Škoda 1Tr w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaŠkoda 1Tr – pierwszy trolejbus wyprodukowany w czechosłowackich zakładach Škoda. Był to jeden z trzech pojazdów, które skonstruowano dla nowo powstałej sieci trolejbusowej w Pradze.
Spis treści
Konstrukcja | edytuj kod
Konstrukcja podwozia trolejbusu 1Tr wywodziła się z samochodu Škoda 553; podwozie dostosowano do montażu silnika trakcyjnego oraz wyposażenia elektrycznego. Karoserię wyprodukowano w zakładach Škody w Mladej Boleslavi, wyposażenie elektryczne dostarczył oddział z Pilzna. Nadwozie było wykonane z drewna, wzmocnione metalowymi elementami i obłożone blaszanym poszyciem.
Škoda 1Tr to trójosiowy trolejbus z dwiema osiami tocznymi (pierwsza i druga) oraz jedną napędową. Pojazd wyposażono w trzy rodzaje hamulców: rekuperacyjny, pneumatyczny i postojowy. Przystosowany był do ruchu lewostronnego: po lewej stronie nadwozia umieszczono dwoje dwuskrzydłowych drzwi harmonijkowych. Do kabiny kierowcy prowadziły dodatkowe, mniejsze drzwi zlokalizowane z prawej strony trolejbusu. Po powstaniu Protektoratu Czech i Moraw trolejbus przystosowano do ruchu prawostronnego.
Prototyp | edytuj kod
Prototyp powstał w 1936 r. Razem z prototypami trolejbusów Praga TOT i Tatra T 86 był przeznaczony dla pierwszego czechosłowackiego „nowoczesnego” transportu trolejbusowego w Pradze. Trolejbus 1Tr otrzymał numer 301 i eksploatowany był do 1955 r. Rok później skreślono go ze stanu praskiej sieci trolejbusowej i sprzedano do Narodowego Muzeum Techniki w Pradze. W 1961 r. trolejbus został zezłomowany.
Dostawy | edytuj kod
W 1936 r. wyprodukowano 1 prototypowy trolejbus.
Zobacz też | edytuj kod
Bibliografia | edytuj kod
- Martin Harák: České trolejbusy: historie a současnost, typy, technika, provoz. Grada Publishing a.s., 2015, s. 42–43. ISBN 80-247-5948-9.