Autostrada A4 (Niemcy)


Autostrada A4 (Niemcy) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Autostrada A4 (niem. Bundesautobahn 4 (BAB 4), także niem. Autobahn 4 (A4)) – autostrada federalna w Niemczech na osi wschód-zachód, czwarta w kolejności[2] z najdłuższych autostrad. Przebiega od granicy holendersko-niemieckiej (BocholtzAkwizgran) do granicy niemiecko-polskiej w Jędrzychowicach k. Zgorzelca, gdzie łączy się z polską autostradą A4. Jest częścią drogi międzynarodowej E40: Ostenda – Akwizgran – KoloniaErfurtWrocławKatowiceKrakówRzeszówLwówKijów. Autostrada składa się z dwóch odcinków, zachodniego (Akwizgran – Kreuztal: 156 km) i wschodniego (KirchheimLudwigsdorf: 429 km). Oba odcinki są połączone autostradami A5 i A45 (długość trasy wynosi około 170 km, w porównaniu odległość w linii prostej wynosi około 125 km). Istnieją dalekosiężne plany połączenia obu odcinków, jednak ich realizacja nie zostanie wykonana[1]. W latach 2002–2006, dobudowano krótki odcinek od węzła Olpe-Süd do drogi krajowej B54n.

Historia | edytuj kod

Budowę autostrady rozpoczęto w latach 30. Przed zaprzestaniem robót w 1943 wykonano większą część odcinka wschodniego. Autostrada doszła wtedy do Budziszyna. Dalej na wschód prace ziemne prowadzone były aż do Bolesławca, gdzie autostrada (obecnie ten odcinek leży w Polsce i nosi oznaczenia A4) miała łączyć się z autostradą BerlinWrocław (obecna A18).

Po podziale Niemiec w 1945 nowa granica kilkakrotnie przecinała A4, co spowodowało zamknięcie przygranicznej części trasy, która następnie popadła w ruinę. Ruch na tym odcinku otwarto dopiero po zjednoczeniu Niemiec w 1990. Odcinek autostrady w NRD przetrwał do lat 90. bez znaczących modernizacji (w kilku miejscach, na krótkich odcinkach dobudowano brakującą drugą jezdnię). Po zjednoczeniu rozpoczęto gruntowną modernizację autostrady na terenie byłej NRD. Dobudowano brakujący odcinek od Budziszyna do Ludwigsdorfu. W kilku miejscach poszerzono autostradę do trzech pasów. Na kilku krótkich odcinkach autostrada jest zbudowana na całkowicie nowym szlaku (np. dookoła Eisenach).

W czasach istnienia Niemieckiej Republiki Demokratycznej autostrada posiadała numer A7[3] od granicy z RFN do Drezna i A6 od Drezna do Budziszyna[3], które istniały jedynie dla potrzeb administracyjnych, przez co nie umieszczano ich na drogowskazach. Trasa miała również numer międzynarodowy E63[4] od węzła Abzweig Nossen[5] do granicy z RFN koło Eisenach. Stanowiła także drogę tranzytową tego kraju[6]. W Niemczech Zachodnich arteria znajdowała się w ciągu tras europejskich E39 na odcinku granica z Holandią – węzeł Kreuz Aachen (A4/A44/A544) oraz E5 od Akwizgranu do Kolonii (węzeł A3/A4, ówcześnie pod nazwą Dreieck Heumar(niem.), dziś Dreieck Köln-Heumar)[7].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Kein Lückenschluss in A4 zwischen Olpe und Hattenbach (niem.). W: Hessische/Niedersächsische Allgemeine [on-line]. hna.de, 2010-05-06. [dostęp 2020-02-10].
  2. Po A7 (962,2 km), A3 (769 km) i A1 (749 km).
  3. a b DDR-Autobahnnumern (niem.). autobahnen-europa.eu. [dostęp 2017-10-05]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-11-09)].
  4. Hegi Gyula, Domokos György: EUROPE L’EUROPE EUROPA ЕВРОПА Road atlas Atlas Routier Autoatlas АТЛАС автомобильных дорог. Budapeszt: Cartographia Budapest, 1981. ISBN 963-350-412-0.
  5. Reiseatlas DDR mit ČSSR, Polen, UDSSR, Ungarn, Rumänien, Bulgarien. Berlin/Leipzig, DDR: VEB Tourist Verlag, 1977, s. 11. (niem. • ros. • ang. • fr. • pol. • cz.)
  6. Reiseatlas DDR mit ČSSR, Polen, UDSSR, Ungarn, Rumänien, Bulgarien. Berlin/Leipzig: VEB Tourist Verlag, 1977, s. 13, 42–49. (niem. • ros. • ang. • fr. • pol. • cz.)
  7. Der Große ADAC Generalatlas – Bundesrepublik Deutschland 1:200.000, Stuttgart: Mairs Geographischer Verlag, 1980 .

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Kontrola autorytatywna (droga):
Na podstawie artykułu: "Autostrada A4 (Niemcy)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy