Škoda Transportation


Škoda Transportation w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Lokomotywa serii 141 ČD produkcji zakładów Škoda

Škoda Transportation a.s. (ˈʃkɔda posłuchaj i) – czeskie przedsiębiorstwo przemysłu maszynowego z główną siedzibą w Pilźnie.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Początki przedsiębiorstwa sięgają 1859, kiedy to hrabia Valdštejn założył w Pilźnie oddział swej fabryki maszyn i odlewni. W roku 1869 fabrykę wykupił jej główny inżynier Emil Škoda i od tego roku przyjęła ona jego nazwisko (jako tzw. Škodovy závodyZakłady Škody). W 1899 następuje transformacja przedsiębiorstwa w spółkę akcyjną i przestawienie na produkcję broni. Po powstaniu Czechosłowacji w roku 1918 rozszerzono zakres produkcji o lokomotywy, samochody (Škoda Auto), samoloty, statki i inne.

Podczas II wojny światowej zakłady stały się ośrodkiem nazistowskiego przemysłu wojennego, a w kwietniu 1945 w wyniku nalotu aliantów zniszczone zostało 70% zakładów. Po wojnie przedsiębiorstwo znacjonalizowano i oddzielono od niego niektóre zakłady (m.in. fabrykę samochodów w mieście Mladá Boleslav i fabrykę samolotów w Pradze). Następuje przestawienie produkcji na potrzeby przemysłu ciężkiego, głównie państw bloku wschodniego. W latach 1951–1953 zakłady nosiły imię W.I. Lenina, ale z nazwy tej szybko zrezygnowano, gdyż odstraszała zagranicznych kontrahentów i powrócono do nazwy Škoda.

Po 1989 rozpoczęto prywatyzację, a w 1992 podjęto decyzję o wyborze tzw. „czeskiej drogi” podczas prywatyzacji (prywatyzacja bez udziału spółek zagranicznych). Spowodowało to problemy finansowe, ale groźbę bankructwa zażegnano w roku 1999 poprzez umowę z bankami. W kwietniu 2000 założono spółkę akcyjną Škoda Holding.

Od jesieni 2017 roku Škoda Transportation jest własnością grupy kapitałowej PPF. W maju 2018 r. zakończył się trwający od 2015 proces wykupu 100% akcji fińskiego producenta taboru Transtech[1].

Oddziały Škoda Holding | edytuj kod

  • Energetyka:
    • Škoda Power a.s.
    • Škoda Power Pvt. Ltd.
    • Škoda Jinma Turbine Ltd.
  • Transport:
    • Škoda Transportation a.s.
    • Škoda Electric s.r.o.
    • Škoda Vagonka, a.s
    • Sibelektroprivod
    • Škoda Ostrov s.r.o.
    • VÚKV, a.s.

Produkcja | edytuj kod

Tramwaje | edytuj kod

Tramwaj Škoda 14 T dla Pragi

Škoda wykorzystała lukę po największym producencie taboru tramwajowego w Czechach – zakładach ČKD w Pradze, które zostały wykupione przez koncern Siemens i zaprzestały produkcji tramwajów. Oprócz produkcji na rynek krajowy prowadzi także eksport.

Trójczłonowe wersje (03 T i 10 T) oznaczane są nazwą Astra (asynchronní tramvaj – tramwaj asynchroniczny), a w Brnie Anitra (asynchronní zkopodlažní tramvaj – asynchroniczny tramwaj niskopodłogowy), zaś pięcioczłonowe (05 T, 06 T) nazwą Vektra (velkokapacitní tramvaj – tramwaj wielkopojemny).

Od roku 2002 jeden z kooperantów Škody – firma Inekon, podjęła wraz z przedsiębiorstwem komunikacyjnym miasta Ostrawy produkcję wozów Trio, bazujących na rozwiązaniach tramwaju 03 T. Od 2007 tramwaje Škody można również spotkać na ulicach Wrocławia, gdzie pojawił się najpierw model 16 T, a w 2011 19 T.

Trolejbusy | edytuj kod

Trolejbus Škoda 21Tr w Ostrawie

Firma Škoda produkowała w swojej historii następujące typy trolejbusów:

Lokomotywy | edytuj kod

Zakłady Škoda produkowały lokomotywy parowe, spalinowe oraz elektryczne. Lokomotywy parowe oferowane były od 1920 do 1958 roku. Łącznie powstało ponad 3300 parowozów.

Škoda wyprodukowała pierwszą lokomotywę elektryczną już w 1928 roku. Od tego momentu powstało ponad 5500 egzemplarzy elektrowozów różnego typu. Wiele z nich zostało wyeksportowanych do ówczesnego ZSRR.

Typ 109E | edytuj kod

W drugiej połowie lat 90. w biurze konstrukcyjnym należącym do Škoda Transportation, rozpoczęto pracę nad całkowicie nową, elektryczną, wielosystemową lokomotywą przeznaczoną do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Nowy typ oznaczono jako 109E.

Aktualnie lokomotywy typu 109E posiadają České dráhy oraz Železnice Slovenskej republiky.

W 2013 roku niemiecki przewoźnik DB podpisał umowę na dostarczenie 6 składów pociągów pasażerskich[2] wyposażonych w lokomotywy 109E.

Przypisy | edytuj kod

  1. MichałM. Szymajda MichałM., Škoda Transportation wyłącznym właścicielem fińskiego Transtechu, 22 maja 2018 [dostęp 2018-05-22]  (pol.).
  2. Škoda Transportation Closed an Important Contract with DEUTSCHE BAHN.. Škoda Transportation, 2013-06-18. [dostęp 2013-12-03].
Kontrola autorytatywna (biznes):
Na podstawie artykułu: "Škoda Transportation" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy