Aleksiej Pażytnow


Aleksiej Pażytnow w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Aleksiej Pażytnow, ros. Алексей Пажитнов, (ur. 14 marca 1956 w Moskwie[1]) – rosyjski programista, twórca gry komputerowej Tetris.

Życiorys | edytuj kod

Gra powstała w Centrum Komputerowym Akademii Nauk ZSRR w Moskwie przy współudziale Dimitrija Pawłowskiego i Wadima Geriasimowa[1]. Twórcy Tetris inspirowali się układanką Pentomino, w której zredukowano liczbę klocków i zdynamizowano całość, dodając uproszczoną grawitację. Tetris błyskawicznie stał się jedną z najpopularniejszych gier komputerowych na świecie. Jego różne wersje działają praktycznie na każdej platformie sprzętowej i są kompatybilne ze wszystkimi systemami operacyjnymi.

Pażytnow osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, dokąd wyemigrował w 1991[1]. Wiosną 1996 założył własną firmę produkującą gry "The Tetris Company", jednak nie przyniosła ona oczekiwanych zysków i została zamknięta zaledwie po kilku miesiącach działalności[1]. W październiku 1996 Pażytnow zatrudnił się w Microsofcie, gdzie był odpowiedzialny za projektowanie i tworzenie nowych gier. Opuścił Microsoft w maju 2005 roku i rozpoczął współpracę z firmą WildSnake Software, produkującą gry logiczne typu puzzle[1].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e "Aleksiej Pażytnow – geniusz, który przymierał głodem", onet.gry. [dostęp 2016-11-01].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (osoba):
Na podstawie artykułu: "Aleksiej Pażytnow" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy