Škoda 14TrSF


Škoda 14TrSF w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Škoda 14TrSF – zmodernizowana eksportowa odmiana czechosłowackiego trolejbusu Škoda 14Tr. Trolejbusy tego typu, wytwarzane w latach 1998–2003, przeznaczone były dla miasta San Francisco w amerykańskim stanie Kalifornia.

Spis treści

Konstrukcja | edytuj kod

W ostrovskim zakładzie Škoda wyprodukowano ramę pojazdu, natomiast montaż końcowy przeprowadzono w firmie ETI Baltimore w Stanach Zjednoczonych. Wyżej wspomniana firma została założona przez Škodę i przedsiębiorstwo AAI Baltimore w celu wykonania montażu końcowego trolejbusów przeznaczonych na rynek amerykański. Produkcja seryjna trolejbusów 14TrSF trwała od roku 2000.

Konstrukcja 14TrSF wywodzi się z klasycznego trolejbusu 14Tr. Zmieniono wygląd ścian czołowych, zmodyfikowano wnętrze (w przedniej części trolejbusu siedzenia umieszczono równolegle do kierunku jazdy, w tylnej prostopadle), zamontowano inny typ wyposażenia elektrycznego. Do wnętrza pojazdu prowadzi dwoje dwuskrzydłowych, składanych drzwi, umieszczonych z prawej strony nadwozia.

Prototypy | edytuj kod

Powstały łącznie trzy prototypy trolejbusu 14TrSF. W 1998 r. powstał pierwszy prototyp, który jako jedyny został wyprodukowany w całości w Ostrovie[1]. Początkowo przeprowadzono jego testy u producenta, a następnie odstawiono. W 2004 r. w dalszym ciągu znajdował się on na terenie ostrovskich zakładów Škoda[2].

Dostawy | edytuj kod

W latach 1998–2003 wyprodukowano łącznie 241 trolejbusów typu 14TrSF.

Większość trolejbusów Škoda 14TrSF wycofano w 2016 roku (w tym samym roku wycofano wszystkie trolejbusy przegubowe Škoda 15TrSF) i w 2017 roku. Latem 2019 roku przewoźnik nadal posiadał 46 pojazdów typu Škoda 14TrSF, z których regularnie wysyłano tylko dziesięć pojazdów. Planowano całą serię wycofać w lutym 2020 roku, ale z powodu udanej dostawy nowych trolejbusów marki New Flyer Xcelsior XT40 oraz z powodu problemów z bateriami[7], ostatnie 46 sztuk wycofano z początkiem września 2019 roku[8][9].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Robert Kindl. Výroba trolejbusů Škoda v roce 2000. „Městská doprava”. 1, s. 6–7, 2001 (cz.). 
  2. T. Hanzlík: Konec výroby trolejbusů ve Škodě Ostrov (cz.). Citytrans.info. [dostęp 2012-12-04].
  3. Michal Šindelář: Historie trolejbusů Škoda. Pilzno: Škoda, 2005, s. 129. (cz.)
  4. San Francisco MUNI 5403-5640 - CPTDB Wiki, cptdb.ca [dostęp 2019-11-29] .
  5. Vehicles List San Francisco. Škoda 14TrSF (ang.). Transphoto.ru. [dostęp 2012-12-04].
  6. San Francisco CA Trolley Coaches (ang.). Trolleybuses.net. [dostęp 2012-12-04].
  7. SF MUNI ETI 14TrSF Tribute. [dostęp 2020-01-10].
  8. San Francisco MUNI 5403-5640 - CPTDB Wiki, cptdb.ca [dostęp 2019-11-29] .
  9. Je konec. České trolejbusy v San Francisku jsou minulostí, Československý Dopravák [dostęp 2019-11-28]  (cz.).

Bibliografia | edytuj kod

  • Martin Harák: České trolejbusy: historie a současnost, typy, technika, provoz. Grada Publishing a.s., 2015, s. 63. ISBN 80-247-5948-9.
Na podstawie artykułu: "Škoda 14TrSF" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy