All Nippon Airways


All Nippon Airways w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Boeing 747-400 w barwach ANA Boeing 787-8 w specjalnym malowaniu. Linie ANA jako pierwsze na świecie zaczęły użytkować Dreamlinera. Japoński samolot NAMC YS-11 był pierwszym modelem użytkowanym przez linie ANA.

All Nippon Airways (jap. 全日本空輸 Zen Nippon Kūyu) – japońskie linie lotnicze z siedzibą w Tokio i zarazem największe linie lotnicze w Japonii (od bankructwa Japan Airlines w 2010), obsługujące połączenia z Azją, Europą, Ameryką Północną i Oceanią z głównym węzłem w porcie lotniczym Tokio-Narita.

W dniu 29 marca 2013 roku linie All Nippon Airways otrzymały status przewoźnika 5-gwiazdkowego w rankingu Skytrax.

Spis treści

Linie partnerskie | edytuj kod

Linie lotnicze ANA współpracują z poniższymi liniami lotniczymi[3]:

(* - Linie lotnicze wchodzące w skład sojuszu Star Alliance)

Flota | edytuj kod

Stan floty na dzień 14. czerwca 2017:[4]

Historia rozwoju floty | edytuj kod

Pierwotnie linia posiadała jeden japoński samolot NAMC YS-11. Więcej maszyn YS-11 latało pod nazwą ANK lub Air Nippon, spółek zależnych od ANA. Samoloty typu YS-11 zostały całkowicie wycofane w 2006. Część tych samolotów zezłomowano, część znajduje się w muzeach oraz trafiły w ręce prywatne.

29 lutego 2008 w swój ostatni rejs dla linii ANA z Hakodate do Tokio udał się Airbus A321. Linie wycofały ten model po 10 latach użytkowania. Kiedy A321 wszedł do służby w barwach ANA był pierwszym samolotem tego typu w Japonii.

We wrześniu 2011 do linii trafił pierwszy Boeing 787 Dreamliner. Pierwszy komercyjny lot wykonał 26 października 2011 jako lot czarterowy z Tokio-Narita do Hongkongu, był to pierwszy lot komercyjny Dreamlinera[5].

Plany rozwoju | edytuj kod

Obecnie ANA wprowadza do floty nowy samolot szerokokadłubowy Boeing 787. Linia złożyła zamówienie na ten samolot w 2004 na 50 maszyn. Dreamlinery będą wyposażone w silniki Rolls-Royce. Wszystkie egzemplarze mają zostać dostarczone do marca 2018.

Dnia 17 lutego 2005 ANA podpisała kontrakt na dostawę kolejnych 4 samolotów Boeing 777-300ER, dając razem liczbę 10 zamówionych maszyn. Pierwsza została dostarczona w październiku 2004[6].

ANA ogłosiła w dniu 31 stycznia 2006, że będzie konwersja dwóch zamówionych Boeingów 737-700 na wersję 737-700ER[7], aby móc uruchomić trasy, na które pozwala zwiększony zasięg samolotu w wersji -ER. W marcu 2008 Linie zamówiły również 15 sztuk japońskiego samolotu Mitsubishi Regional Jet[8].

21 grudnia 2009 ANA ogłosiła plan zakupu 10 nowych, szerokokadłubowych samolotów Boeinga, 5 maszyn Boeing 767 i 5 Boeing 777. Samoloty B767 będą latać do momentu, kiedy zostanie dostarczona większość maszyn typu Boeing 787, zaś maszyny B777 zastąpią wycofywane Boeingi 747-400.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c ANA Group History. All Nippon Airways Co., Ltd.. [dostęp 2018-11-30].
  2. a b c Corporate Profile. All Nippon Airways Co., Ltd.. [dostęp 2018-11-30].
  3. Code Share Flights (ang.). ANA.co.jp. [dostęp 2012-05-29].
  4. https://www.planespotters.net/airline/All-Nippon-Airways
  5. Maiden Dreamliner flight lands in Hong Kong (ang.). KSDK.com. [dostęp 2012-07-05].
  6. ANA gets first 777-300ER (ang.). Wichita Business Journal. [dostęp 2012-07-05].
  7. Boeing doubles range of 737-700 to satisfy ANA (ang.). Flightglobal.com. [dostęp 2012-07-05].
  8. ANA Selects Mitsubishi Regional Jet (ang.). ANA.co.jp. [dostęp 2012-07-05].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (linia lotnicza):
Na podstawie artykułu: "All Nippon Airways" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy