Prom


Prom w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Promstatek wodny służący do przewozu osób i towarów.

Spis treści

Promy morskie | edytuj kod

Prom morski MF Scandinavia wyruszający w podróż do Szwecji Szybki prom morski Jean de la Valette przewoźnika Virtu Ferries wpływający do Wielkiego Portu na Malcie MF Stena Baltica na wodach Zatoki Gdańskiej wypływająca z Gdyni w kierunku Karlskrony MF Polonia w porcie w Świnoujściu

Promy morskie stanowią typ statków, który wykształcił się ze statków pasażerskich. Promy obsługują regularne połączenia między portami (tzw. żegluga wahadłowa). Bywają promy wyłącznie pasażerskie, ale obecnie wśród średnich i większych promów zdecydowanie dominują jednostki pasażersko-towarowe, czyli promy pasażersko-samochodowe lub typu combi (kombinowane) – łączące więcej funkcji (pasażersko-samochodowo-kolejowe). Nieco więcej jednostek wyłącznie pasażerskich jest wśród jednostek mniejszych, krótszego zasięgu i szybkich. Ładunek (samochody osobowe, ciężarowe, wagony kolejowe) ładowany i wyładowywany jest przez wrota (tzw. furty) rufowe, burtowe bądź dziobowe na tzw. pokład samochodowy (kolejowy). W związku z tym, że budowane są coraz większe promy, w bardzo pojemnym kadłubie zabudowuje się wiele pokładów samochodowych stałych i ruchomych – podnoszonych najczęściej hydraulicznie. W celu odseparowania załadunku od ruchu pieszego, pasażerowie wchodzą na statek zazwyczaj przez furtę boczną dzięki trapom lub rękawom połączonym bezpośrednio z terminalem pasażerskim. Do ich dyspozycji na pokładzie promu udostępnia się bardzo rozwiniętą infrastrukturę hotelarsko – gastronomiczną, w skład której wchodzą m.in.: kabiny pasażerskie, restauracje, bary, sklepy wolnocłowe, fitness kluby. Wraz z rozwojem techniki pojawiła się też nowa klasa promów nazywanych od skrótu HSC – „szybkimi statkami”, „szybkimi promami” lub niewłaściwie „szybkimi katamaranami”. Jednostki te charakteryzują się dużą prędkością eksploatacyjną powyżej 38 węzłów i maksymalnym czasem podróży określonym przez przepisy do czterech godzin.

Połączenia promowe z Polski | edytuj kod

Połączenia promowe z Polski są utrzymywane przez sześciu armatorów i operatorów:

Dane techniczne polskich promów towarowo-pasażerskich i kolejowych | edytuj kod

Promy śródlądowe | edytuj kod

Prom linowy Prom Bielik II przeprawy miejskiej w Świnoujściu  Zobacz też: Promy śródlądowe w Polsce.

Łączą ze sobą brzegi rzeki, kanału, lub jeziora. Są to statki posiadające własny napęd lub poruszane z brzegu za pomocą liny.

Zobacz też | edytuj kod

Bibliografia | edytuj kod

  • Lesław Furmaga, Józef Wójcicki: Mały słownik morski. Gdynia: Mitel International Ltd, 1993. ISBN 83-85413-73-1.
  • Jan Piwowoński: Flota spod biało-czerwonej. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1989. ISBN 83-10-08902-3.
  • Marian Kubicki: Usługi hotelarskie w środkach transportu. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna, 2000. ISBN 83-86990-80-5.

Linki zewnętrzne | edytuj kod


Kontrola autorytatywna (typ statku):
Na podstawie artykułu: "Prom" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy