Avro Canada CF-105 Arrow


Avro Canada CF-105 Arrow w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Avro Canada CF-105 Arrowkanadyjski ponaddźwiękowy myśliwiec przechwytujący ze skrzydłami w układzie delta, opracowany w latach 50. XX wieku przez wytwórnię Avro Canada, będący następcą samolotu Avro Canada CF-100 Canuck.

Założenia, jakie miał spełniać, to m.in. zdolność do lotu z prędkością Mach 2 na wysokości ok. 15000 m (50000 stóp). Samolot nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, o czym zadecydowały m.in. względy polityczne, podobne jak w przypadku brytyjskiego BAC TSR-2.

Punktem wyjścia do programu testowego, rozpoczętego w 1958 roku były studialne prace projektowe z roku 1953. Opracowywanie samolotu przerwano już w 1959 roku, podobnie jak program rozwoju jego silników Orenda Iroquois. Pięć zbudowanych egzemplarzy samolotu oraz dokumentację techniczną pospiesznie zniszczono w krótkim czasie po zatrzymaniu prac, rzekomo w obawie przed szpiegostwem. Decyzję o porzuceniu projektu, jako kontrowersyjną, krytykowano przez wiele lat.

W tworzeniu tego samolotu, jako piloci doświadczalni, brali udział polscy inżynierowie Janusz Żurakowski[1] i Władysław Potocki[2].

Przypisy | edytuj kod

  1. Bill Zuk, Janusz Żurakowski: Janusz Żurakowski. Legenda przestworzy. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. ISBN 978-83-245-8928-9.
  2. Wojtek Matusiak: Powojenne losy elity polskiego lotnictwa (pol.). W: Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej nr 3/2011 [on-line]. Instytut Pamięci Narodowej. [dostęp 2011-05-19].

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Avro Canada CF-105 Arrow" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy