Śruba pociągowa


Śruba pociągowa w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Zastosowanie śruby pociągowej (górny wałek) do przesuwu suportu tokarki

Śruba pociągowa − część urządzenia do ustawienia narzędzia względem obrabianego materiału lub materiału względem narzędzia. Jako klasyczne zastosowanie można uznać napęd suportu obrabiarek do metalu w dwóch lub trzech płaszczyznach. Śruba pociągowa najczęściej napędzana jest od napędu głównego obrabiarki przez przekładnię, rzadziej oddzielnym silnikiem. Zaletą napędu głównego (przez przekładnię) jest pełna synchronizacja ruchów narzędzia i obrabianego materiału, co w efekcie daje dużą dokładność obróbki. Przykładem napędu z oddzielnym silnikiem, dodatkowo wspieranym liniałem dla polepszenia dokładności ruchu, są tokarki CNC[1].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Śruba pociągowa oraz jej zastosowania [dostęp 2020-08-14]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "Śruba pociągowa" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy