Albatros D.V


Albatros D.V w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Albatros D.Vniemiecki dwupłatowy samolot myśliwski zaprojektowany i zbudowany w niemieckiej wytwórni Albatros-Werke GmbH w Berlinie.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Silnik Mercedes D.IIIa eksponowany w MLP w Krakowie.

Następca modelu D.III. Zmieniono w nim głównie konstrukcję kadłuba (o owalnym przekroju). Zmieniono kształt steru kierunku na zaokrąglony – taki jak w samolotach D.III produkcji OAW. Inaczej rozwiązano również konstrukcję napędu lotek. Zmiany były więc niewielkie. Nowy samolot był lżejszy od swojego poprzednika, ale nie była to udana konstrukcja. Najpoważniejszą wadą było urywanie się dolnego płata. Próbowano temu zaradzić budując mocniejszą wersję D.Va, jednak tej wady nie wyeliminowano aż do końca wojny; mimo to do stycznia 1918 r. zbudowano 900 Albatrosów D.V i 1612 Albatrosów D.Va. Na samolocie D.V latał m.in. Manfred von Richthofen, jednak miał on o tej maszynie nienajlepsze zdanie.

Użycie samolotu w lotnictwie polskim | edytuj kod

Po zakończeniu I wojny światowej samoloty Albatros D.V były używane w nowo powstałym lotnictwie polskim.

Bibliografia | edytuj kod

  • Donald, David: Wojskowe samoloty śmigłowe. Od 1914 do dnia dzisiejszego. Warszawa: Dom Wydawniczy Bellona, 1999, s. 8-9. ISBN 83-11-08964-7.

Galeria | edytuj kod

Albatros D.V Albatros D.V Morskiego Dywizjonu Lotniczego Albatros D.V, pilot - Paul Bäumer, Jasta 5 Albatros D.V, Jasta 15, wiosna 1918 Albatros D.Va, pilot - Hans von Hippel, Jasta 5 Albatros D.Va, pilot - Ernst Udet, Jasta 37 Albatros D.V, pilot - Manfred von Richthofen, Jasta 1 Albatros D.Va, pilot - Hans Böhning, Jasta 79b, wiosna 1918
Na podstawie artykułu: "Albatros D.V" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy