Alitalia


Alitalia w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Airbus A330 w barwach Alitalia Boeing 777 w barwach Alitalia Airbus A320 w barwach Alitalia

Alitalia (AZ) – włoski narodowy przewoźnik lotniczy, istniejący od 1946 do 2021. Dominującym udziałowcem wciąż pozostaje włoski skarb państwa, reszta akcji znajduje się w rękach pracowników. Główny inwestor branżowy, Etihad, dysponuje 49% udziałów[1].

Główny węzeł Alitalii znajduje się na lotnisku Fiumicino w Rzymie (FCO). Do końca marca 2008 roku Alitalia posiadała drugi węzeł na lotnisku Malpensa niedaleko Mediolanu. Dyrekcja Generalna zdecydowała jednak o opuszczeniu tego lotniska i przeniesienia 1/3 samolotów na lotnisko główne do Rzymu.

Linia należy do aliansu SkyTeam, którego była jednym z założycieli.

Spis treści

Połączenia Alitalia | edytuj kod

Alitalia lata do 114 miejsc w 50 krajach[2].

Linie partnerskie | edytuj kod

Alitalia oferuje swoim pasażerom połączenia lotnicze w formule codeshare z poniższymi liniami lotniczymi:

Flota Alitalia | edytuj kod

Stan floty Alitalia na kwiecień 2018:

Wypadki | edytuj kod

 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy lotnicze linii Alitalia.

Kłopoty finansowe (2008) | edytuj kod

W 2008 roku Alitalia znalazła się na skraju zapaści finansowej. Wielu ekonomistów obwiniało za ten stan rzeczy niewspółmiernie wielką (w porównaniu do floty) liczbę pracowników. W głównej firmie w 2008 r. pracowało 19 000 pracowników. Uwzględniając spółki-córki Alitalii liczba ta wynosiła 25 000 pracowników. Dawało to średnio liczbę ok. 150-180 pracowników na jeden samolot. Doprowadziło to do sytuacji, w które deficyt firmy rósł niezwykle szybko – Alitalia traciła 500 tys. euro dziennie w 2006 roku, 1 mln euro dziennie w 2007 roku i 1,5 mln euro dziennie w 2008 roku. Pomimo tak fatalnej sytuacji finansowej, nie ustawały strajki pracowników domagających się zwiększenia płac i zmniejszenia czasu pracy. Grożąca zapaść finansowa spowodowała wspomnianą decyzję o wycofaniu się z lotniska Malpensa oraz podjęcie decyzji o sprzedaży firmy zewnętrznemu inwestorowi. W pierwszej kolejności rozważano wyłącznie firmy włoskie. Gdy jednak nie znalazł się żaden chętny z odpowiednimi środkami na uratowanie firmy przed bankructwem, zwrócono się do koncernu lotniczego Air France-KLM[3]. Pod koniec grudnia 2008 roku, zarząd spółki oraz ministerstwo skarbu państwa podjęło decyzje o sprzedaży linii lotniczych prywatnemu włoskiemu przewoźnikowi AIR ONE. Od 13 stycznia 2009 grupa działa pod szyldem Alitalia – Compagnia Aerea Italiana S.p.A. W sierpniu 2014 roku Etihad stał się głównym inwestorem przewoźnika – wartość pierwszej inwestycji to 560 mln euro (całkowity wkład będzie wynosił około 1,758 mld euro)[1].

Alitalia w Polsce | edytuj kod

Alitalia – Compagnia Aerea Italiana (C.A.I.) S.p.A, Spółka Akcyjna, Oddział w Polsce
ul. Nowy Świat 64, 00-357 Warszawa
KRS: 0000321231 (Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy XII Wydział Gospodarczy – KRS)
REGON: 141692655

W Polsce przewoźnik oferuje bezpośrednie połączenie z Warszawy i Krakowa do Rzymu (Fiumicino). W 2010 roku na trasach z i do Polski linie przewiozły 73 tysiące pasażerów; w 2009 roku liczba ta przekroczyła 84 tysiące, w 2008 roku 103 tysiące, za to w 2007 i 2006 roku odpowiednio 195 i 235 tysięcy podróżnych[4].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Alitalia oficjalnie w sojuszu z Etihadem. pasazer.com, 2014-08-07. [dostęp 2014-08-14].
  2. Mapa Połączeń Alitalia(ENG).
  3. Informacje w telewizji TVN24 w dniu 18 września 2008 roku, w związku z nową falą strajków w Alitalii.
  4. Aeronews.pl – Linie lotnicze operujące z Polski – Alitalia. Aeronews.pl.

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Włoskie linie lotnicze

Członkowie sojuszu SkyTeam Członkowie Stowarzyszenia Europejskich Linii Lotniczych Kontrola autorytatywna (linia lotnicza):Encyklopedia internetowa:
Na podstawie artykułu: "Alitalia" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy