ART Grand Prix


ART Grand Prix w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

ART Grand Prix (dawniej Lotus ART, Lotus GP) – francuski zespół wyścigowy startujący w wyścigach samochodów jednomiejscowych w Europie. Został utworzony w roku 2005. Obecnie zespół startuje w serii GP2, serii GP3, Europejskim Pucharze Formuły Renault 2.0, FFSA GT Championship, i Blancpain Endurance Series. W przeszłości zespół pojawiał się na starcie Formuły 3 Euroseries i azjatyckiej serii GP2.

Jules Bianchi w bolidzie Lotus ART podczas brytyjskiej rundy serii GP2 w sezonie 2011

Spis treści

Powstanie | edytuj kod

ART Grand Prix powstał z połączenia projektów Frédérica Vasseura szefa zespołu ASM Formule 3 i Nicolasa Todta, syna byłego dyrektora zarządzającego FerrariJeana Todta. Frederic chciał rozszerzyć działalność swojego niemalże niepokonanego zespołu w Formule 3 poprzez zaangażowanie się w GP2, która towarzyszy wyścigom Grand Prix Formuły 1 na terenie Europy, a Nicolas wyraził zainteresowanie prowadzeniem zespołu. Do środowiska motorsportu trafił głównie dzięki posadzie managera Felipe Massy. Todt zajął się promocją i marketingiem zespołu, natomiast Vasseur zajmował się prowadzeniem zespołu. Zespół ART zlokalizował swoją bazę przy zespole ASM w Villeneuve-la-Guyard w departamencie Yonne we Francji.

Natychmiastowe sukcesy | edytuj kod

W debiutanckim sezonie w GP2, ART zatrudniło czołowych kierowców F3 – Alexandre Prémata z Francji i Nico Rosberga z Niemiec. Pomimo że ich przeciwnikami byli kierowcy z serii Formuła 3000, która była poprzedniczką GP2, Rosberg sięgnął po tytuł mistrza GP2, co później zaowocowało podpisaniem kontraktu z zespołem F1 – Williams F1 Team. Rosberg tytuł zawdzięczał równej jeździe i wysokim zdobyczom punktowym w wielu wyścigach. Premat ukończył mistrzostwa na czwartym miejscu, co pozwoliło ART sięgnąć po pierwszy tytuł mistrzów zespołów w GP2.

Premat postanowił pozostać z zespołem na sezon 2006, a ponieważ Rosberg awansował do F1, zespół musiał znaleźć nowego kierowcę. W końcu ogłoszono, że nowym partnerem Francuza, będzie Brytyjczyk Lewis Hamilton, co było logiczne, zważywszy na to, że Lewis zdominował serię F3 Euroseries w roku 2005 z siostrzanym zespołem ASM. Hamilton pokazał niesamowitą jazdę wywalczając tytuł już w debiutanckim sezonie w GP2. Mało tego, długo nie mógł znaleźć równorzędnego rywala, który pojawił się dopiero w połowie sezonu i był nim Nelson Piquet jr. Premat po raz kolejny pojechał dobre mistrzostwa i uzupełnił podium klasyfikacji końcowej co pozwoliło ART na zdobycie drugiego tytułu mistrzowskiego.

Po awansie Hamiltona do F1, zespół zdołał zdobyć w sezonie sezon 2007 jedynie wicemistrzostwo. Głównym kierowcą zespołu był wówczas Lucas di Grassi, który również zdobył wicemistrzostwo. W Formule 3 Euroseries siostrzany zespół ASM Formule 3 zdobył po raz kolejny mistrzostwo, a także mistrzostwo kierowców z Romainem Grosjeanem.

Choć w sezonie 2008 serii GP2 udało się wywalczyć jedynie piąte miejsce, to zespół zdobył dwa tytuły mistrzowskie wśród konstruktorów i dwa wśród zespołów. W azjatyckim odpowiedniku serii GP2 wraz z Romainem Grosjeanem oraz w Formule 3 Euroseries (już jako ART Grand Prix) wraz z Nico Hülkenbergiem.

Sezonie 2009 to znów trium w klasyfikacji zespołów GP2 oraz mistrzowski tytuł wraz z Nico Hülkenbergiem. W Formule 3 Euroseries zespół znów święcił triumf zarówno wśród zespołów, jak i wśród kierowców (Jules Bianchi).

W ostatnim swym sezonie startów w Formule 3 Euroseries (rok 2010) zespół zdobył tytuł wicemistrzowski. Zaś w Serii GP2 było to jedynie trzecie miejsce. W zamian za to w nowo powstałej serii GP3 zespół święcił triumf w obu klasyfikacjach. Tytuł wśród kierowców zdobył bowiem kierowca ART – Esteban Gutiérrez.

Na sezon 2011 ART zawarł współpracę z firmą Lotus Cars, stąd zmianie uległa nazwa zespołu – Lotus ART. Mimo wielkich zapowiedzi i największych szans wśród wszystkich kandydatów, zespół nie zdołał zdobyć miejsca w Formule 1. Jeśli chodzi o wyniki, to zespół znów świętował zwycięstwo w obu klasyfikacjach serii GP3. Tytuł wśród kierowców zdobył bowiem kierowca ART – Valtteri Bottas. W azjatyckiej Serii GP2 zespół święcił wicemistrzostwo. Osiągnięcie to nie przeniosło się jednak na główną serię GP2 – Lotus zakończył sezon na piątej pozycji w klasyfikacji zespołów. Zespół także wkroczył do serii wyścigowych Formuły Renault 2.0 – jako zespół R-Ace Grand Prix.

W sezonie 2012 zmianie znów uległa nazwa zespołu – Lotus GP. Nowa nazwa nie zmieniła jednak poziomu zespołu. W serii GP3 zespół był bowiem ciągle niepokonany (choć żaden z kierowców nie sięgnął po tytuł mistrzowski), a w serii GP2 zespół święcił wicemistrzostwo.

W sezonie 2013 zespół powrócił do dawnej nazwy – ART Grand Prix. Mimo zmiany nazwy, nie zmieniły się wyniki zespołu w serii GP3. Po raz czwarty z rzędu w czteroletniej historii tej serii ekipa zdobyła tytuł mistrzowski. W GP2 lider zespołu – James Calado był trzeci w klasyfikacji generalnej, ale zespół uplasował się na piątej pozycji.

W 2014 roku ekipa po raz kolejny toczyła bój o mistrzostwo serii GP3. A także Marvin Kirchhöfer walczył o mistrzostwo kierowców. Ostatecznie Niemiec został sklasyfikowany na trzecim miejscu. Losy klasyfikacji zespołów rozwiązały się podczas ostatniej rundy, gdzie francuska ekipa odrabiała starty do Carlina, jednak ostatecznie przegrała o siedemnaście punktów. W serii GP2 ekipa zatrudniła debiutującego Stoffela Vandoorne, który odniósł cztery zwycięstwa i dziesięciokrotnie stawał na podium. Belg zdobył tytuł wicemistrza serii, a zespół ART został sklasyfikowany na trzeciej pozycji.

Wyniki | edytuj kod

Seria GP2 | edytuj kod

  • M.K. = Pozycja w klasyfikacji kierowców, M.Z. = Pozycja w klasyfikacji zespołów.

Seria GP3 | edytuj kod

Europejski Puchar Formuły Renault 2.0 | edytuj kod

ART Grand Prix uczestniczył w Europejski Puchar Formuły Renault 2.0 jako R-Ace Grand Prix w latach 2011–2012, a od 2013 jako ART Junior Team

Azjatycka Seria GP2 | edytuj kod

Formuła 3 Euro Series | edytuj kod

ART Grand Prix uczestniczył w F3 jako ASM Formule 3 w latach 2003-2007.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "ART Grand Prix" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy