Autobusy miejskie we Wrocławiu


Autobusy miejskie we Wrocławiu w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

System komunikacji autobusowej we Wrocławiu w układzie stałym składa się ze 117 linii (50 normalnych, 5 pośpiesznych, 2 szczytowych, 4 podmiejskich, 17 strefowych, i 16 linii nocnych)[2] oraz (8 gminy Siechnice, 6 gminy Kąty Wrocławskie, 2 gminy Czernica[3], 7 gminy Kobierzyce[4]). Ponadto, istnieją także linie komercyjne.

Linie | edytuj kod

Większość wrocławskich linii autobusowych ma trzycyfrowe numery (z wyjątkiem linii pospiesznych, które są oznaczane literą, oraz linii specjalnych na stadion, oznaczanych literą „S” i cyfrą). Pierwsza cyfra oznacza rodzaj linii:

  • A-N – linie pospieszne (zatrzymują się na wybranych przystankach na trasie);
  • Sx – linie specjalne uruchamiane podczas imprez;
  • 1xx – linie zwykłe;
  • 2xx – linie nocne;
  • 3xx – linie szczytowe (niektóre kursują przez cały dzień) oraz linie specjalne uruchamiane w święto Wszystkich Świętych
  • 4xx – zakres wolny (dawniej przeznaczony dla linii przyśpieszonych)
  • 5xx – linie komercyjne;
  • 6xx – linie podmiejskie;
  • 7xx – linie zastępcze uruchamiane na czas remontów – najczęściej „za tramwaj”;
  • 8xx – linie gmin ościennych niepodlegające pod Wydział Transportu (8x0 – Siechnice, 8x2 – Kobierzyce, 8x5 – Czernica, 8x7 – Kąty Wrocławskie);
  • 9xx – linie strefowe.

Tabor | edytuj kod

W MPK Wrocław eksploatuje się liniowo pojazdy wyprodukowane przez cztery firmy – Volvo, MAN, Mercedes-Benz i Solaris. Od roku 2008 autobusy nie posiadające niskiej podłogi są sukcesywnie wycofywane. Ostatni kurs w pełni wysokopodłogowego Volvo B10MA odbył się 20 listopada 2015 r. i tym samym obecnie wszystkie autobusy są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Wrocławskie MPK jako ostatnia firma w Polsce eksploatowała liniowo autobusy Jelcz M180.

Od stycznia 2014 r. do czerwca 2018 r. w MPK Wrocław testowany był pierwszy autobus z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Wydzierżawiono w tym celu jeden pojazd marki Volvo (model 7700 Hybrid). Obecnie (czerwiec 2018 r.) wycofano go jednak z użytku.

Od sierpnia 2014 r. rozpoczęły się dostawy autobusów Solaris Urbino dzierżawionych od Millenium Leasing przez MPK na okres dziesięciu lat. Dostawy zakończono w drugiej połowie listopada 2014 roku. Łącznie dostarczono 45 autobusów 12-metrowych i 12 autobusów 18-metrowych. W związku z dostarczeniem autobusów Solaris wycofano autobusy Ikarus 280 i Jelcz M120M. Po rozpoczęciu wykonywania przewozów przez podwykonawcę – firmę Michalczewski sp. z o.o. zostały wycofane pozostałe autobusy marki Jelcz – M121M, M121MB, M180, M181M i M181MB, oraz marki Volvo – B10MA.

Przypisy | edytuj kod

  1. Nie biorąc pod uwagę linii zastępczych (7xx)
  2. Rozkład jazdy, wroclaw.pl [dostęp 2020-04-13] .
  3. Rozkład jazdy, dla.com.pl [dostęp 2020-04-13] .
  4. Rozkład jazdy, sevibus.pl [dostęp 2020-04-13] .
  5. a b c d e f g h i j k Tabor MPK Wrocław, mpk.wroc.pl [dostęp 2020-04-13] .
  6. a b Tabor Mobilis, mobilis.pl [dostęp 2020-05-20] .
Na podstawie artykułu: "Autobusy miejskie we Wrocławiu" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy