, przy niskim pułapie chmur i słabej widoczności w pobliżu miejscowości Tuszyn w powiecie łódzkim (w rejonie wsi Górki Duże), samolot zaczepił o linię wysokiego napięcia i spadł na ziemię, a następnie stanął w płomieniach. W wypadku zginęli wszyscy będący na pokładzie – 16 osób w tym czterech członków załogi.
  • Katastrofa lotnicza w Warszawie 19 grudnia 1962. Samolot Vickers Viscount SP-LVB podczas podejścia do lądowania przy złych warunkach pogodowych. Na pokładzie znajdowały się 33 osoby (28 pasażerów i 5 członków załogi), wszyscy zginęli. Przyczyna wypadku: nieznana.
  • Katastrofa lotnicza we Francji (1965) – 20 sierpnia 1965, rozbił się samolot Vickers Viscount SP-LVA, w Jeuk St. Troud we Francji. Na pokładzie znajdowała się tylko załoga (4 osoby) wszyscy zginęli. Przyczyna wypadku: nieznana.
  • Katastrofa lotnicza na Policy – 2 kwietnia 1969 na północnym stoku Policy w Paśmie Babiogórskim, na terenie Zawoi, rozbił się samolot Polskich Linii Lotniczych LOT An-24 (nr rejestracyjny SP-LTF), nr lotu 165. Na pokładzie znajdowały się 53 osoby (47 pasażerów i 6 członków załogi), wszyscy zginęli.
  • Katastrofa polskiego An-12 w Bejrucie – 13 maja 1977. Antonow An-12 użytkowany przez Polskie Linie Lotnicze LOT, lecący z Warny do Bejrutu, rozbił się podczas podejścia do lądowania. Zginęła cała 9-osobowa załoga.
  • Wypadnięcie samolotu z pasa na Okęciu[78] – 23 stycznia 1980, roku Tupolew Tu-134 SP-LGB wracający z Berlina Schonefeld podczas lądowania rozbił się na wale ziemi na przedłużeniu pasa 11. Nikt nie zginął, samolot całkowicie rozbity. Przyczyną był błąd załogi, która nie użyła spadochronu hamującego ( ten typ jeszcze nie posiadał rewersu silników, zamiast tego był wyposażony w spadochron).
  • Katastrofa lotnicza na Okęciu – 14 marca 1980 o godzinie 11:15 w pobliżu warszawskiego lotniska Okęcie rozbił się samolot Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62 „Mikołaj Kopernik” (nr rejestracyjny SP-LAA), lecący z Nowego Jorku (lot nr LO007). Zginęło 77 pasażerów i 10 członków załogi. Wśród pasażerów znajdowała się polska piosenkarka Anna Jantar.
  • Katastrofa lotnicza pod Słupskiem – 26 marca 1981. Samolot pasażerski Polskich Linii Lotniczych LOT An-24 lecący rejsowo (lot nr 691) z Warszawy do Słupska, rozbił się i spłonął 4 km od pasa startowego. Zginęła 1 osoba, reszta (51 osób) zdążyła się ewakuować z wraku przed wybuchem.
  • Katastrofa lotnicza w Lesie Kabackim – 9 maja 1987 o godzinie 11:10. Samolot pasażerski Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62M „Tadeusz Kościuszko” (nr rejestracyjny SP-LBG) w czasie rejsu nr LO5055, z Warszawy do Nowego Jorku, rozbił się w trakcie awaryjnego lądowania w Warszawie. Zginęło 172 pasażerów i 11 członków załogi.
  • Katastrofa lotnicza pod Rzeszowem – 2 listopada 1988, samolot pasażerski An-24W (nr rejestracyjny SP LTD) „Dunajec” lecący z Warszawy do Rzeszowa podczas podchodzenia do lądowania uległ awarii obu silników. Samolot awaryjnie lądował bez podwozia na łące w okolicach Białobrzegów. Zginęła 1 osoba, reszta (28 osób) zdążyła opuścić samolot przed eksplozją.
  • Awaryjne lądowanie lotu PLL LOT 016 na Okęciu – 1 listopada 2011 około godziny 14:45. Samolot pasażerski Boeing 767-300ER SP-LPC odbywał lot z Nowego Jorku (Lotnisko Newark, New Jersey) do Warszawy. Pierwsze usterki systemu hydraulicznego samolotu pojawiły się 30 minut po starcie. Próby awaryjnego wysunięcia podwozia nie dały pozytywnych rezultatów i maszyna lądowała bez wypuszczonego podwozia. Nikt z pasażerów samolotu ani załogi nie został ranny.

Władze PLL LOT | edytuj kod

Spółka boryka się z ciągłą rotacją zarządu – w ciągu 8 lat firma miała 11 prezesów[79]. W rezultacie w latach 2012–2013 LOT miał problemy z rentownością świadczonych usług. W 2012 w związku z ciężką sytuacją finansową zwrócił się o pomoc publiczną[80], która łącznie miałaby wynieść ponad 1 mld zł[81].

  • Byli prezesi:
    • Marek Grabarek (czerwiec 2003 – marzec 2006)[82]
    • Krzysztof Kapis (marzec 2006 – listopad 2006)[83][84],
    • Tomasz Dembski (p.o. prezesa listopad 2006 – luty 2007)[85]
    • Marek Mazur (luty 2007 – marzec 2007)[86]
    • Piotr Siennicki (kwiecień 2007 – kwiecień 2008)[87]
    • Dariusz Nowak (kwiecień 2008 – marzec 2009)[88]
    • Sebastian Mikosz (p.o. marzec 2009 / maj 2009 – wrzesień 2010)[89]
    • Zbigniew Mazur (p.o. prezesa październik 2010)
    • Marcin Piróg (październik 2010 – grudzień 2012)
    • Sebastian Mikosz (6.02.2013 – 31.08.2015)
    • Marcin Celejewski (p.o. prezesa, 31.08.2015 – 28.01.2016)
  • Obecny prezes:
    • Rafał Milczarski (od 28.01.2016)[90]
  • Przewodniczący Rady Nadzorczej PLL LOT SA:
    • Józef Aleszczyk
  • Członkowie Rady Nadzorczej PLL LOT SA[91]:
    • Mateusz Berger – przewodniczący Rady Nadzorczej
    • Wojciech Kownas
    • Maciej Łukijańczuk
    • Adrian Markiewicz
    • Jerzy Paluchniak
    • Bartosz Piechota
    • Agnieszka Rasińska
    • Andrzej Rymut
    • Irena Sączek
    • Wojciech Śliż

Akcjonariat | edytuj kod

Struktura własnościowa:[67]

Zobacz też | edytuj kod

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION: ICAO doc 8585/187. Montréal, Quebec, Canada: INTERNATIONAL CIVIL AVIATION ORGANIZATION, Styczień 2019. ISBN 978-92-9258-661-4.
  2. a b c d e f Historia Polskich Linii Lotniczych LOT (pol.). lot.com. [dostęp 2018-01-31].
  3. Programy lojalnościowe (pol.). lot.com. [dostęp 2018-01-31].
  4. Zarząd, corporate.lot.com [dostęp 2018-08-09]  (pol.).
  5. Nowy prezes LOT. Rafał Milczarski, specjalista od transportu kolejowego, money.pl [dostęp 2017-11-19]  (pol.).
  6. Rada Nadzorcza, corporate.lot.com [dostęp 2017-11-19]  (pol.).
  7. a b c Lista 500 największych polskich firm. polityka.pl. [dostęp 2013-06-18].
  8. Wyniki finansowe PLL LOT S.A. | Zrozumieć biznes lotniczy, wordpress1628493.home.pl [dostęp 2017-11-19]  (pol.).
  9. LOT zarobił 303 mln zł netto w 2016 r. (pol.). pasazer.com, 2017-06-06. [dostęp 2017-11-10].
  10. Zasady pisowni i interpunkcji. W: Wydawnictwo Naukowe PWN > Wielki słownik ortograficzny. http://so.pwn.pl/lista.php?co=lot, dostęp 2013-08-19.
  11. LOT będzie mieć większe dreamlinery, „Onet Biznes”, 31 stycznia 2017 [dostęp 2017-02-01]  (pol.).
  12. LOT Travel, lottravel.com [dostęp 2016-06-02] .
  13. Obsługa techniczna CEES, LOT.com [dostęp 2016-06-02] .
  14. Usługi lotniskowe WRO-LOT, LOT.com [dostęp 2016-06-02] .
  15. LOT Crew, LOT.com [dostęp 2018-06-12] .
  16. LOT Charters, LOT.com [dostęp 2016-06-02] .
  17. LOT Cargo, LOT.com [dostęp 2016-06-02] .
  18. LOT Flight Academy, LOT.com [dostęp 2016-06-02] .
  19. PLL LOT kupuje udziały w estońskich liniach Nordica, businessinsider.com.pl [dostęp 2017-11-26]  (pol.).
  20. ”Komunikacja Lotnicza w Polsce” Wydawnictwo PLL LOT, Warszawa 1935 r. s18,22, książka wydana z okazji jubileuszu 5-lecia PLL LOT
  21. PWS-24. Z kalendarium człowieka niezwykłego. samolotypolskie.pl. [dostęp 2017-08-06].
  22. ”Komunikacja Lotnicza w Polsce” …..s49
  23. samolot RWD-5R. Z kalendarium człowieka niezwykłego. sle.malopolska.pl. [dostęp 2017-08-06].
  24. Hasło reklamowe na Ogólnopolskiej Wystawie Lotniczej we Lwowie , źródło:"Skrzydlata Polska” nr 6/7 1938 str.14
  25. Jerzy Osiński „Transport Lotniczy” Wydawnictwo Komunikacyjne 1952, str66
  26. M.P. z 1939 r. nr 140, poz. 331.
  27. Ryszard Mączewski: Warszawa między wojnami. Łodź: Księży Młyn, 2009, s. 64. ISBN 978-83-61253-51-8.
  28. M.P. z 1946 r. nr 92, poz. 173.
  29. M.P. z 1949 r. nr 95, poz. 1141.
  30. M.P. z 1949 r. nr 95, poz. 1142.
  31. MD-12. samolotypolskie.pl. [dostęp 2018-05-19].
  32. Wiemy, czym będą latać najważniejsze osoby w państwie Onet.pl, 8 czerwca 2010.
  33. MON podpisało umowę na czarter samolotów dla VIP-ówpolskieradio.pl, 21 grudnia 2013.
  34. Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. – zmiany w składzie rady nadzorczej. nadzor.msp.gov.pl. [dostęp 2013-05-15].
  35. PAP: Władysław Bartoszewski przewodniczącym RN LOT. money.pl, 26 stycznia 2006. [dostęp 2013-05-15].
  36. PAP: Władysław Bartoszewski nowym szefem RN PLL Lot. Wirtualne Media, 27 stycznia 2006. [dostęp 2013-05-15].
  37. Henryk Gapski: Władysław Bartoszewski. Z kalendarium człowieka niezwykłego. Młodsza Europa. [dostęp 2013-05-15].
  38. Łukasz Antkiewicz: LOT-niczy bój o żurawia. Protesty: „Łapy precz”. Gazeta.pl. [dostęp 2010-11-19].
  39. Press information.
  40. Jakub Panek. Szybka przesiadka na Lotnisku Chopina. „Gazeta Stołeczna”, s. 4, 5 listopada 2015. 
  41. Ministerstwo skarbu negocjuje z Komisją Europejską pomoc dla LOT \data=2012. Interia.
  42. Ustawa z dnia 14 czerwca 1991 r. o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze „Lot” (Dz.U. z 1991 r. nr 61, poz. 260).
  43. Co dalej z LOT-em?. Lotnicza Polska, 2012.
  44. Raport „Nadzór właścicielski nad spółką Polskie Linie Lotnicze LOT”. Fundacja Republikańska, 2012.
  45. Prywatyzacja PLL LOT: prywatny biznes nie chce narodowego bankruta. Forsal.pl, 2013.
  46. Sejm uchylił ustawę o LOT, otwierając drogę do prywatyzacji spółki. Onet.pl, 2013.
  47. a b Komisja Europejska zatwierdziła pomoc dla naszego giganta. Interia.pl, 15 maja 2013. [dostęp 2013-05-15].
  48. LOT znów poprosi państwo o pożyczkę. Forsal.pl, 2013.
  49. LOT poprawia wyniki i na razie nie wystąpi o drugą transzę pomocy publicznej.
  50. http://delegowany.blogspot.com/2013/11/komisja-europejska-sprawdzi-wniosek-lot.html.
  51. GW: Komisja Europejska akceptuje pomoc publiczną dla Lotu (pol.). GW. [dostęp 2014-11-04].
  52. LOT: Retrofit Boeingów 737-400 – Pasazer.com, pasazer.com [dostęp 2017-11-26] .
  53. Niezwykle miło nam poinformować iż na... – LOT Polish Airlines | Facebook, facebook.com [dostęp 2017-12-03]  (fr.).
  54. Najdłuższy lot 787 PLL LOT.
  55. Historia,2015 (pol.). corporate.lot.com.pl/. [dostęp 2017-06-18].
  56. Pasazer.com: Budapeszt: LOT poleciał do Chicago, AA do Filadelfii, Pasazer.com [dostęp 2018-05-05] .
  57. Pasazer.com: LOT wykona z Katowic rejsy czarterowe dla Rainbow Tours, Pasazer.com [dostęp 2019-04-18] .
  58. Pasazer.com: Kolejny raz LOT przywraca trasę Warszawa-Bejrut, Pasazer.com [dostęp 2019-02-23] .
  59. MarcinM. Walków MarcinM., Wczoraj 08:09, 14 990, Nowe połączenie PLL LOT do Azji. W listopadzie wystartuje na Sri Lankę, Business Insider, 22 lutego 2019 [dostęp 2019-02-23]  (pol.).
  60. MarcinM. Walków MarcinM. (oprac.), 14:43 51. :4. 5. Lut 14:43 51. :4. 5., 17 608, LOT na wakacje otwiera połączenie na jedną z greckich wysp, Business Insider, 5 lutego 2019 [dostęp 2019-02-23]  (pol.).
  61. Pasazer.com: LOT oficjalnie potwierdza: Polecimy na Florydę, Pasazer.com [dostęp 2018-09-05] .
  62. https://www.pasazer.com/news/40437/lot,poleci,do,indii,od,wrzesnia,loty,do,delhi.html .
  63. MarcinM. Walków MarcinM. (oprac.), 19 Gru 18 10:45, 21 940, Nowe połączenie PLL LOT nad Morze Czarne, Business Insider, 19 grudnia 2018 [dostęp 2019-02-23]  (pol.).
  64. Nordica: Nordica is spreading its wings – our new strategic partner is LOT Polish Airlines (ang.).
  65. a b c d e f g h i j k l m JerzyJ. Osiński JerzyJ., Transport Lotniczy, Wydawnictwa Komunikacyjne 1954 [dostęp 1954-06-02] .
  66. a b c d e Rocznik Statystyczny 1989, Główny Urząd Statystyczny, ISSN 0079-2780 [dostęp 1989-06-02] .
  67. a b c d e Struktura własnościowa, LOT.com [dostęp 2019-01-12] .
  68. 400 mln straty PLL LOT w 2012 r., „Newsweek.pl”, 15 czerwca 2013 [dostęp 2018-03-28]  (pol.).
  69. Pasazer.com: LOT: Wyniki finansowe za 2013 rok, Pasazer.com [dostęp 2018-03-28] .
  70. 10 mln pasażerów rocznie i dwukrotnie większa flota. LOT zapowiada rynkową ofensywę, „forsal.pl” [dostęp 2018-03-28] .
  71. a b c LOT zarządził całą naprzód, „pb.pl” [dostęp 2018-03-28]  (pol.).
  72. LOT: Rekordowe 8,8 mln pasażerów w roku 2018 – Rynek Lotniczy, www.rynek-lotniczy.pl [dostęp 2019-01-07] .
  73. a b LOT Polish Airlines Fleet Details and History. planespotters.net. [dostęp 2017-04-25].
  74. Biało-czerwony dreamliner LOT-u w Warszawie | Z kraju, „TVN24 BiS” [dostęp 2018-06-28]  (pol.).
  75. Nordica Fleet Details and History. planespotters.net. [dostęp 2017-04-26].
  76. Dreamliner 787 – najnowocześniejszy samolot świata w Polsce. gazetaprawna.pl. [dostęp 2013-05-15].
  77. Dreamliner – lądowanie w Warszawie (wideo). Dziennik Wschodni, 15 listopada 2012. [dostęp 2013-05-15].
  78. ASN Aircraft accident Tupolev 134 SP-LGB Warszawa-Okecie Airport (WAW), aviation-safety.net [dostęp 2016-01-15] .
  79. Szybkie zmiany w LOT. 11 prezesów przez 8 lat. Dziennik Polski, 2012.
  80. Cezary Pytlos: Ratowanie LOT nie ma sensu. Forsal.pl, 2012.
  81. Leszek Baj: Polskie Linie Lotnicze LOT – spółka pod specjalnym nadzorem. Gazeta Wyborcza, 2013.
  82. Transport: Marek Grabarek został prezesem LOT-u.
  83. Krzysztof Kapis nowym prezesem LOT.
  84. Krzysztof Kapis odwołany ze stanowiska prezesa LOT.
  85. LOT między pętlą a korkociągiem.
  86. Marek Mazur – chwilowy prezes LOT-u?
  87. Prezesem LOT-u został Piotr Siennicki.
  88. LOT z nowym prezesem.
  89. Sebastian Mikosz, prezes PLL LOT podał się do dymisji.
  90. Nowy prezes LOT. Rafał Milczarski, specjalista od transportu kolejowego, money.pl [dostęp 2017-11-26]  (pol.).
  91. Rada Nadzorcza, LOT.com [dostęp 2019-01-30] .

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Bibliografia | edytuj kod

  • Kaziemierz Sławiński, Żurawiem na dalekie trasy, Krajowa Agencja Wydawnicza RSW „Prasa-Książka-Ruch”, Warszawa 1976
Kontrola autorytatywna (linia lotnicza):
Na podstawie artykułu: "Polskie Linie Lotnicze LOT" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy