Autobusy miejskie w Poznaniu


Autobusy miejskie w Poznaniu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 10 lip 2020. Od tego czasu wykonano 6 zmian, które oczekują na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Autobusy miejskie w Poznaniu – jeden z najstarszych systemów autobusowych w Polsce. Uruchomiony został w 1925 roku.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Przykładowy rozkład jazdy po reformie numeracji – dawne linie 91 i 93

Poznańskie autobusy należą do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o., które wspólnie z przewoźnikami z gmin ościennych obsługuje linie miejskie i podmiejskie na zlecenie ZTM Poznań. Komunikację autobusową w Poznaniu uruchomiono 1 listopada 1925, choć od 1922 koncesję na przewozy posiadała spółka Poznańskie Autobusy S.A.[1] Pierwsze linie autobusowe oznaczane były literami A, B itd., dopiero w 1954 zaczęto je oznaczać liczbami, od 51 wzwyż. W 1944 roku w Poznaniu pojawiły się pierwsze autobusy gazowe firmy Bussing. W roku 1966 w mieście pojawiły się pierwsze autobusy przegubowe. W latach 90. zakupiono pierwszy autobus niskopodłogowy (1995 r.) oraz wprowadzono do eksploatacji 122 niskopodłogowe autobusy marki Man i Neoplan (począwszy od 1996 r.). W 2002 roku wprowadzono wewnętrzny system monitoringu w pojazdach. Od 2006 roku wszystkie autobusy marki Solaris zostały wyposażone w klimatyzację. Obecnie jest to 60 linii dziennych miejskich i podmiejskich oraz 21 nocnych, jak również jedna linia turystyczna obsługiwana przez zabytkowy tabor kursująca w weekendy. 31 marca 2008 r. MPK Poznań zakupiło za 1,5 mln. złotych pierwszy w Polsce autobus Solaris Urbino 18 Hybrid. Kursuje on po mieście od października 2008 r. Od 16 stycznia 2010 Poznań jest miastem posiadającym w 100% niskopodłogowy tabor autobusowy; wysokopodłogowe Ikarusy z Poznania, trafiły do Częstochowy oraz Tarnowskich Gór (większość została tam zezłomowana). Z kolei w 2013 roku MPK wycofało swój jedyny średniopodłogowy autobus Ikarus 435[2].

W autobusie o numerze 1840 znajduje się tabliczka upamiętniająca Krystynę Feldman, oddaną pasażerkę poznańskiej komunikacji. Tabliczkę umieszczono na miejscu, na którym najczęściej w tym pojeździe siadała.

1 października 2011 roku, w związku z integracją transportu z Luboniem i częściowo z gminą Komorniki, a także w związku z ujednolicaniem numeracji linii podmiejskich, zmieniono oznaczenie linii 56 Górczyn – Luboń Żabikowo na 616, nie przydzielając poprzedniego numeru do żadnej trasy. Jednocześnie ograniczono funkcjonowanie tej linii do godzin szczytu w dni powszednie. Linię 56 uruchomiono ponownie na nowej trasie Ogrody – Krzyżowniki z dniem 1 lipca 2014 r.

W dniu 3 września 2012 r. została zlikwidowana kursująca od 1966 roku[3] linia pospieszna A[4], natomiast w jej miejsce utworzono linie nr 45 oraz 97. 28 stycznia 2013 r. zlikwidowano linię 88, a jej kursy do Moraska przejęła linia podmiejska nr 902.

1 stycznia 2015 r. likwidacji uległy linie 70 i 72 – zostały zastąpione przez nowe linie podmiejskie 320, 321 oraz 322.

Początek odnowy taboru MPK Poznań rozpoczęło w 1994 roku. Wtedy to zakupiono 20 autobusów marki Ikarus 280.70A, które zostały wyposażone w silniki spełniające normę spalin EURO 1. Pojazdy wyposażone były również w automatyczne skrzynie biegów. Pierwszy autobus niskowejściowy – Jelcz M121M zadebiutował w 1995 roku. W 1996 roku zakupiono 122 nowoczesnych niskopodłogowych miejskich autobusów Man i Neoplan. Pojazdy spełniały normy spalin EURO 1 i EURO 2. W latach 2000-2004 zakupiono łącznie 62 niskopodłogowych autobusów takich marek jak: Solaris, Man i Jelcz. W 2006 roku zakupiono 30 autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 oraz 22 autobusów Man Lion's City. Zakupione autobusy spełniały normy spalin EURO 3 oraz zostały wyposażone w klimatyzację całopojazdową. W 2008 roku zakupiono 6 sztuk Solarisów Urbino 18 wyposażonych w silniki spełniające normę spalin EURO 5 oraz autobusy hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid. W 2009 roku zakupiono 5 autobusów Solaris Urbino 12 wyposażonych w silniki EURO 5 EEV, 20 autobusów Solaris Urbino 18 (silniki EURO 5 EEV) oraz 4 autobusy Man Lion's City wyposażone w silniki spełniające normę spalin EURO 4. W latach 2010-2012 zakupiono 93 autobusów Solaris Urbino 12 (silniki spełniające normę spalin EURO 5 EEV), 26 sztuk autobusów Solaris Urbino 8,6 (silniki EURO 5 EEV), 2 minibusy Kapena 65C Urby. Wszystkie autobusy zakupiono w ramach dofinansowania z funduszy unijnych. W 2013 roku zakupiono 25 sztuk autobusów Solaris – 23 sztuki Solaris Urbino 12 oraz 2 sztuki Solaris Urbino 18. Autobusy te pozyskano w formie 8 letniej dzierżawy. W 2014 roku pozyskano 10 autobusów Solaris Urbino 12 w formie 8 letniej dzierżawy. 3 z 12 pojazdów spełniają normę spalin EURO 6[5].

W styczniu 2019 roku nastąpiła zmiana numeracji miejskich linii dziennych na trzycyfrowe w celu ujednolicenia systemu numeracji tras autobusowych. Do wcześniej obowiązującego numeru została dopisana cyfra 1 – np. linia nr 44 otrzymała oznaczenie 144, aczkolwiek przez 3 do 4 miesięcy miał być okres przejściowy, w którym na równi funkcjonowały stara i nowa numeracja linii[6]. Wszelkie nowe linie autobusowe wprowadzone w 2018 roku posiadają oznaczenia trzycyfrowe[6].

Linie dzienne | edytuj kod

Linie nocne | edytuj kod

Spis pętli autobusowych | edytuj kod

Pętle autobusowe na obszarze Poznania[19] | edytuj kod

Pętle autobusowe używane okazyjnie na obszarze Poznania | edytuj kod

Pętle autobusowe zlikwidowane na obszarze Poznania | edytuj kod

  • KRESOWA
  • OSIEDLE ARMII KRAJOWEJ (dawniej Osiedle Manifestu Lipcowego) (Krucza – Wyzwolenia – Pawia – Orla – Krucza)
  • OSIEDLE STEFANA BATOREGO
  • ŚWIĄTNICZKI

Pętle autobusowe poza Poznania | edytuj kod

Pętle autobusowe poza obszarem Poznania[19] | edytuj kod

Tabor autobusowy | edytuj kod

Tabor liniowy | edytuj kod

MAN NL263 Lion’s City Solaris Urbino 12 Solaris Urbino 18 III Solaris Urbino 18 Hybrid

Inne | edytuj kod

Zabytkowy Jelcz O43 „Ogórek” i przyczepa P01

Zajezdnie autobusowe | edytuj kod

Eksploatowane | edytuj kod

  • WA1, ul. Warszawska, nr autobusów: 1501-1999, tabor: IVECO (391E, 4010), Kapena, Solaris (wszystkie modele), linie: 144, 146, 147, 148, 151, 152, 154, 155, 157, 159, 160, 162, 163, 165, 166, 167, 168, 171, 173, 174, 176, 177, 178, 181, 182, 183, 184, 185, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 194, 196, 198, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 320, 321, 322, 341, 348, 911.
  • WA2, ul. Kacza na Kopaninie (Junikowo), nr autobusów: 1001-1493, tabor: IVECO 4010, Kapena, MAN (wszystkie modele), Solaris (wszystkie modele), linie: 121, 145, 146, 148, 149, 150, 156, 158, 159, 161, 163, 164, 168, 169, 170, 171, 175, 176, 177, 179, 180, 182, 186, 187, 190, 191, 193, 195, 235, 236, 239, 240, 242, 243, 246, 249, 251, 252, 727, 801, 833, 834.

Zlikwidowane | edytuj kod

Uwagi | edytuj kod

  1. a b Według ogólnej mapy komunikacji linia kursuje ulicą Marii Lange do ulicy Sycowskiej, z kolei schemat przebiegu linii pokazuje ten odcinek jako w ciągu ulicy Opłotki, co prowadzi do nieścisłości.
  2. Według ogólnej mapy komunikacji nocnej linia 249 kursuje ulicą Leszczyńską bezpośrednio do ulicy Opolskiej, z kolei schemat przebiegu linii pokazuje trasę uwzględniając ulice Bohaterów Westerplatte i Kołłątaja co prowadzi do nieścisłości.

Przypisy | edytuj kod

  1. ZbigniewZ. Kopeć ZbigniewZ., Poznań między wojnami. Opowieść o życiu miasta 1918-1939, Łódź: Księży Młyn, 2013, s. 51, ISBN 978-83-7729-030-9, OCLC 891282668 .
  2. Ikarus 435.05D #1951 – -=[Fotogaleria Transportowa]=- (pol.). Phototrans.eu. [dostęp 2015-04-30].
  3. Linia autobusowa A (pol.). Poznańska Wiki. [dostęp 2018-11-10].
  4. Janusz Ludwiczak: Pasażerowie chcą przywrócenia "A" (pol.). lazarz.pl, 2012-09-07. [dostęp 2018-06-21].
  5. "Polityka taborowa w komunikacji miejskiej-stan obecny i perspektywy na przyszłość, Poznań, Rosnówko, 26-27 kwietnia 2016 roku, SITK RP
  6. a b Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Zmiana numeracji poznańskich linii autobusowych od stycznia 2019 r. (pol.). ztm.poznan.pl, 2018-06-07. [dostęp 2018-06-14].
  7. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Strefy taryfowe (pol.). [dostęp 2019-09-06].
  8. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Mapa sieci połączeń ZTM Poznań (pol. • ang.). ztm.poznan.pl, 2019-09-02. [dostęp 2019-09-06].
  9. a b Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Od 2 września: zmiany nazw 4 przystanków oraz uruchomienie dwóch nowych przystanków na pilotażowej linii nr 121 (pol.). ztm.poznan.pl, 2019-08-21. [dostęp 2019-09-06].
  10. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Nowa linia na Strzeszyn. Od 3 września mieszkańcy dojadą autobusem linii nr 170 na Winogrady i do trasy PST (pol.). www.ztm.poznan.pl. [dostęp 2018-08-21].
  11. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Wzmocnienie komunikacji w rejonie Moraska, Radojewa i Umultowa w związku z otwarciem nowej szkoły (pol.). www.ztm.poznan.pl. [dostęp 2018-08-26].
  12. a b Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Mapa sieci połączeń nocnych ZTM Poznań (pol. • ang.). ztm.poznan.pl, 2019-05-06. [dostęp 2019-05-08].
  13. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: 231 (pol.). 2019-05-06. [dostęp 2019-05-08].
  14. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: 232 (pol.). 2019-05-06. [dostęp 2019-05-08].
  15. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: 240 (pol.). 2019-02-01. [dostęp 2019-05-08].
  16. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: 242 (pol.). 2019-02-01. [dostęp 2019-05-08].
  17. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: 248 (pol.). 2019-05-06. [dostęp 2019-05-08].
  18. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: 250 (pol.). 2018-10-01. [dostęp 2019-05-08].
  19. a b Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Rozkład Jazdy.
  20. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu – Rozkład jazdy
  21. Iveco EuroRider 391E.12.35 / Cacciamali Falcon. phototrans.eu. [dostęp 2019-01-03].
  22. Scania K114EB / Irizar New Century 12.35. phototrans.eu. [dostęp 2019-01-03].
  23. Klub Miłośników Pojazdów Szynowych: Tabor. kmps.org.pl. [dostęp 2019-01-03].
  24. MPK Poznań: DAF MB 200. mpk.poznan.pl. [dostęp 2019-01-03].
  25. Transport Database and Photogallery – Phototrans.eu.
  26. Transport Database and Photogallery – Phototrans.eu.
  27. Jelcz L100I. phototrans.eu. [dostęp 2019-01-03].

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Autobusy miejskie w Poznaniu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy