Al-Dżazira


Al-Dżazira w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest wersja przejrzana, która została oznaczona 24 sie 2020. Na przejrzenie oczekują zmiany w szablonach lub plikach, które są zawarte na tej stronie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Al-Dżazira[1] (ang. Al-Jazeera, arab. الجزيرة, tłum. „Wyspa” lub „Półwysep”) – arabska stacja telewizyjna z siedzibą w Ad-Dausze, stolicy Kataru.

Kanał rozpoczął nadawanie 1 listopada 1996 roku, przyjmując do siebie wielu dziennikarzy z zawieszonego w kwietniu tego samego roku arabskojęzycznego kanału BBC World Service, który napotkał trudności z cenzurą w Arabii Saudyjskiej.

Pierwszym dyrektorem i redaktorem naczelnym został Mohammed Jassim Al Ali. W początkowych miesiącach stacja nadawała 6 godzin programu dziennie. Sygnał emitowany był w systemie naziemnym, w telewizjach kablowych oraz przez satelitę. Zainteresowanie rosło tak szybko, że już w 1997 roku Al-Dżazira zwiększyła czas antenowy do 12 godzin dziennie. Od 1998 roku stacja nadaje przez 24 godziny na dobę[2].

Al-Dżazira ogłasza się stacją politycznie niezależną, aczkolwiek pozostaje w finansowej zależności od emira Kataru. Zaczynała z podarowanym przez emira funduszem 150 mln USD, dążąc jednak do uzyskania finansowej niezależności, głównie dzięki reklamom. Cel ten nie został osiągnięty i do dzisiaj korzysta z rządowych subwencji (w 2004 roku 30 mln USD). Inne źródła finansowania to ogłoszenia (ok. 40% wpływów), sprzedaż audycji, abonament.

Wydarzenia roku 2001, czyli atak na World Trade Center i późniejsza wojna w Afganistanie, przyniosły stacji międzynarodowe zainteresowanie. Al-Dżazira miała biuro w Kabulu i była jedyną telewizją na świecie, nadającą bezpośrednie wojenne relacje, oświadczenia Al-Ka’idy i Osamy bin Ladena. Relacje nadawał korespondent Tayseer Allouni, który przeprowadził też słynny wywiad z bin Ladenem, 11 października 2001 roku[2].

8 kwietnia 2003 roku biura Al-Dżaziry w Bagdadzie zostały zbombardowane podczas amerykańskiego nalotu. Zginął wówczas dziennikarz Ariq Ayoub. Armia USA zarzucała dziennikarzom stacji współpracę z rebeliantami.

Strategia programowa Al-Dżaziry obejmuje m.in. prezentowanie tematów kontrowersyjnych politycznie, zapraszanie emigracyjnych dysydentów świata arabskiego oraz poruszanie tematów istotnych kulturowo, takich jak rola kobiet w społeczeństwie. Dodatkowym atutem jest fakt, że ma wyłączność na emitowanie przekazów Al-Ka’idy.

W 2003 roku powstała Al-Dżazira Sports, w 2004 Al-Dżazira Live, w 2005 Al-Dżazira Children, w 2006 roku Al-Dżazira w wersji angielskojęzycznej. W 2001 roku powstał portal aljazeera.net, od 2003 roku dostępny także w języku angielskim.

W 2017 r. kraje Półwyspu Arabskiego postawiły Katarowi szereg warunków mających zagwarantować koniec domniemanego wspierania przez to państwo islamistycznych terrorystów. Jednym z warunków była likwidacja kanału Al-Dżazira[3].

Przypisy | edytuj kod

  1. Zapis nazw arabskich typu "Al-Kaida", "Al-Dżazira", www.rjp.pan.pl [dostęp 2019-06-08] .
  2. a b MałgorzataM. Dwornik MałgorzataM., Historia telewizji Al-Dżazira, bezkompromisowej stacji z Kataru, „Reporterzy.info”, 23 października 2017 .
  3. Katar naciskany przez kraje arabskie może zamknąć telewizję Al-Jazeera, 4 lipca 2017 [dostęp 2017-07-04]  (pol.).

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (nadawca):
Na podstawie artykułu: "Al-Dżazira" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy