Asuka Langley Soryu


Asuka Langley Soryu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Asuka Langley Soryu (jap. 惣流・アスカ・ラングレー Sōryū Asuka Rangurē) jest fikcyjną postacią z serii Neon Genesis Evangelion. W ramach serii zostaje wyznaczona jako drugie dziecko i pilot Jednostki 02. Jej nazwisko zostało zromanizowane jako Soryu w mandze i Sohryu w serialu, filmie oraz na stronie internetowej Gainax. Yūko Miyamura podkłada głos Asuki po japońsku we wszystkich produkcjach z serii. W filmach Rebuild of Evangelion jej japońskie nazwisko zostało zmienione na Shikinami (jap. 式波).

W ankiecie Newtype z marca 2010 r. Asuka została wybrana jako trzecia najpopularniejsza kobieca postać z anime z lat dziewięćdziesiątych.

Spis treści

Koncepcja | edytuj kod

Nazwisko Asuki pochodzi od japońskiego lotniskowca Soryu z II Wojny Światowej, jej drugie imię pochodzi od amerykańskiego lotniskowca z czasów II Wojny Światowej Langley, a także od nazwiska przebudowanego z japońskiego niszczyciela II wojny światowej Shikinami. Jej pierwsze imię pochodzi od Asuki Saki (砂 姫 明日香, Saki Asuka ), głównej bohaterki mangi Super Girl Asuka (jap. 超少女明日香 Chō Shōjo Asuka), napisanej przez Shinjiego Wadę[1].

Projektant postaci Yoshiyuki Sadamoto wyjaśnił, że „najpierw zaprojektował dziewczynę w stylu Asuki jako główną bohaterkę“, ale czuł, że może być zbyt podobna do postaci z poprzednich anime, nad którym pracował z Anno, takich jak Gunbuster i Nadia. Zasugerował Anno, aby zmienili główną postać na chłopca, co byłoby bardziej zgodne z konwencją gatunku mecha[2].

Kiedy Sadamoto i Anno projektowali tę serię, Sadamoto uznał, że Asuka zajmowałaby pozycję „idola“ w świecie Evy. Opisał także swoje przekonanie, że relacja między Asuką i Shinjim będzie podobna do relacji między Jeanem i Nadią we wcześniejszej Nadii. Osobowość Asuki, podobnie jak i innych postaci, została zaprojektowana tak, aby można ją było zrozumieć na pierwszy rzut oka[2].

Yūko Miyamura, japońska aktorka głosowa Asuki, powiedziała: „Asuka nie była najbardziej otwartą postacią, jaką kiedykolwiek spotkałem... za każdym razem, gdy próbowałam się zbliżyć do siebie, Asuka nigdy nie pozwoliłaby się zsynchronizować z„ mną “.... Pewnego dnia zorientowałem się, że w sercu Asuki jest ściana “[3][4] Znacznie później stwierdziła, że praca nad serialem była „bardzo trudna“ i że czasami „chciała wymazać Evangeliona[5].

W mediach | edytuj kod

W serialu telewizyjnym Neon Genesis Evangelion | edytuj kod

Asuka po raz pierwszy została wprowadzona do serii w odcinku 8[6]; wraz z nadejściem Jednostki 02 i Asuki i z walką Shinjiego z aniołem Gaghielem, Asuka jest pokazana jako osoba utrzymująca wysoki współczynnik synchronizacji i posiadająca wyjątkowe umiejętności jako pilot Evy, jest również bardzo agresywna i pewna siebie w walce. Po pierwszej porażce w bitwie z Zeruelem[7] pewność siebie Asuki (oraz jej współczynnik synchrozy i skuteczność jako pilota) zaczyna słabnąć. Dochodzi to do kulminacji w odcinku 22, kiedy pojawia się Arael, a Asuka, obciążona coraz słabszymi wynikami w testach synchronizacyjnych, jest wściekła, ponieważ otrzymała polecenia, by służyć jako wsparcie dla Rei. Przeciwstawia się rozkazom i próbuje zaatakować sama anioła, ale jest przytłoczona jego psychicznym atakiem, który zmusza ją do ponownego przeżycia bolesnych wspomnień i skutkuje psychicznym załamaniem[8]. Asuka staje się niezdolna do pilotowania Jednostki 02[9], a ponieważ to jest sens jej życia[10], dziewczyna traci wolę życia i spędza większość ostatnich odcinków serialu telewizyjnego w szpitalnym łóżku w stanie katatonii[11]. Asuka urodziła się w Niemczech jako córka nieznanego ojca i matki japońsko-niemieckiego pochodzenia.

Air/Magokoro o, kimi ni | edytuj kod

W Air/Magokoro o, kimi ni, gdy japońskie strategiczne siły samoobrony atakują NERV, Asuka zostaje umieszczona w Jednostce 02, która jest zanurzona w jeziorze w Geofroncie, dla jej ochrony. Kiedy jest bombardowana przez ładunki głębinowe, Asuka oświadcza, że nie chce umrzeć, i w chwili jasności uświadamia sobie, że dusza jej matki znajduje się w Evie i chroni ją przez cały czas. Dziewczyna odzyskuje swoją tożsamość, wynurza się i pokonuje JSSDF, zanim natyka się na masowo produkowane Evy. Chociaż skutecznie unieszkodliwia wszystkich dziewięciu przeciwników, moc Jednostki 02 wyczerpuje się, a nieskończona moc silników S² w masowo produkowanych Evach (które to silniki pozwalają im zachować funkcjonalność pomimo poważnego uszkodzenia lub okaleczenia) w końcu pozwala im wypatroszyć i zniszczyć jednostkę 02 używając ich repliki Włóczni Longinusa. Shinji następnie przygotowuje się do rozpoczęcia Trzeciego Uderzenia w nieokreślonej scenie, konfrontuje się z Asuką, która kłóci się z nim i odrzuca jego prośby o pomoc[12] – w tym momencie zaczyna ją udusić, a Trzecie uderzenie/ Projekt Dopełnienia Ludzkości zaczyna się. Po tym, jak Shinji odrzuca Instrumentalność, Asuka pojawia się obok Shinjiego w końcowej scenie filmu, a jej obrażenia doznane w walce z masowo produkowanymi Evami są pokryte bandażami[13]. Przygnębiony Shinji zaczyna dusić pozornie śpiącą Asukę, póki ta nie głaska go po twarzy. Następnie mówi jedną ze swoich najbardziej znanych kwestii: „Kimochi warui“ („Czuję się chora“ lub „Jakie obrzydliwe“) zimnym głosem.

W serii filmów Rebuild of Evangelion | edytuj kod

Podczas czterofilmowego remake'u serialu Asuka po raz pierwszy pojawia się w drugim filmie Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance. Wprowadzono kilka zmian w jej postaci, na przykład zmianę jej imienia z Sōryū (jap. 惣流) do Shikinami (jap. 式波)[14], kontynuując konwencję nazewnictwa postaci po japońskich statkach wojennych, a zamiast dyplomu ukończenia studiów wyższych, posiada stopień kapitana w europejskim lotnictwie, jako pilot myśliwca[15]. Asuka Shikinami nie podziela pediofobii Soryu i nie ma już tego samego zauroczenia Kajim, wybieraja ignorowanie zaproszenia na wyjazd z nim, dopóki Misato nie zmusza jej do wyjścia. Ponadto to ona, a nie Toji, jest pilotem testowym dla Jednostki 03 przed opętaniem jej przez Anioła[15]. W trzecim filmie nosi przepaskę na oko.

W innych mediach | edytuj kod

Asuka pojawia się również w wielu mangach opartych na anime, w tym Neon Genesis Evangelion autorstwa Yoshiyuki Sadamoto. Wydarzenia z mangi są odbiciem wydarzeń z anime, z pewnymi rozbieżnościami. Asuka pojawia się jako główna bohaterka serii i jest przedstawiana zazwyczaj tak, jak jej odpowiednik w anime. Asuka pojawia się w różnych innych mangach, takich jak Shinji Ikari Raising Project i Neon Genesis Evangelion: Campus Apocalypse z różnymi zmianami w jej osobowości i charakterystyce.

Asuka występuje także w różnych grach wideo wraz z innymi postaciami Evangeliona, takich jak Neon Genesis Evangelion na Nintendo 64, a także w popularnej crossoverowej serii gier Super Robot Wars.

Odbiór krytyków | edytuj kod

Scena walki Asuki przeciwko masowo produkowanym Evom w Air/Magokoro o, kimi ni została szczególnie dobrze przyjęta przez krytyków, którzy czuli, że jest to jej ostateczny moment, ponieważ poza tym momentem pozostaje ona statyczna w większości filmu[16][17][18]."

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Evangelion Character Names.
  2. a b EVA if it weren't for Sadamoto – Redux. [dostęp 2019-03-05]. [zarchiwizowane z tego adresu (2011-07-19)].
  3. str. 166 i 167 w „A Place for Asuka in the Heart“, Yuko Miyamura, 1997
  4. http://www.evamonkey.com/writings_miyamura01.php ttłumaczenie na angielski William Flanagan. Ten esej był dodatkiem do 3 tomu amerykańskiego wydania mangi: Neon Genesis Evangelion Volume 3, ​ISBN 1-56931-399-7​;zawarto go również w 4 tomie w wydaniu z 2004, ​ISBN 1-59116-402-8
  5. Interview with Yuko Miyamura.
  6. Asuka Strikes!. Neon Genesis Evangelion.
  7. Introjection. Neon Genesis Evangelion.
  8. Don't Be. Neon Genesis Evangelion.
  9. Rei III. Neon Genesis Evangelion.
  10. Pilotowanie Evy zapewnia środki, dzięki którym Shinji i Asuka nabywają poczucie celu, a emocjonalnie skarłowaciała we wszystkich innych dziedzinach życia, Asuka skupiła się wyłącznie na Evangelionie, swojej" pracy ", aby nadać sens jej egzystencji. traci zdolność kontrolowania swojej Evy w późniejszym cyklu, traci na znaczeniu tylko jej wartość. " "Understanding Evangelion", Mike Crandol ANN [1]
  11. The Beginning and The End or Knockin' on Heaven's Door. Neon Genesis Evangelion.
  12. „To jedna z najbardziej intensywnych scen w filmie i perwersyjna subwersja dynamiki między tymi dwoma w serii. Asuka mówi Shinjiemu, że chce ją, bo boi się Misato i Rei. Ona jest najbardziej dostępna dla niego, więc stara się skierować na nią jego uczucia, ale czy on naprawdę się nią opiekuje? Na to pytanie nie może odpowiedzieć, a wszystkie jego niepewne uczucia dotyczące kobiet zaplątują się w ten okropny bałagan, który doprowadza go do uduszenia Asuki. Trudno go dostrzec – to pozorny bohater tego utworu, który wpadł w psychiczne piekło, dławiąc bohaterkę na śmierć, a to prowadzi do potrójnej sekwencji gięcia rzeczywistości, która doprowadza film do kulminacji “. Meaney, 2008
  13. Kazuya Tsurumaki, Hideaki Anno (reyseria), The End of Evangelion, Toei Company, Ltd., 1997
  14. 『ヱヴァンゲリヲン新劇場版:破』作品情報 -キャラクター紹介- (jap.). [zarchiwizowane z tego adresu.
  15. a b Hideaki Anno, Kazuya Tsurumaki, Masayuki (reżyseria), Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance, Studio Khara, 2009
  16. Neon Genesis Evangelion: End Of Evangelion.
  17. End of Evangelion. [dostęp 2019-03-05]. [zarchiwizowane z tego adresu (2011-09-28)].
  18. Neon Genesis Evangelion: End of Evangelion.
Neon Genesis Evangelion autorstwa Hideakiego Anno
Na podstawie artykułu: "Asuka Langley Soryu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy