BMW 1


BMW serii 1 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z BMW 1) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

BMW serii 1samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod niemiecką marką BMW od 2004 roku. Od 2019 roku produkowana jest trzecia generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

BMW serii 1 I (E87) – tył przed liftingiem BMW serii 1 I 3D (E81) – tył po liftingu BMW serii 1 Coupe (E82)

BMW serii 1 I oznaczony kodami E81 oraz E87 zadebiutował w 2004 roku jako pierwszy zbudowany od podstaw kompaktowy model marki.

Pierwsza na rynek trafiła odmiana 5-drzwiowa. Samochód ten przejął około 60% rozwiązań technicznych od swojego starszego brata, BMW serii 3 E90.

W 2007 roku przedstawiono model po modernizacji. W jej ramach odświeżono wygląd przednich i tylnych zderzaków, a także odświeżono wkładu przednich reflektorów oraz tylnych lamp. Niemiecka marka rozbudowała też ofertę o niżej opisane coupe i cabrio, a także wariant trzydrzwiowy. Od bazowego modelu odróżniał się on przede wszystkim niżej poprowadzoną linią okien i bezramkowymi drzwiami.

Paletę silnikową serii 1 stanowiły wersje 116i (122 KM), 118i (143 KM), 120i (150 KM, 170 KM), 130i (265 KM), 116d (115KM), 118d (122KM(M47), 143KM), 120d (163KM(M47), 177 KM),123d (204 KM), 135i (306 KM) oraz topowa wersja M (340 KM).

Coupe/Cabriolet | edytuj kod

W 2007 roku gamę rozszerzyły wersje coupe oraz kabriolet, których premiera zbiegła się z debiutem modelu po modernizacji. Od bazowego, pięciodrzwiowego hatchbacka odróżniają się one trójbryłową sylwetką, dłuższym nadwoziem, niżej poprowadzoną linią dachu i bezramkowymi drzwiami kierowcy oraz pasażera.

Wersja elektryczna (BMW ActiveE) | edytuj kod

W 2011 do limitowanej produkcji (ponad 1000 sztuk) weszła wersja elektryczna E82 – BMW ActiveE[1]. Auto było testowane w Europie, USA i w Chinach w celu lepszego przygotowania do masowej produkcji samochodów elektrycznych Megacity, która rozpoczęła się w 2013. BMW ActiveE charakteryzuje się zasięgiem ponad 160 km, przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 9 s oraz prędkością maksymalną 145 km/h.

Dane techniczne | edytuj kod

  • Podwozie
    • Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, kolumna resorująca, stabilizator poprzeczny
    • Zawieszenie tylne: oś wielowahaczowa, sprężyna śrubowa, stabilizator poprzeczny
    • Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe
    • ABS i ASR
  • Wymiary i ciężary
    • Rozstaw kół przód/tył: 1484/1497 mm
    • DMC: 1745-1875 kg
    • Pojemność bagażnika: 330/1150 dm³


Druga generacja | edytuj kod

BMW serii 1 II (F20) – tył przed liftingiem BMW serii 1 II (F20) po liftingu BMW serii 1 II (F20) po liftingu – tył

BMW serii 1 II oznaczone kodem fabrycznym F20 zadebiutowało w 2011 roku.

Przedstawione 7 lat po debiucie prekursora auto kontynuowało swoją stylistyką styl zapoczątkowany przez BMW 5 GT. Nowa Seria 1 jest większa od poprzednika – samochód ma 432 cm długości i 177 cm szerokości. Poprzednik miał długość o 8 cm mniejszą, a szerokość o 2. Dzięki powiększeniu tych wymiarów w samochodzie uzyskano więcej przestrzeni dla pasażerów siedzących z tyłu oraz więcej miejsca na bagaż. Wnętrze pojazdu przypomina nieco model E87 oraz inne modele BMW.

W początkowym okresie produkcji samochód był oferowany z pięcioma silnikami – dwoma benzynowymi (116i, 118i) i trzema dieslami (116d, 118d, 120d). Każde F20 jest wyposażone w 6-biegową skrzynię manualną. Za dopłatą można zamówić model z 8-biegową przekładnią automatyczną (standardowa 125i oraz 125d).

Auto jest dostępne w liniach stylistycznych:

  • BMW Sport Line
  • BMW Urban Line

W październiku 2013 roku BMW zaprezentowało oficjalnie nową serię 2, która zastąpi w ofercie niemieckiej marki BMW 1 z nadwoziem coupe[16].

Wiosną 2015 roku odbył się debiut BMW serii 1 po faceliftingu. Zmieniono nieco stylizację nadwozia (np. powiększono tzw. "nerki", czyli ozdobne chwyty powietrza na osłonie chłodnicy) oraz wnętrza (wygląd konsoli środkowej). Ponadto zwiększył się poziom standardowego wyposażenia oraz pojawiły się nowe i zmodernizowane jednostki napędowe[17].

Dane techniczne | edytuj kod


Trzecia generacja | edytuj kod

BMW serii 1 III (F40) – tył

BMW serii 1 III zostało zaprezentowane po raz pierwszy w maju 2019 roku. Samochód zyskał kod fabryczny F40.

Nowe wcielenie najmniejszego samochodu BMW zostało zaprezentowane oficjalnie pod koniec maja 2019 roku. To przełomowy model – po raz pierwszy oferowane będzie tylko jako 5-drzwiowy hatchback, a także pierwszy raz będzie dostępne tylko z przednim napędem. To ostatni kompaktowy, przednionapędowy model producenta oparty na nowej platformie, na której po raz pierwszy zbudowano przedstawione w 2014 roku BMW serii 2 Active Tourer[24].

Trzecie wcielenie Serii 1 ma zupełnie inne proporcje nadwozia – w przeciwieństwie do poprzedników ma krótszą maskę. Samochód jest też wyższy i szerszy, a jednocześnie ma mniejszy rozstaw osi i mniejszą długość nadwozia. Charakterystycznym elementem są podłużne, tylne lampy[25].

Samochód oferowany jest w dwóch wersjach stylistycznych, z trzema silnikami i trzema przekładniami zmiany biegów. Światowa premiera BMW serii 1 III odbyła się na Frankfurt Auto Show 2019, a pierwsze sztuki trafią do klientów pod koniec września 2019 roku[26].


Przypisy | edytuj kod

  1. BMW ActiveE.
  2. 2004 BMW 116i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  3. 2007 BMW 116i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  4. 2004 BMW 116i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  5. 2004 BMW 118i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  6. 2007 BMW 118i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  7. 2004 BMW 120i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  8. 2007 BMW 120i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  9. 2005 BMW 130i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  10. 2009 BMW 116d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  11. 2004 BMW 118d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  12. 2004 BMW 118d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  13. 2004 BMW 120d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  14. 2007 BMW 120d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  15. 2007 BMW 123d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  16. Wszystko o nowym BMW 2 (pol.). W: chcekupicauto.pl [on-line]. [dostęp 24-10-2013].
  17. BMW serii 1 po liftingu (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 20-01-2015].
  18. 2011 BMW 116i {F20} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].
  19. 2011 BMW 118i {F20} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].
  20. 2012 BMW 116d EfficientDynamics Edition F20 series (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].
  21. 2011 BMW 116d {F20} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].
  22. 2011 BMW 118d {F20} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].
  23. 2011 BMW 120d {F20} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].
  24. Nowe BMW Serii 1. Z napędem na przód (pol.). [dostęp 2019-08-29].
  25. Oto nowe BMW serii 1. Przestronniejsze, z napędem na przód i większym grillem (pol.). [dostęp 2019-08-29].
  26. Nowe BMW Serii 1 – miejskie BMW z napędem na przednią oś (pol.). [dostęp 2019-08-29].
Na podstawie artykułu: "BMW 1" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy