BLIK


BLIK w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

BLIK – polski system płatności mobilnych, który umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacanie i wpłacanie gotówki w bankomatach oraz wykonywanie błyskawicznych przelewów międzybankowych i generowanie czeków z 9-cyfrowym kodem[1]. Usługa jest dostępna w takich bankach jak Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska SA, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Inteligo, Getin Bank, Noble Bank, T-Mobile Usługi Bankowe, BNP Paribas, Crédit Agricole[2][3], Pekao SA[4] oraz w bankach zrzeszonych w grupie SGB[5]. W 2017 6,1 mln użytkowników usługi wykonało 33 mln transakcji[6]. W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. wykonano 146 mln transakcji[7].

Spis treści

Sposób działania | edytuj kod

Z systemu BLIK mogą korzystać tylko klienci bankowości mobilnej jednego z banków uczestniczących w systemie[8]. Użytkownik może korzystać z systemu BLIK, będąc klientem i korzystając z aplikacji mobilnych co najmniej jednego banku partnerskiego. Transakcja w systemie płatności mobilnych BLIK jest realizowana między klientem posiadającym aktywną aplikację mobilną wydaną przez bank a akceptantem (sklepem, punktem usługowym itp.) obsługiwanym przez agenta rozliczeniowego.

Podstawowym mechanizmem identyfikacyjnym w systemie płatności mobilnych BLIK są kody jednorazowe. Są one generowane przez system Polskiego Standardu Płatności na żądanie banku. Kod jest unikalną kombinacją sześciu cyfr w przedziale 0–9 i jest ważny jedynie przez 2 minuty. Po tym czasie klient może wygenerować kolejny kod.

Model autoryzacji opartej na kodzie przebiega następująco:

  • wygenerowanie kodu,
  • wprowadzenie kodu w punkcie akceptacji (terminal, bankomat, strona internetowa),
  • przekazanie autoryzacji przez akceptanta, za pośrednictwem agenta rozliczeniowego do Polskiego Standardu Płatności,
  • weryfikacja kodu przez Polski Standard Płatności, identyfikacja banku, przekazanie autoryzacji do banku,
  • autoryzacja przez bank,
  • przekazanie odpowiedzi na autoryzację przez bank do Polskiego Standardu Płatności, który dalej za pośrednictwem agenta rozliczeniowego przekazuje ją do akceptanta.

Cała operacja nie trwa dłużej niż kilkadziesiąt sekund.

W październiku 2015 wprowadzono usługę płatności P2P, czyli przelewów bezpośrednio na telefon[9]. Umożliwia to błyskawiczne przesłanie pieniędzy bez podawania rachunku bankowego odbiorcy, wystarczy jego numer telefonu[9].

Kolejną usługą wprowadzaną przez PSP jest mPOS BLIK[10]. Do dokonania transakcji niepotrzebny już będzie terminal POS, wystarczy, że sprzedawca zgłosi się do swojego agenta rozliczeniowego z prośbą o aktywowanie aplikacji do przyjmowania płatności w swoim smartfonie. Od tej chwili będzie mógł przyjmować płatności od dowolnego użytkownika BLIK[11].

W marcu 2019 r. operator systemu uruchomił funkcję płatności powtarzalne BLIK[12]. Usługa dostępna jest obecnie w dwóch bankach: ING Banku Śląskim oraz Banku Pekao SA. Można z niej skorzystać, aby opłacać zobowiązania u ubezpieczyciela Link4, a do końca marca u operatora telekomunikacyjnego Play. Wkrótce udostępnią ją kolejni partnerzy. Dzięki płatnościom powtarzalnym BLIK użytkownicy nie będą musieli pamiętać o cyklicznych zobowiązaniach.

Historia | edytuj kod

Warszawa, 14 grudnia 2018 r. – Mastercard i Polski Standard Płatności (PSP), operator systemu płatności mobilnych BLIK, ogłosiły strategiczną współpracę w celu wprowadzenia BLIK na rynki międzynarodowe. Mastercard przejmie ok. 1/7 udziałów PSP[13]

Przypisy | edytuj kod

  1. Generowanie i realizowanie 9-cyfrowych czeków BLIK w aplikacji IKO (pol.). [dostęp 2018-10-05].
  2. Blik dostępny w dwunastu bankach. Trzynasty juz ustawia się w kolejce, Spider’s Web, 15 lutego 2018 [dostęp 2018-04-25]  (pol.).
  3. Blik i jest!, BLIK [dostęp 2018-04-25]  (pol.).
  4. Wojciech Boczoń: Bank Pekao przystępuje do systemu Blik. Portal bankier.pl. [dostęp 2018-07-11].
  5. Banki spółdzielcze SGB wprowadzają Blika. Wdrożenie na ostatniej prostej, www.cashless.pl [dostęp 2019-11-22]  (pol.).
  6. Blik chwali się statystykami. Liczba użytkowników w ciągu roku wzrosła dwukrotnie, Cashless [dostęp 2018-04-25]  (pol.).
  7. Polski Standard Płatności, polskistandardplatnosci.pl [dostęp 2019-12-13]  (pol.).
  8. Dostępność BLIK w aplikacjach mobilnych banków (pol.). [dostęp 2015-10-02].
  9. a b BLIKIEM natychmiastowo przelejesz pieniądze na numer telefonu – PRNews.pl, „PRNews.pl”, 2 października 2015 [dostęp 2018-04-26]  (pol.).
  10. mPOS BLIK – koniec terminali płatniczych? – AntyWeb, „AntyWeb”, 23 grudnia 2015 [dostęp 2018-04-26]  (pol.).
  11. Płatności BLIKIEM w mPOSie – szybkość, funkcjonalność i łatwość obsługi (pol.). 2015-12-23. [dostęp 2015-12-24].
  12. ŁukaszŁ. Majchrzyk ŁukaszŁ., Płatności powtarzalne BLIK już dostępne – zmienią sposób opłacania usług, mobiRANK.pl, 21 marca 2019 [dostęp 2019-03-25]  (pol.).
  13. Mastercard i Polski Standard Płatności ogłaszają strategiczną współpracę, MasterCard Social Newsroom [dostęp 2019-06-21]  (pol.).

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "BLIK" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy