A13 Centrum


Na mapach: 52°13′49,88″N 21°00′38,73″E/52,230522 21,010758

Centrum (stacja metra) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z A13 Centrum) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Centrum – stacja linii M1 metra w Warszawie znajdująca się na placu Defilad, przy rondzie Romana Dmowskiego.

Spis treści

Opis stacji | edytuj kod

Nazwa stacji została nadana uchwałą Rady Narodowej m.st. Warszawy 16 grudnia 1983[1].

Stacja Centrum jest najgłębszą stacją na linii M1[2]. Jest dwukondygnacyjna. Dwa perony, każdy o szerokości 7 m, są rozmieszczone po bokach stacji, a tory metra pośrodku. Galeria znajduje się nad obydwoma peronami. W połowie stacji, nad torami, jest połączenie między bocznymi galeriami. Całą konstrukcję podtrzymuje rząd wysokich słupów znajdujący się między torami. Na stacji oprócz zwykłych schodów są schody ruchome przy każdym z czterech wyjść z peronów oraz windy.

Stacja jest utrzymana w kolorach żółtym i niebieskim. Na terenie stacji znajdują się liczne punkty handlowo-usługowe, toalety, bankomat, główna siedziba Komisariatu Policji Metra Warszawskiego i placówka Poczty Polskiej. Stacja spełnia też funkcję przejścia podziemnego. Na placyku przed południowym wejściem na stację Centrum, nazywanym zwyczajowo patelnią[3][4] zbudowano betonową ścianę utrzymująca różnicę wysokości. Na tej ścianie artyści prezentują swoje prace (m.in. graffiti).

Na stacji znajdują się 2 defibrylatory.

W październiku 2018 na stacji doszło do awarii schodów ruchomych, w wyniku czego ranne zostały cztery osoby[5]. Badający przyczyny wypadku Transportowy Dozór Techniczny orzekł, że przyczynami awarii było zużycie materiałów i bieganie pasażerów po schodach, powodujące dodatkowe drgania i obciążenia dynamiczne[6].

Dane techniczne stacji | edytuj kod

  • Powierzchnia – 25 520 m².
  • Kubatura – 145 300 m³.
  • Hala peronowa czteronawowa, z trzema rzędami słupów
  • Za stacją Centrum od strony północnej znajduje się połączenie między torem 1. i 2. Połączenie to może być wykorzystane w sytuacji, gdy na trasie zepsuje się jakiś skład, można go wtedy odholować, tak aby nie przeszkadzał w dalszym kursowaniu metra.
  • Architektem stacji była Jasna Strzałkowska-Ryszka.

Pozostałe informacje | edytuj kod

  • Za stacją, od strony północnej znajduje się rozjazd, dzięki któremu pociągi mogą skręcić w tunel techniczny łączący linie M1 i M2[7].
  • Z dworca Warszawa Śródmieście planowany był tunel dla pasażerów, mający połączyć go ze stacją metra Centrum. Projekt nie został jednak zrealizowany.

Przypisy | edytuj kod

  1. Uchwała nr 86 Rady Narodowej m.st. Warszawy z dnia 16 grudnia 1983 roku w sprawie nadania nazw stacjom pierwszej linii metra. „Dziennik Urzędowy Rady Narodowej m.st. Warszawy”. 4, s. 2, 12 marca 1984. 
  2. WP Turystyka - Najpiękniejsze miejsca na wakacje - WP.PL, turystyka.wp.pl [dostęp 2017-12-02]  (pol.).
  3. Plac przed stacją Centrum zwany 'patelnią' 2/10. warszawa.wyborcza.pl. [dostęp 2017-10-27].
  4. Michał Szaflarski. „Patelnia” na planie metra. Na razie nieoficjalnie. „Gazeta Stołeczna”, s. 2, 25–26 listopada 2017. 
  5. W metrze ruszyły schody. „Gazeta Stołeczna”, s. 4, 20–21 października 2018. 
  6. Piotr Szymaniak. Chodzenie po ruchomych schodach może być kosztowne. „Dziennik Gazeta Prawna”, s. B4, 6 listopada 2018. 
  7. Metro: Przejechaliśmy łącznikiem między II a I linią (video). transport-publiczny.pl.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "A13 Centrum" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy