11 foot 8 bridge


Na mapach: 35°59′56,66″N 78°54′36,83″W/35,999072 -78,910231

11 foot 8 bridge w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

11 foot 8 Bridge (oficjalnie Norfolk Southern–Gregson Street Overpass), zwany również Otwieraczem do puszek (ang. The Can-Opener) – wiadukt kolejowy nad jednokierunkową ulicą South Gregson Street w amerykańskim mieście Durham w stanie Karolina Północna. Konstrukcja o pierwotnym prześwicie 3,55 m (11 stóp i 8 cali, skąd nazwa) słynna jest z powodu licznych wypadków ciężarówek, które przez nieuwagę kierowców nie mieszczą się pod wiaduktem[1].

Mimo starań władz miasta nie jest możliwe zwiększenie prześwitu wiaduktu, gdyż wiązałoby się to z całkowitym zamknięciem intensywnie użytkowanej linii kolejowej na czas podniesienia pobliskich przejazdów kolejowych[2]. Z drugiej strony nie jest możliwe obniżenie poziomu jezdni pod wiaduktem z powodu instalacji kanalizacyjnej znajdującej się około metr pod ulicą Southern Gregson[2].

Jürgen Henn, pracownik pobliskiego biura, zainstalował kamery monitorujące ruch pod wiaduktem rejestrując w ten sposób dziesiątki wypadków. Filmy które publikował w serwisie YouTube stały się internetową sensacją, wywołując dyskusję w mediach lokalnych i krajowych na temat bezpieczeństwa ruchu oraz podobnym wypadkom które mają miejsce pod innymi tego typu konstrukcjami w okolicy[3][4].

W październiku 2019 r. przebudowano wiadukt, unosząc go razem z torowiskiem wyżej o około 20 cm (8 cali), co poskutkowało zwiększeniem prześwitu do 3,76 m (12 stóp i 4 cale)[5].

Oznakowanie i zabezpieczenie przed kolizją | edytuj kod

Po obu stronach drogi są umieszczone znaki informujące o wysokości wiaduktu. Dodatkowo ponad jezdnią w maju 2016 r. władze zamontowały sygnalizatory uruchamiane przez czujnik w przypadku gdy pojazd nie zmieści się pod wiaduktem i tablicą na której wyświetla się napis „OVERHEIGHT MUST TURN” (Zbyt wysoki – Skręć). Ponadto nad drogą jest zawieszony poziomo dwuteownik zwany żartobliwie „Gilotyną” aby ciężarówki nie zagrażały bezpośrednio konstrukcji obiektu[6].

Pomimo wyraźnego oznakowania od 2008 r. zarejestrowano ponad 100 wypadków w tym miejscu, szczęśliwie bez groźniejszych urazów, czy ofiar śmiertelnych.

Przypisy | edytuj kod

  1. This Bridge Continues Wreaking Havoc on Unsuspecting Truck Drivers, „NBC News” [dostęp 2018-02-22]  (ang.).
  2. a b FAQ (ang.). 11 FOOT 8. [dostęp 2020-10-11].
  3. BenB. Cohen BenB., The Joys of Watching a Bridge Shave the Tops Off Trucks, „Wall Street Journal”, 9 stycznia 2016, ISSN 0099-9660 [dostęp 2018-02-22]  (ang.).
  4. DannyD. Hooley DannyD., A little off the top: Durham’s “Canopener Bridge” makes the front page of The Wall Street Journal, „Indy Week” [dostęp 2018-02-22]  (ang.).
  5. ChrisCh. Chin ChrisCh., Famously Low '11-Foot-8' Bridge Will Be Raised by Eight Inches to Stop the Carnage, The Drive [dostęp 2020-04-05] .
  6. Truck Slams Into Durham's 'Can Opener' Bridge Despite New Warning System [dostęp 2018-02-22]  (ang.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "11 foot 8 bridge" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy