Škoda Auto


Na mapach: 50°24′N 14°54′E/50,400000 14,900000

Škoda Auto w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Škoda 420 Popular w wersji cabrio z 1935 Škoda 1201 z 1959 Zabytkowa Škoda Octavia z 1959 Škoda 1203 Škoda 1000 MB z 1964 125 L Škoda Favorit z 1989 Škoda Felicia z 1998 (po faceliftingu) Škoda Octavia I (po faceliftingu) Škoda Fabia I z 2000 Škoda Superb z 2003 Škoda Yeti z 2009 Škoda Superb z 2015 Škoda 130 RS Škoda Fabia S2000

Škoda Auto (wym. ˈʃkɔda posłuchaj i) – czeski producent samochodów osobowych i SUV-ów założony w 1895 roku w Mladá Boleslav. Od 1991 roku należy do Volkswagen AG.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Historia istnienia marki sięga roku 1859, kiedy to w Pilźnie założone zostały zakłady Škody, które w 1869 roku przejęte zostały przez Emila Škodę od hrabiego Arnosta Waldsteina. Początkowo zajmowano się przemysłem metalowym, a następnie zbrojeniowym. W 1900 roku po śmierci Emila Škody, zakłady należały do największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie Austro-Węgier. Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W 1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą Hispano-Suiza. Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód – model 25/100[1].

18 grudnia 1895 roku w Mladej Boleslavi rozpoczęła swoją działalność inna firma, założona przez mechanika Václava Laurina i księgowego Václava Klementa pod nazwą Laurin & Klement. Początkowo zajmowała się ona naprawą, a następnie produkcją rowerów pod nazwą Slavia[2]. W 1898 roku fabrykę opuścił pierwszy motocykl. W 1901 roku zbudowany został prototyp auta, który oficjalnie gotowy był dopiero w 1905 roku. Nosił on nazwę Voiturette i wykonany został w liczbie 44 egzemplarzy[1]. W 1907 roku firma przekształciła się w spółkę akcyjną, a do gamy modelowej dołączył Laurin & Klement F z 2,5 l silnikiem o mocy 21 KM. Rok później zaprezentowano wersję rajdową modelu oraz mniejszy model G. Do czasu fuzji ze Škodą firma wypuściła jeszcze modele S i M, a także zajęła się produkcją ciężarówek, autobusów, silników lotniczych, maszyn rolniczych, walcy oraz w okresie I wojny światowej także uzbrojenia[1].

W latach 20. XX wieku firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera. W 1924 roku zakłady Laurin & Klementa zniszczył pożar[3]. W 1925 roku doszło do fuzji z koncernem Škoda z Pilzna. Rok później podczas międzynarodowej wystawy samochodowej w Pradze zaprezentowano pierwsze auto z Mladej Boleslavi ze znaczkiem Škody. Był to model 150. W 1930 roku produkcja pojazdów oparta została na linii montażowej dzięki czemu nowe auta koncernu sprzedawane mogły być w niskich cenach[1].

Podczas II wojny światowej zakłady włączone zostały do gospodarki III Rzeszy, a produkcję dostosowano niemal w całości do potrzeb militarnych. Fabrykę opuszczały wówczas m.in. gotowe skrzydła samolotów, silniki do ciągników, wały korbowe, koła zębate, magazynki oraz granaty artyleryjskie. W latach powojennych przedsiębiorstwo przekształcone zostało w narodowe zakłady AZNP Mladá Boleslav, które stały się monopolistą na czechosłowackim rynku aut osobowych[1]. Po upadku komunizmu nawiązano współpracę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG, który 16 kwietnia 1991 roku nabył 30% udziałów marki. Kilka lat później koncern dokupił kolejne 30% udziałów w firmie, a w 2000 roku stał się jedynym akcjonariuszem firmy, która od 1998 roku nosi nazwę Škoda Auto[1].

Aby uniknąć polskich ograniczeń celnych, w 1994 roku rozpoczęto montaż samochodów marki Škoda w fabryce Volkswagen Poznań, początkowo w standardzie SKD, a następnie w bardziej zaawansowanym CKD. Montowano tam modele Favorit (sierpień 1994 – marzec 1995), Felicia (wiosna 1995 – zima 2001), Octavia I (1997–2002), Fabia (kwiecień 2000–2002) oraz użytkowy model Pick-up (1998–2001).

Po rozpoczęciu w pierwszej połowie 2007 produkcji w Chinach, w listopadzie marka weszła także na rynek australijski, początkowo z modelami Octavia II oraz Roomster. W 2014 roku roczna sprzedaż Škody przekroczyła milion sztuk[4].

Modele samochodów | edytuj kod

Obecnie produkowane | edytuj kod

Samochody osobowe | edytuj kod

SUV-y i crossovery | edytuj kod

Samochody elektryczne | edytuj kod

Inne rynki | edytuj kod

  • Rapid – miejski sedan na rynek indyjski.
  • Rapid – miejski sedan na rynek chiński.
  • Rapid - miejski liftback na rynek rosyjski.
  • New Octavia – kompaktowy liftback na rynek chiński.
  • Yeti L – miejski crossover na rynek chiński.
  • Kamiq - kompaktowy crossover na rynek chiński.
  • Kamiq GT - kompaktowy crossover na rynek chiński.
  • Kodiaq GT – crossover klasy średniej w stylu coupe na rynek chiński.

Historyczne | edytuj kod

Historyczne (pozostałe) | edytuj kod

Modele prototypowe | edytuj kod

Samochody rajdowe i wyścigowe | edytuj kod

Zakłady produkcyjne | edytuj kod

Trzy główne fabryki Škody ulokowane zostały w trzech czeskich miejscowościach:

Oprócz zakładów w Czechach produkcję pojazdów ulokowano także w:

Muzeum Škody | edytuj kod

 Główny artykuł: Škoda Muzeum.

W Mladej Boleslavi znajduje się muzeum motoryzacyjne ukazujące historię przedsiębiorstwa Škoda Auto oraz Laurin & Klement[5].

Nagrody i wyróżnienia | edytuj kod

  • Laureat nagrody w konkursie e-Commerce Polska Awards 2019[6]


Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e f Historia koncernu Škoda.
  2. Historia Skody na świecie 1895–1989.
  3. Mariusz Michalak: Skoda - historia marki. motofakty.pl, 2014-03-07. [dostęp 2016-07-19].
  4. W 2014 roku Skoda sprzedała ponad milion aut.
  5. Škoda otevírá v Mladé Boleslavi nové muzeum
  6. ŠKODA laureatem nagrody w prestiżowym konkursie e-Commerce Polska Awards 2019

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (producent samochodów):
Na podstawie artykułu: "Škoda Auto" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy