Aggrotech


Aggrotech w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Aggrotech – gatunek pokrewny muzyki electro-industrialnej oraz dark electro z ogromnym wpływem muzyki trance. Po raz pierwszy wyszedł na światło dzienne w połowie lat 90. XX wieku, znaczną popularność zyskując po 2000 r. Także nazwany "Hellektro, Harsh EBM/electro, Terror EBM" oraz niewłaściwie jako dark electro, z którego wyewoluował. Jego brzmienie charakteryzują ostre muzyczne podkłady oparte na dźwięku typu supersaw, agresywne bity, psychotyczna atmosfera typową dla hardcore/rave i teksty odnoszące się do wojowniczej, pesymistycznej natury człowieka i różnych perwersji. Wokale są przerabiane by brzmiały wysoko, niewyraźnie i bezdźwięczne. Muzycy często także używają atonalnych melodycznych podkładów. Poza wpływami trance na aggrotech oddziaływał także power noise, hardstyle, minimal techno oraz black metal, głównie jako wokal oraz bardzo popularny na tej samej scenie futurepop.

Spis treści

Termin | edytuj kod

Pochodzenie terminu "aggrotech" jest nieznane, ale możliwe że zaczerpnięty został od klubu "Aggrotech"[1] w San Francisco będącego tyglem industrialno-gotyckich brzmień albo trasy koncertowej zespołu Kevorkian Death Cycle z lat 90. we frankfurckim Technoclubie[2].

Wczesny rozwój (1996-2005) | edytuj kod

Gdy pod koniec lat 90. electro-industrial/dark electro znalazły się w kryzysie, znaczną popularność w klubach nocnych zdobył trance, w tym odmiana goa[3]. Na scenie pojawiły się wówczas Velvet Acid Christ oraz Funker Vogt serwujące mieszankę klasycznego electro-industrialu z brzmieniami goa trance oraz innymi odmianami muzyki klubowej typu hard trance, hardcore, happy hardcore itd. Pod wpływem sukcesu nowych brzmień kapele takie jak Hocico, Grendel, X-Fusion i RetrosiC zaczęły tworzyć electro-industrial z melodiami i rytmiką charakterystycznymi dla goa, linią basową opartą na twardym brzmieniu trance'owym i obecnością dźwięków typu supersaw/hoover. Teatralna atmosfera dark electro została zachowana tylko częściowo w formie nawiązań do horrorów na rzecz mocno tanecznego charakteru i znacznie agresywniejszego klimatu. Część muzyki powstawała także pod wpływem kapel black metalowych jak Aslan Faction, Psyclon Nine, Dawn of Ashes. Główną wytwórnią w tym czasie został niemiecki NoiTekk, który wypromował nazwę harsh electro do opisu swojej muzyki[4].

Rozkwit (2005-2010) | edytuj kod

Wraz z rozwojem festiwali (w tym powstania Amphi Festival)[5] gigantyczny sukces gatunku przyczynił się do boomu kapel aggrotechowych[6] i dominacji na scenie electro-industrialnej. Największą popularność zdobyły Hocico, Suicide Commando, Combichrist, Amduscia, Agonoize, Aestethic Perfection itd. odbywające regularne trasy koncertowe. W przeciwieństwie do bardziej psychodelicznego klimatu z lat wcześniejszych, późny aggrotech cechował się chłodniejszym charakterem na wzór dokonań Suicide Commando. Rozwinięto także elementy hard trance oraz hardstyle, w tym "hymny" grane przez supersawy i ogólną "hooverową" otoczkę muzyczną, co bardzo zbliżyło aggrotech do typowej muzyki klubowej.

Zmierzch (2010-2015) | edytuj kod

Po wyczerpaniu formuły, w tym nasilającej się krytyce, niektóre zespoły dodały gitary, zbliżając muzykę do industrialnego rocka/metalu, tutaj Dawn of Ashes, Combichrist i Alien Vampires lub wprowadziły elementy futurepopu/electro-industrialu, otrzymując bardziej melancholijny i mniej agresywny dźwięk (CygnosiC, Wynardtage, SITD, ES23).

Około 2015 roku wiele kapel grających aggrotech rozwiązało się.

Krytyka | edytuj kod

Jako muzyce, stricte klubowej, aggrotechowi zarzucano komercjalizację i mało ambitne teksty[7]. Krytykowano także dużą powtarzalność stylu i ogólny brak progresji na rzecz mocno tanecznego dźwięku[8]. Szczególnie głośnym echem odbiła się afera podczas Kinetik Festival 2012, gdzie zespoły Nachtmahr i Combichrist oskarżono o szerzenie seksizmu, przemocy i rasizmu. W obronie swoich występów liderzy zespołów orzekli, że ich zachowania są częścią performance a nie ich samych jako ludzi[9].

Przypisy | edytuj kod

  1. Adventures in Music Licensing August 2020, edhartmanmusic.com [dostęp 2020-11-03] .
  2. Interview: Kevorkian Death Cycle - 9/25/96, sonic-boom.com [dostęp 2020-11-03] .
  3. Goa Trance, mushroom-magazine.com [dostęp 2020-11-03]  (ang.).
  4. NoiTekk, www.facebook.com [dostęp 2020-11-03]  (pol.).
  5. Amphi FestivalA.F. GmbH Amphi FestivalA.F., Amphi Festival 2021 - Tanzbrunnen Köln, www.amphi-festival.de [dostęp 2020-11-03]  (niem.).
  6. Aggrotech  (aka Harsh EBM, Terror EBM, Hellektro) - Music Genres - Rate Your Music, pl.rateyourmusic.com [dostęp 2020-11-03] .
  7. r/industrialmusic - Why do you dislike aggrotech/harsh ebm music and cyber/industrial goth?, reddit [dostęp 2020-11-03]  (ang.).
  8. r/industrialmusic - Let's discuss Industrial dance music, reddit [dostęp 2020-11-03]  (ang.).
  9. I. Die You Die | May 17, 2012 |2. | Interviews 2012 |2. |, News | 115, Kinetik Update 2012: Ad·ver·sary's Performance, I Die: You Die, 18 maja 2012 [dostęp 2020-11-03]  (ang.).
Na podstawie artykułu: "Aggrotech" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy