Newag 6Dg w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z 6Dg) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaNewag 6Dg – spalinowa lokomotywa manewrowa, modernizowana przez zakłady Newag na bazie (ostoja i wózki) lokomotywy serii SM42 produkcji Fablok. Lokomotywa posiada nowy silnik wysokoprężny typu C27, który pozwala na ograniczenie emisji spalin zgodnie z normami, wymaganymi od 2009 roku. Wyposażona jest także w mikroprocesorowy system sterowania i układ zdalnego sterowania. W stosunku do serii SM42 zmieniony został wygląd lokomotywy.
Spis treści
Geneza | edytuj kod
Lokomotywa typu 6D pozwala nie tylko na manewry, ale również na prowadzenie pociągów pasażerskich i lekkich towarowych, jednakże zestaw napędowy "starej" SM42 był już przestarzały, a konstrukcja tych lokomotyw pochodziła jeszcze z lat 60. Największymi wadami starej konstrukcji były zła widoczność, spowodowana konstrukcją przedziału maszynowego oraz hałas i wibracje, powodowane przez widlasty silnik spalinowy. W ciągu 30-letniego okresu produkcji nie zachodziły w niej, oprócz wózków, większe zmiany. Zaletą były dobre cechy trakcyjne osiągane już w dolnym zakresie prędkości użytkowych silnika a8C22. Próby modernizacji konstrukcji w latach 90. w zasadzie nie wychodziły poza fazę prototypową (SM42-2000). Dopiero w 2007 firma Newag z Nowego Sącza opracowała projekt gruntownej modernizacji lokomotywy SM42. Ze starej lokomotywy pozostały tylko ostoja i wózki jezdne[2]. Modernizację oparto na wysokoobrotowym, wysokodoładowanym (turbosprężarka i intercooler) silniku wysokoprężnym, sprzężonym z prądnicą prądu przemiennego w miejsce prądnicy prądu stałego.
Eksploatacja | edytuj kod
6Dg w eksploatacji 6Dg-03, ISD Huta Częstochowa 6Dg-025, PNUIK Kraków 6Dg-100, Koltar 6Dg-101, własność Newagu używana przez Lotos Kolej 6Dg-140, własność Newagu używana przez Lotos Kolej 6Dg-143, Pol-Miedź Trans 6Dg-149, Lotos Kolej 6Dg-159, Trakcja PRKiI 6Dg-164, KolpremTrzy lokomotywy z pierwszej partii produkcyjnej zamówiło przedsiębiorstwo ISD Huta Częstochowa, a w 2009 jedną PKP Cargo o oznaczeniu SM42-1201 (początkowo SM42-1501). Po udanej eksploatacji próbnej PKP Cargo zdecydowało się zamówić kolejne dwadzieścia egzemplarzy. Dostawy zostały zrealizowane w okresie od lipca 2010 do maja 2011.
W 2011 Newag wygrał przetarg na modernizację 100 lokomotyw dla PKP Cargo. Umowa została podpisana 12 kwietnia 2011.
Na zamówienie 2 sztuk zdecydowało się krakowskie Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej. 2 sztuki zamówił również tarnowski Koltar, a 4 sztuki z układem zdalnego sterowania zamówił Pol-Miedź Trans.
W 2012 Pol-Miedź Trans zamówił kolejne 4 sztuki z układem zdalnego sterowania, które zostały odebrane przed końcem roku. Rok później ten sam przewoźnik ponownie wybrał ofertę Newagu w przetargu na modernizację 11 lokomotyw. Umowę podpisano 14 sierpnia 2013[4].
Koltar również zdecydował się dokupić kolejne 6Dg. Na początku października odebrał swoją trzecią sztukę o charakterystycznym numerze 100.
Pod koniec sierpnia 2012 na torach pojawiła się lokomotywa 6Dg-101 w barwach Newagu, zmodernizowana ze środków własnych producenta. Była to część nowej strategii przedsiębiorstwa rozszerzającego działalność o wynajem pojazdów[5]. Pierwszym odbiorcą tego egzemplarza była spółka Lotos Kolej. Później powstały jeszcze dwie sztuki o numerach 139 i 140.
W pierwszej połowie kwietnia 2014 Newag podpisał umowę z Lotos Kolej na modernizację 3 lokomotyw z możliwością rozszerzenia zamówienia do 11 sztuk[6]. W połowice lipca 2014 przekazano 2 pierwsze lokomotywy[7].
W grudniu 2014 dostarczono pierwszą z trzech lokomotyw dla PGE Elektrowni Turów[8], a na początku września 2015 eksploatację pierwszego egzemplarza rozpoczęła Trakcja PRKiI[9].
W marcu 2017 Orlen KolTrans podpisał z Newagiem umowę na modernizację jednej lokomotywy 6D do standardu 6dg. Lokomotywa została przekazana przewoźnikowi w styczniu 2018[10].
Przypisy | edytuj kod
- ↑ 6Dg | Newag SA, www.newag.pl [dostęp 2017-11-25] (pol.).
- ↑ Paweł Terczyński. Zmodernizowana lokomotywa SM42 typu 6Dg PKP Cargo. „Świat Kolei”. 1/2011, s. 12-13. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962.
- ↑ a b c d e f g ilostan.forumkolejowe.pl (pol.). [dostęp 2020-11-23].
- ↑ Newag zmodernizuje 11 lokomotyw SM42 Pol-Miedź Trans (pol.). InfoRail, 2013-08-14. [dostęp 201-08-14].
- ↑ Newag wchodzi na nowy rynek (pol.). Rynek Kolejowy, 2012-06-21. [dostęp 2012-06-21].
- ↑ Newag zmodernizuje lokomotywy Lotos Kolej (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2012-06-21. [dostęp 2014-04-22].
- ↑ Zmodernizowane 6Dg już w eksploatacji (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2014-07-14. [dostęp 2014-07-14].
- ↑ Pierwsza z lokomotyw 6Dg Newagu już w PGE (pol.). kurier-kolejowy.pl, 2015-01-07. [dostęp 2015-01-12].
- ↑ Trakcja PRKiI: Trakcja PRKiI ma lokomotywę typu 6Dg (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2015-09-14. [dostęp 2015-09-15].
- ↑ Pierwsze zmodernizowane przez Newag lokomotywy w Orlenie (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2018-01-26. [dostęp 2018-02-19].