TVN


TVN w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 19 maj 2019. Od tego czasu wykonano 1 zmianę, która oczekuje na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Główna siedziba TVN w budynku Media Business Centre przy Wiertniczej 166 w Warszawie

TVN – polska komercyjna stacja telewizyjna, wchodząca w skład Grupy TVN, dawniej należącej do grupy medialnej ITI, następnie zaś do Scripps Networks Interactive[2], a obecnie do Discovery[3]. Stacja rozpoczęła nadawanie 3 października 1997 o godz. 19.00[4].

Spis treści

Historia | edytuj kod

15 października 1996[5] (choć według innych źródeł w lutym 1996[4]) TVN otrzymał od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji koncesję na nadawanie programu telewizyjnego o zasięgu ponadregionalnym na obszarze północnej i centralnej Polski[5]. W kilka miesięcy później doszło do zawarcia porozumienia pomiędzy TVN a nadającą ponadregionalny program w Polsce południowej Telewizją Wisła – dzięki połączeniu sił, sprzymierzone stacje były w stanie rozpocząć nadawanie na większości powierzchni kraju, w tym w niemal wszystkich większych miastach[4]. Obie firmy pozostawały jednak niezależnymi spółkami ze wspólnym właścicielem[4]. Ten stan rzeczy trwał do końca 2004 i ostatecznego wcielenia „Wisły” do TVN.

Pierwszy wspólny program wyemitowano 3 października 1997 o 19:00[4][6], zaś od godziny 19:25 był wyemitowany pierwszy program TVN „Pogodowa Ruletka” prowadzony przez Tomasza Zubilewicza, zaś pięć minut później wyemitowano pierwsze wydanie Faktów TVN[7]. Przez pierwsze cztery lata prezesem telewizji był jej twórca, Mariusz Walter[8]. W lipcu 2001 jego obowiązki przejął jego syn, Piotr Walter[8]. Obowiązki te sprawował do września 2009, kiedy to nowym prezesem został Szwajcar Markus Tellenbach[9].

Przez całą swoją historię stacja miała jednak problemy z objęciem zasięgiem całego kraju – w 2004 docierała do 86% powierzchni Polski. Stacja systematycznie budowała oglądalność, stawiając głównie na produkcję własną i licencjonowaną (m.in. magazyny reporterskie Superwizjer, „Uwaga!”, teleturniej „Milionerzy”, reality shows „Agent” i „Big Brother”). Ten ostatni program ustanowił dotychczasowy rekord oglądalności stacji – jego finałowy odcinek w marcu 2001 obejrzało 9 mln telewidzów[7].

Od początku wizytówką stacji był jednak program informacyjny Fakty, współtworzony i początkowo prowadzony przez Tomasza Lisa i Grzegorza Miecugowa. Program początkowo emitowano o godzinie 19:30, w porze nadawania przez TVP najpopularniejszego programu informacyjnego w Polsce, Wiadomości. Po kilku miesiącach Fakty zmuszone zostały przez słabe wyniki do przesunięcia pory nadawania na godzinę 19:00, lecz próba zaatakowania tradycyjnie bardzo silnej pozycji programu telewizji publicznej przyniosła znakomite rezultaty propagandowe i pomogła wykreować dla Faktów wizerunek realnej alternatywy dla programów informacyjnych telewizji publicznej.

23 września 2001 TVN jako pierwsza w Polsce komercyjna stacja telewizyjna zrealizowała wieczór wyborczy, nadając na żywo relacje z wyborów parlamentarnych. Rezultaty sondaży powyborczych przedstawione przez TVN okazały się szybsze i dokładniejsze od tych prezentowanych przez telewizję publiczną. Od 2 września do 4 września 2005 telewizja TVN po raz pierwszy zorganizowała Sopot Festival. Umowa na organizacje imprezy została podpisana na pięć lat. Po upływie tej umowy w 2009 TVN zrezygnowało z organizacji tej imprezy. W latach 2005-2009 TVN emitowała w listopadzie widowisko „Domino Day”. W 2007 TVN został realizatorem polskiej wersji lektorskiej niektórych seriali. 31 grudnia 2007 TVN po raz pierwszy pokazał imprezę sylwestrową. Była ona emitowana z Warszawy. Z powodu słabej oglądalności TVN zrezygnowało z ich organizacji na sześć lat.

Od 2008 TVN angażuje się w organizację Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Organizacji podejmowała się z Telewizją Polską, która była związana z tą akcją od 1993 do 2016, a w 2010 organizacji podjęło się również z Canal+.

15 grudnia 2008 TVN jako ostatnia polska stacja telewizyjna zakończyła analogowe nadawanie satelitarne.

1 września 2009 Piotra Waltera na stanowisku prezesa Grupy TVN zastąpił Szwajcar Markus Tellenbach[9]. Piotr Walter od 1 września został wiceprezesem i dyrektorem generalnym TVN. Stacja TVN oraz Orange są organizatorami Orange Warsaw Festival – cyklicznej imprezy muzycznej, która odbyła się do tej pory we wrześniu 2009, sierpniu 2010 i czerwcu 2012. 15 czerwca 2011 nadaje w formacie panoramicznym 16:9. 17 czerwca 2013 TVN wyłączyło ostatnie analogowe nadajniki naziemne i od tego dnia TVN drogą naziemną jest nadawany tylko cyfrowo.

31 grudnia 2013 TVN ponownie po sześciu latach przerwy pokazał imprezę sylwestrową, ale tym razem z Krakowa. Sylwester TVN obejrzało średnio 1,35 mln widzów przy udziałach 9,99%. Wśród artystów jacy znaleźli się na koncercie TVN znaleźli się m.in. Monika Brodka, Perfect, Lady Pank, Agnieszka Chylińska, Dawid Podsiadło, Feel, czy też grupa Future Folk. Gospodarzami show byli Patricia Kazadi, Agnieszka Szulim, Marcin Prokop i Olivier Janiak.

W 2015 Prezes Grupy TVN poinformował, że TVN planuje wycofać się z giełdy do końca roku.

W lipcu 2016 Markus Tellenbach zrezygnował z funkcji szefa zarządu i dyrektora generalnego TVN. Nowym prezesem TVN, po przejęciu 52.7% akcji przez Scripps Networks Interactive został Jim Samples[10][11].

Prezesem TVN od maja 2018 jest Piotr Korycki[12].

Stacje pokrewne | edytuj kod

TVN HD | edytuj kod

Logo

TVN HD został uruchomiony 28 sierpnia 2007. Dla klientów posiadających platformę N TVN HD udostępniony został już 31 sierpnia 2007 r. Kanał jest retransmisją oryginalnego kanału TVN w czasie rzeczywistym, lecz nadającym obraz w rozdzielczości 1080i i w proporcji 16/9. Materiał w rozdzielczości SD jest upscalowany do rozdzielczości 1080i. W wakacje 2009 zostały wprowadzone nowe dżingle – w jakości HD. Zgodnie z zapowiedzią Piotra Waltera przekazanych mediom w lutym 2010, TVN z całością ramówki emitowanej w standardzie HDTV dostępny był już pod koniec 2010[13]. Od 5 maja 2011 kanał oprócz na platformie n dostępny jest także w Cyfrowym Polsacie. Od 28 października 2011 kanał TVN HD można również oglądać w Cyfrze+.

Na początku swego istnienia kanał nadawany był w rozdzielczości 720p i oznaczony jako TVN TEST (logo). Logo TVN HD, a zarazem koniec emisji testowej kanału zostało wprowadzone 22 sierpnia 2008. Tego dnia po raz pierwszy użyto nowego wozu realizacyjnego OB III telewizji TVN zdolnego do nadawania na żywo w jakości HD[14]. Od 5 stycznia 2009 stacja nadaje w rozdzielczości 1080i[potrzebny przypis].

TVN+1 | edytuj kod

 Osobny artykuł: TVN+1.

W dzień po zakończeniu emisji sygnału TVN Warszawa za pośrednictwem naziemnej telewizji cyfrowej 1 czerwca 2011 uruchomiono wersję SDTV TVN z godzinnym opóźnieniem pod nazwą TVN+1. Wersja SD tego kanału była nadawana wyłącznie w Warszawie i okolicach[15][16]. Po powołaniu internetowego serwisu TVN Player, w którym zamieszczano większość pozycji programowych stacji, podjęto decyzję o zakończeniu nadawania kanałów z opóźnieniem czasowym. 3 listopada 2011 zaprzestano emisji TVN+1.

TVN HD+1 | edytuj kod

Logo  Osobny artykuł: TVN+1.

1 maja 2010 został uruchomiony kanał TVN HD+1, który był kopią kanału TVN HD emitowaną z godzinnym opóźnieniem względem oryginału. Od 5 maja 2011 kanał oprócz na platformie n dostępny był także w Cyfrowym Polsacie. 31 grudnia 2011, zakończono emisję kanału na platformie n[17]. Ze względu wstawienia pięciu nowych kanałów w Cyfrowym Polsacie, kanał został usunięty 31 stycznia 2012.

Stacje regionalne | edytuj kod

Stacje regionalne TVN to programy, w których emitowano kilkuminutowe wydania regionalnych Faktów w latach 1997-2000. Wystartowały wraz z anteną główną, czyli 3 października 1997 roku. Wcześniej jednak Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała TVN koncesje na nadawanie ponadregionalnego programu telewizyjnego na obszarze Polski północnej oraz koncesje o zasięgu regionalnym: w Warszawie i Łodzi. Telewizje TVN i TV Wisła zdecydowały o nadawaniu wspólnego programu o nazwie TVN, uwzględniającego pasma regionalne i lokalne. Główna koncesja przyznana dla TVN to koncesja na północną Polskę, po czasie została rozszerzona o Warszawę i Łódź oraz zakupiono udziały w południowej TV Wisła[18]. Z powodu rozczepiania programu tam, gdzie nie można było tworzyć pasm lokalnych, postanowiono je zlikwidować w maju 2000 roku. Pasma te dzieliły się na cztery kanały: TVN Północ, TVN Warszawa, TVN Łódź, TVN Południe.

Znaki graficzne oddziałów lokalnych TVN-u były takie same jak na antenie ogólnopolskiej, z tą różnicą, że podczas emitowania programu lokalnego pod logo umieszczona była nazwa regionu, skąd oglądany był program.

TVN Północ | edytuj kod

Powstała 3 października 1997 jako część stacji TVN. Z jej koncesji na terenie północnej Polski swój program nadawał TVN. Nadawano przez kilkanaście minut dziennie o różnych godzinach informacyjny program „Fakty Północ”.

TVN Południe (dawna Telewizja Wisła) | edytuj kod

Powstała 3 października 1997 jako część stacji TVN. Z jej koncesji na terenie południowej Polski swój program nadawał TVN. Nadawano o różnych porach program „Fakty Południe”. Do 2 października 1997 stacja nadawała jako osobny kanał pod nazwą TV Wisła. Tego dnia Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zgodziła się na zmianę nazwy Telewizji Wisła na TVN Południe. Od początku nadawania prezesem telewizji był jej twórca, Mariusz Walter. Telewizja Wisła funkcjonowała jako firma pod nazwą „TVN Południe”, produkując programy studyjne i reporterskie na rzecz TVN.

TVN Południe istniała do wygaśnięcia koncesji na nadawanie programu w południowej Polsce, z której korzystał TVN, aż do wcielenia 1 stycznia 2005 do TVN24. Od 2005 krakowski oddział zmienił nazwę na TVN24 o/Kraków[19].

TVN Warszawa | edytuj kod

 Osobny artykuł: TVN Warszawa.

Telewizja powstała 3 października 1997 początkowo jako kanał regionalny, skierowany do Warszawy i okolic. Był tam nadawany program „Fakty Warszawa” na przemian o 16:30, 17:00 i 17:15[20]. Stacja ta powróciła 15 grudnia 2008 roku o godzinie 17.45 z głównym wydaniem nowego dziennika „Stolica”. Dnia 25 marca 2011 r. zakończono emitowanie programów na żywo, a 31 maja tego samego roku zakończyła nadawanie programu telewizyjnego, kontynuując działalność wyłącznie w internecie.

TVN Łódź | edytuj kod

Wystartowała 3 października 1997. Z jej koncesji w Łodzi swój program nadawał TVN. Nadawano przez kilkanaście minut dziennie informacyjny program „Fakty Łódź".

Prezesi TVN | edytuj kod

  1. Mariusz Walter (1997–2001)[8]
  2. Piotr Walter (2001–2009)[8]
  3. Markus Tellenbach (2009–2016)[9]
  4. Jim Samples (2016-2018)
  5. Piotr Korycki (od 2018)[21]

Programy i ramówka TVN | edytuj kod

 Osobny artykuł: Lista programów TVN.

Odbiór kanału | edytuj kod

Cyfrowe nadajniki naziemne | edytuj kod

TVN nadaje w ramach drugiego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej (MUX-2). Korzysta w sumie z 51 nadajników.

TVN HD

Satelita | edytuj kod

Dane techniczne przekazu cyfrowego z satelity HotBird 9:

Archiwum nadawania | edytuj kod

Analogowe nadajniki naziemne, z których transmitowany był sygnał TVN | edytuj kod

17 czerwca 2013 TVN zakończył analogowe nadawanie naziemne i od tego dnia TVN w sposób naziemny emitowany jest już tylko cyfrowo.

Archiwum nadajników TVN | edytuj kod

Analogowy TVN nadawał za pomocą 34 nadajników, z których nie dzielił pasma ze stacjami lokalnymi.

Stacje lokalne retransmitujące TVN | edytuj kod

TVN dzielił pasmo programowe ze stacjami lokalnymi, emitowanymi z następujących nadajników:

  • NTL Radomsko (Radomsko *Amelin*, kanał 9, moc 1 kW)
  • TVT (Rybnik *Chwałowice*, kanał 22, moc 0,2 kW; Żory *ul. Węglowa*, kanał 30, moc 0,2 kW)
  • Telewizja Łużyce (Lubań *RTON Nowa Karczma*, kanał 51, moc 10 kW)

Współpraca | edytuj kod

Współpraca ogólnopolska | edytuj kod

Stacja współpracuje z klasami dziennikarskimi XXI LO w Warszawie im. Hugona Kołłątaja, I LO w Jarosławiu im. Mikołaja Kopernika.

Współpraca międzynarodowa | edytuj kod

TVN jest członkiem European News Exchange – organizacji skupiającej 37 komercyjnych stacji telewizyjnych z całego świata (większość członków to stacje europejskie) i CNN.

Nagrody i wyróżnienia | edytuj kod

Kary nałożone przez KRRiTV | edytuj kod

W 2008 roku KRRiT ukarała TVN w wysokości 471 tysięcy złotych za odcinek Kuby Wojewódzkiego. Prowadzący namówił gości do wbicia flagi Polski w psie odchody[23].

W marcu 2011 roku KRRiT ukarała stację za odcinek Rozmów w toku z października 2010 roku[24] oraz w 2015 KRRiT nałożyła karę w wysokości 250 tysięcy złotych za wyemitowane w 2012 roku 4 odcinki Rozmów w toku, które przedstawiały wulgarne i drastyczne treści w porze chronionej (między 15:00 i 16:00)[25].

W lipcu 2012 przewodniczący KRRiT podjął decyzję o ukaraniu TVN za odcinek programu Top Model za łamanie przepisów ustawy o radiofonii i telewizji w zakresie ochrony małoletnich i rozpowszechnianie treści dyskryminujących w programie. Stacja karę w wysokości 150 tysięcy złotych zapłaciła w 2015 roku[26].

W grudniu 2017 Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiTV) nałożyła na telewizję karę w wysokości 1 mln 479 tys. zł za sposób relacjonowania kryzysu sejmowego w dniach 16–18 grudnia 2016 (m.in. za „propagowanie działań sprzecznych z prawem oraz sprzyjających zachowaniom zagrażających bezpieczeństwu” oraz „rezygnacji przez dziennikarzy TVN24 z przedstawienia widzom informacji o prawnej ocenie blokowania sali plenarnej Sejmu”)[27][28]. Rada oparła się na ekspertyzie wykonanej przez Hannę Karp z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu[27]. Miała to być najwyższa kara w historii KRRiTV[27]. W styczniu 2018 KRRiT anulowała tę karę[29].

Galeria sprzętu transmisyjnego | edytuj kod

Nazwa | edytuj kod

Rozwinięcie skrótu TVN miało znaczyć „telewizja niezależna”, „telewizja nowa”, (TV Nowa). TVN początkowo miał się nazywać TV7[30].

Logo |

Znak graficzny TVN został wprowadzony 3 października 1997. Zmieniana jest tylko wielkość loga wyświetlanego na ekranie, np. w filmach emitowanych w formacie 4:3 logo jest duże, a w filmach nadawanych w formacie 16:9 jest mniejsze. W czasie pierwszej oprawy graficznej (3 października-3 marca 2002) koło było jasnoniebieskie, a napis tvn pomarańczowy. 3 marca 2002 wprowadzono drobne zmiany kolorystyczne, niebieski kolor został nieco rozjaśniony, a napis tvn lekko z pomarańczowego przeszedł w żółć. 2 stycznia 2008 wrócono do loga z lat 1997-2002, zaś 1 września 2013 przywrócono logo z lat 2002-2007.

Do 27 lutego 2000 roku TVN zdecydowało oznaczać tzw. „filmy dla dorosłych” swoim systemem oceniania. Podczas filmów dla dorosłych białe logo stacji na początku filmu i po każdym bloku reklam migało na czerwono.

Na czas żałoby narodowej TVN do logo dodaje wstążkę żałobną.

3 października 2007 z okazji 10-lecia TVN logo było w postaci liczby 10 (po lewej stronie obok loga widniała cyfra 1).

22 czerwca 2011 roku z okazji 10-lecia fundacji TVN „Nie jesteś sam” logo stacji przybrało kształt serca.

Od 30 września do 23 października 2017 roku logo TVN zostało zmienione z okazji 20-lecia. Klasyczne kółko zostało nieco postrzępione, z lewej strony stylizowana cyfra „2”, a w prawym górnym rogu stylizowane „R” w kółku. Dodatkowo, na kanale HD w prawym dolnym rogu stylizowane literki „HD”.

Przypisy | edytuj kod

  1. Ranking kanałów telewizyjnych w Polsce (top 150), www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27]  (pol.).
  2. ITI i Canal+ sprzedają większościowy udział w TVN spółce z Londynu (pol.). PAP, 2015-03-16. [dostęp 2015-04-08].
  3. Discovery finalizuje przejęcie Scripps Networks Interactive, właściciela TVN, „TVN24.pl”, 7 marca 2018 [dostęp 2018-03-10] .
  4. a b c d e Witamy na stronie TVN!. W: TVN [on-line]. Internet Archive. [dostęp 1998-12-05].
  5. a b Andrzej Nowak: Historia Polski. T. IV: Kalendarium dziejów 1943-2009. Kraków: Wydawnictwo Kluszczyński, 2010, s. 365-366. ISBN 978-83-61923-75-6.
  6. T\/N - Start kanału (03.10.1997). piotrexArchiwum2 2018-10-21.
  7. a b Historia (pol.). TVN. [dostęp 2015-06-17].
  8. a b c d TVN – o nas. W: TVN [on-line]. Internet Archive. [dostęp 2004-02-05].
  9. a b c Markus Tellenbach nowym prezesem TVN (pol.). media2.pl. [dostęp 13.08.2009].
  10. Jim Samples nowym prezesem TVN, Markus Tellenbach odchodzi (pol.). http://businessinsider.com.pl,+2016-07-13.+[dostęp 2016-07-13].
  11. Scripps Networks Interactive sfinalizował przejęcie TVN, „TVN24.pl” [dostęp 2017-06-21] .
  12. TVN i Discovery ze wspólnymi władzami w Polsce. Piotr Korycki szefem za Jima Samplesa, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2019-01-29]  (pol.).
  13. TVN w HD przez całą dobę – Media2.pl
  14. Nowe logo TVN HD – HDTVPolska.com
  15. Artykuł „Naziemna TV cyfrowa: TVN+1 zajął miejsce TVN Warszawa”w serwisie wirtualnemedia.pl. Dostęp 2012.02.02
  16. Informacja o zaprzestaniu nadawania TVN+1 w ramach testowego multipleksu Naziemnej Telewizji Cyfrowej w serwisie satkurier.pl. Dostęp 2012.01.07
  17. Koniec TVN HD+1 – SATKurier.pl
  18. SAT-Poland: News-1 (27.11.), www.sat-net.com [dostęp 2017-11-27] .
  19. Kraków, www.tvnfakty.pl [dostęp 2019-02-07] .
  20. RadioPolska - Fakty Warszawa (TVN Warszawa), old.radiopolska.pl [dostęp 2017-11-27] .
  21. Izabela Trzaska: Piotr Korycki prezesem Discovery i TVN. Zmiany w strukturach. money.pl, 2018-05-09. [dostęp 2018-05-16].
  22. Czerwona Kokardka w Polsce na stronie Krajowego Centrum ds. AIDS, aids.gov.pl [dostęp 2012-12-30] .
  23. Kara dla TVN za Wojewódzkiego (pol.).
  24. KRRiT: 300 tys. zł kary dla TVN za „Rozmowy w toku” (pol.). 28 marca 2011.
  25. TVN musi zapłacić 250 tys. złotych kary za Rozmowy w toku (pol.). 27 listopada 2015, 13:47.
  26. TVN przegrał w sądzie z KRRiT. Musi zapłacić 150 tys. zł kary za „Top model” (pol.). 17 kwietnia 2015.
  27. a b c Elżbieta Rutkowska, Patryk Słowik. Prawda o rekordowej karze dla TVN. „Dziennik Gazeta Prawna”, s. A7, 14 grudnia 2017. 
  28. Uzasadnienie kary dla TVN 24. W: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji [on-line]. krrit.gov.pl. [dostęp 2017-12-26].
  29. natemat.pl: Zaskakujący zwrot ws. kary dla TVN24. KRRiT zrobi stacji prezent przed wyjazdem Morawieckiego do Brukseli (pol.). 4 stycznia 2018.
  30. 15 lat TVN: 2002 rok (pol.). 2012-10-03. [dostęp 2012-10-03].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (sieć telewizyjna):
Na podstawie artykułu: "TVN" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy