BMW E34


BMW serii 5 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z BMW E34)
To jest najnowsza wersja przejrzana, która została oznaczona 13 cze 2020. Od tego czasu wykonano 3 zmiany, które oczekują na przejrzenie. Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

BMW serii 5samochód osobowy klasy wyższej produkowany pod niemiecką marką BMW od 1972 roku. W 2017 roku na rynek trafiła siódma generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

BMW serii 5 I (E12) - tył przed liftingiem BMW serii 5 I (E12) - tył po liftingu

BMW serii 5 I – zadebiutowało w 1972 roku jako pierwszy model BMW oznaczony cyfrą 5. Auto oznaczone kodem fabrycznym E12 wyprodukowano łącznie w 699 094 egzemplarzach[1].

Samochód produkowano z przeznaczeniem na rynek europejski, japoński oraz amerykański.

Rynek europejski | edytuj kod

Rynek japoński | edytuj kod

Rynek amerykański | edytuj kod

Dane techniczne | edytuj kod


Druga generacja | edytuj kod

BMW serii 5 II (E28) - tył Alpina B9

BMW seria 5 II – zadebiutowało w 1980 roku jako druga generacja oznaczona kodem fabrycznym E28. Łącznie wyprodukowano 722.328 egzemplarzy modelu[10].

Produkcja modelu oznaczonego jako E28 trwała od 1980 roku do 1988 roku. Ta generacja mimo wyglądu upodabniającego ją do „starszej siostry”, generacji E12 modelu serii 5, została wyposażona w szereg zmian, jakie marka BMW poczyniła w zakresie jakości wykonania oraz wyposażenia. W skład tych zmian weszła między innymi redukcja masy pojazdu – E28 jest lżejsze od 60 do 90 kg (w zależności od wersji), w stosunku do swojej poprzedniczki. Najważniejszymi zmianami dotyczącymi silnika są przede wszystkim udoskonalone instalacje paliwowe oraz zapłonowe. Seria E28 przeszła także zmiany w zakresie poprawienia bezpieczeństwa podróżujących, zmieniając położenie zbiornika paliwa – został on ulokowany za tylną osią pojazdu.

Samochód produkowano z przeznaczeniem na rynek europejski, japoński, amerykański oraz południowoafrykański.

Rynek europejski | edytuj kod

Rynek japoński | edytuj kod

Rynek amerykański | edytuj kod

Rynek południowoafrykański | edytuj kod

Historia | edytuj kod

  • 1981 – Rozpoczęcie produkcji modelu oznaczonego jako E28. Produkcja ruszyła w fabryce Dingolfing w której w 1972 roku rozpoczęto produkcje pierwszej generacji serii 5 oznaczanej jako E12 której produkcje zakończono w 1981 roku wprowadzając wcześniej wspomniana druga serie oznaczana jako E28.
  • 1982 – Zmiana wtrysku na LE Jetronic w modelach 520i (samochody z jednostką napędową o pojemności 2000 cm³).
  • 1983 – Wprowadzenie do produkcji nowego modelu e28 oznaczanego jako 525e (e- "eta") o pojemności 2700 cm³ charakteryzującego się wysokim momentem obrotowym i wysoką ekonomicznością.
  • 1985 – Zastąpienie silnika o pojemności 1800 cm³ (90KM) na silnik 1800 cm³ (105KM) który uzyskał wysoki popyt m.in. dzięki temu, że został wymyślony by odzyskać podatek dla firm na samochody o pojemności niższej niż 1800 cm³.
  • 1986 – Ten rok jest datowany jako ostatnie zmiany produkcyjne. Niektóre zmiany to: przyciemniane szyby, lampy przeciwmgielne, welurowa tapicerka i tylne zagłówki. Zmiany dotyczyły także zmian technicznych np. wieloklinu na drążku kierowniczym, innego oznaczenia diodowego na wskaźniku okresowej inspekcji i zmiany oleju a także wielu innych.
  • 1988 – Ostatni rok produkcji modelu E28. W tym roku produkcja ogranicza się do modelu 518i.

Dane techniczne | edytuj kod


Trzecia generacja | edytuj kod

BMW serii 5 III (E34) - tył BMW serii 5 III Touring (E34) po liftingu BMW serii 5 III Touring (E34)

BMW serii 5 III – zadebiutowała w 1987 roku zyskując kod fabryczny E34. Przez 8 lat produkcji wyprodukowano w dwóch zakładach marki 1 331 056 sztuk. Z początku paleta silnikowa była ograniczona do pięciu silników:

  • M20B20/B25 520i i 525i (napędzane paskiem rozrządu) – odpowiednio 129 KM i 170 KM
  • M30B30/B35 530i oraz 535i – odpowiednio 188 KM (197 KM bez katalizatora) i 211 KM (220 KM)
  • M21D24 524td – 115 KM

Samochód ten uznawany był za jeden z najbezpieczniejszych w swojej klasie za sprawą zamontowanych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, ABS-owi i solidnej konstrukcji. Sztywność skrętna nadwozia wzrosła w stosunku do poprzedniego modelu E28 o 70%, natomiast sztywność giętna o 34%. Samochód spełniał ówczesne amerykańskie normy bezpieczeństwa tj. po uderzeniu przodem w sztywną barierę przy prędkości 56 km/h (35 mil) oraz uderzeniu w tył przy prędkości 48 km/h (30 mil) wszystkie drzwi dały się otworzyć bez użycia narzędzi, a przedział pasażerski pozostał nienaruszony. Droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosiła poniżej 40 metrów dla wersji 518 i 520i do 42 metrów dla wersji 535, co stanowiło najlepszy wynik wśród samochodów produkcyjnych typu sedan w roku 1990. W maju 1990 roku zastąpiono jednostki M20 (12 zaworowe) na M50 (24 zawory, napędzane łańcuchem rozrządu) modelach 520i (150 KM) i 525i (192 KM). Od jesieni 1992 roku dostępne były silniki V8 (M60B30, 3 litry/160 kW i M60B40, 4 litry/210 kW).

W E34 występują trzy silniki Diesla:

  • 524td (M21D24, 2,4 l/115 KM) do 1991 r.,
  • 525tds (M51D25, 2,5 l/143 KM)
  • 525td (M51D25, 2,5 l/115 KM) od 1993 roku.

Wiele z silników E34 zostało nagrodzone w konkursie Engine Of The Year (EOTY).

Ciekawostką było wyprodukowanie wersji 518g – fabrycznie zasilanej instalacją gazową.

Skrzynie były manualne i automatyczne (produkowane przez firmę ZF). Manualne posiadały 5 przełożeń, jedynie wersja 540 (bardzo rzadko spotykana) – 6 biegów. Automaty: 4 biegowe (4HPxx) oraz 5 biegowe (5HPxx)

W 1991 roku wprowadzono wersję iX – z napędem na 4 koła. Dostępne były 2 nadwozia sedan i kombi. Do napędu posłużył silnik M50B25 2,5 192 KM. Była możliwość wyboru między skrzynią automatyczną i manualną. Powstało 9366 egzemplarzy modelu E34 525iX.

We wrześniu 1991 roku rozpoczęto produkcję wersji nadwoziowej kombi touring z unikatowym wtedy podwójnym szyberdachem. Od 1988 w sprzedaży była także wersja M5.

BMW E34 przeszło trzy faceliftingi, pierwszy we wrześniu 1990 roku- wprowadzono silniki M50 z 24 zaworami, które zastąpiły starsze konstrukcje M20. Silnik M21 zastąpił M51 w dwóch wariantach- TD i TDS z intercoolerem. Skrzynie automatyczne 4 biegowe, zastąpiono 5 biegowymi. Drugi lifting objął zmianę min. lusterek, zastosowano inne materiały we wnętrzu. Standardowo dla wszystkich modeli wprowadzono poduszkę powietrzną kierowcy i ABS. W silnikach M50 zastosowano system zmiennych faz rozrządu VANOS. Silniki M30 ustąpiły miejsca modelom z silnikami V8. 530i v8 i 540i posiadały szerszy grill i inną maskę, niż inne wersje. Trzeci miał miejsce w połowie 1994 roku, zastosowano wówczas przednią atrapę (grill, tzw. nerki) na tzw. szeroki oraz klapę silnika do każdej wersji silnikowej. Silnik M40 w 518i zastąpił silnik M43. Wprowadzone wersję wyposażenia Executive- min. dokładki progowe i listwy dolne drzwi jak w wersji M-Technik, lakierowane doły zderzaków, 16" felgi, drewniane wykończenie. Dodano drugi air-bag do listy wyposażenia dla wszystkich wersji. Łącznie sprzedano 1 331 056 egzemplarzy.

Samochód był produkowany z przeznaczeniem na pięć rynków: europejski, japoński, tajlandzki, amerykański oraz południowoafrykański.

Rynek europejski | edytuj kod

Rynek japoński | edytuj kod

Rynek tajlandzki | edytuj kod

Rynek amerykański | edytuj kod

Rynek południowoafrykański | edytuj kod

Silniki | edytuj kod

Benzynowe * – ogranicznik prędkości Diesle Alpina

Alpina B10 | edytuj kod

BMW E34 Alpina B10

W 1991 roku firma Alpina wypuściła model Alpina B10 Biturbo bazujący na BMW 535i serii E34. Silnik ten wspomagany przez dwie turbosprężarki osiągał moc 360 KM i pozwalał rozpędzić Alpinę do 291 km/h. W 1993 roku Alpina B10 BiTurbo kosztowała 160 000 DM.

  • Podwozie
    • Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy
    • Zawieszenie tylne: wahacz wzdłużny, sprężyna śrubowa
    • Hamulce przód/tył: tarczowe/tarczowe
    • ABS
  • Wyposażenie standardowe
    • radiomagnetofon wraz z 6 głośnikami
    • dwustrefowe ogrzewanie
    • poduszka powietrzna kierowcy (po 1990)
    • ABS
    • wspomaganie kierownicy
    • centralny zamek (w tym zamek bagażnika oraz wlewu paliwa)
    • elektrycznie sterowane lusterka
  • Wyposażenie dodatkowe
    • komputer pokładowy
    • zmieniarka CD
    • tempomat
    • kontrola trakcji (ASC, ASC+T)
    • siedzenia oraz lusterka z pamięcią ustawienia
    • drewniane wykończenia
    • Szpera 25%
    • Alarm ruchu wewnątrz pojazdu i w trakcie podnoszenia auta
    • Zawieszenie M Technic
    • Antena w tylnej szybie
    • Szyberdach elektryczny
  • Wymiary i ciężary
    • Rozstaw osi: 2761 mm
    • Rozstaw kół przód/tył: 1470/1495 mm
    • Masa własna: 1445-1720 kg
    • DMC: 1955-2280 kg
    • Pojemność bagażnika: 460 dm³ (sedan), 460/1450 dm³ (touring)
    • Pojemność zbiornika paliwa: 80-110 litrów


Czwarta generacja | edytuj kod

BMW serii 5 IV (E39) - tył BMW serii 5 IV Touring (E39)

BMW serii 5 IV zadebiutowało w marcu 1995 roku jako następca produkowanego 8 lat poprzednik. Samochód zyskał kod fabryczny E39.

Produkcja modelu rozpoczęła się latem 1995 roku. W 2003 roku wraz z zakończeniem produkcji E39 światło dzienne ujrzał następca czyli model E60. Wiosną 1997 roku rozpoczęto produkcję wersji kombi modelu E39, co skutkowało zakończeniem produkcji poprzedniej wersji serii 5 E34. We wrześniu 1998 roku zmodernizowano silnik M52, rezygnując z powłoki tulei cylindrów nikasil na rzecz tulei stalowych (M52TU), oraz przeprowadzono lifting elektroniki. We wrześniu 2000 roku przeprowadzono drobny lifting modelu mający na celu odmłodzenie auta. Obejmował on takie detale jak reflektory przednie (wykorzystano soczewkowe światła mijania, oraz pozycyjne światła typu "Angel Eyes"), lampy tylne, listwy boczne,halogeny przednie (okrągłe zamiast owalnych) i drobne zmiany w kształcie przedniego zderzaka, wprowadzono także nową generacje benzynowych rzędowych szóstek serii M54 (B22, B25, B30), rezygnując jednocześnie z serii M52. Model E39 był oferowany w dwóch wersjach nadwozia: sedan z bagażnikiem o pojemności 460 l i półką na narzędzia umieszczoną w klapie bagażnika oraz wersja kombi (Touring),która oferowała 410 litrów pojemności bagażnika (1525 l przy złożonej kanapie tylnej). Bagażnik wersji Touring nie był zbyt duży, ale oferował regularne kształty przestrzeni bagażowej oraz często oferowany był z osobno otwieraną tylną szybą oraz z wysuwaną podłogą.

BMW M5 | edytuj kod

BMW M5 (E39)

W 1998 roku BMW przy współpracy z "M GmbH" postanowiło wprowadzić wersję specjalną oznaczoną jako M5. Wersja oferowana była tylko jako sedan. Istniała również wersja Touring w jednym prototypowym egzemplarzu - miała być odpowiedzią BMW na Audi S6 Avant i Mercedesa-Benza W210 E55 AMG T. Model M5 wyróżniał się od wersji "cywilnej" zmienionymi detalami. Przedni zderzak posiadał wielki wlot powietrza, tylny zderzak natomiast miejsce na sportowy układ wydechowy i delikatny dyfuzor. W oczy rzucały się również duże chromowane 18-calowe koła z aluminiowymi felgami, kryjącymi za sobą duże hamulce. Największą zaletą wersji M5 jest silnik. Miał on pojemność 4,9l i osiągał moc 400 KM i moment obrotowy wynoszący równo 500 Nm. Wyniki te przekładały się na osiągi: przyśpieszenie do 100 km/h wynosiło 5,3 s a wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się przy 250 km/h (prędkość ograniczona elektronicznie – po zdjęciu ogranicznika auto mogło rozwijać prędkości rzędu 300 km/h).

Samochód był produkowany z przeznaczeniem na jedenaście rynków: europejski, egipski, indonezyjski, meksykański, malezyjski, filipiński, rosyjski, tajlandzki, amerykański, wietnamski oraz południowoafrykański[20].

Rynek europejski | edytuj kod

Rynek egipski | edytuj kod

Rynek indonezyjski | edytuj kod

Rynek meksykański | edytuj kod

Rynek malezyjski | edytuj kod

Rynek filipiński | edytuj kod

Rynek rosyjski | edytuj kod

Rynek tajlandzki | edytuj kod

Rynek amerykański | edytuj kod

Rynek wietnamski | edytuj kod

Rynek południowoafrykański | edytuj kod

i - silnik benzynowy, d - silnik Diesla, P - wersja Protection (opancerzona)

Dane techniczne | edytuj kod

(w nawiasach okrągłych) - automatyczną skrzynią biegów

[w nawiasach kwadratowych] - wersja Touring

[(w podwójnych nawiasach)]- wersja Touring z automatyczną skrzynią biegów

  • - wersja po liftingu


Piąta generacja | edytuj kod

BMW serii 5 V (E60) - tył BMW serii 5 V Touring (E61) BMW M5 (E60)

BMW serii 5 V zadebiutowało w 2003 roku, zastępując produkowanego 8 lat poprzednika.

Samochód zyskał kod fabryczny E60 dla wersji sedan oraz E61 dla kombi. Jego zawieszenie składa się niemal wyłącznie z aluminiowych komponentów. W zawieszeniu zastosowano stabilizatory różnej grubości, regulowane amortyzatory i aktywny układ kierowniczy. Oprócz sedana BMW oferuje wersję Touring (kombi). Paleta silnikowa została gruntownie odświeżona, paletę modelową stanowią silniki benzynowe 520i, 523i, 525i, 528i, 530i, 540i, 545i, 550i oraz diesle 520d, 525d, 530d, i 535d.

Topowa wersja serii 5 to model M5, został on wyposażony w silnik V10 o pojemności 5,0 l. Jest to jeden z najszybszych sedanów produkowanych seryjnie na świecie. Przy M5 pracowało kilkuset wykwalifikowanych inżynierów pod okiem wieloletniego pracownika działu Motorsport, a zarazem niegdyś kierowcy testowego - prof. dr. hab. inż. Hansa Stermllicha.

W 2006 roku do BMW serii 5 dołączono opcjonalnie asystent kierowcy Nightvision znany z BMW serii 7. Kamera na podczerwień rejestruje drogę i otoczenie zanim oświetlą je reflektory i pokazuje je na ekranie umieszczonym w kokpicie. Delikatny facelifting model serii 5 przeszedł w 2007 roku.

Dodatkowo od 2007 roku na rynek wyłącznie amerykański była produkowana wersja benzynowa podwójnie doładowana 535i.

Samochód był produkowany z przeznaczeniem na dziewięć rynków: chiński, europejski, egipski, indonezyjski, indyjski, malezyjski, rosyjski, tajlandzki oraz amerykański.

Dane techniczne | edytuj kod

  • Podwozie
    • Zawieszenie przednie: podwójny wahacz poprzeczny, kolumna resorująca, stabilizator poprzeczny
    • Zawieszenie tylne: oś wielowahaczowa, kolumna resorująca, stabilizator poprzeczny
    • Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane
    • ABS i ASR
  • Wymiary i ciężary
    • Rozstaw kół przód/tył: 1558/1582 mm
    • DMC: 2010-2300 kg
    • Pojemność bagażnika: 520 dm³ (sedan), 500/1615 dm³ (kombi)


Szósta generacja | edytuj kod

BMW serii 5 VI (F10) - tył BMW serii 5 VI Touring (F11) BMW M5(F10)

BMW serii 5 VI zaprezentowano w 2009 roku jako następcę wytwarzanego od 7 lat poprzednika. E60. Design auta zaczerpnięto z największej limuzyny produkowanej przez BMW - serii 7 (F01). Od 2011 roku dostępna jest też wersja M5, wyposażona silnik o pojemności 4.4 i mocy od 560 do 600 koni mechanicznych.

Premiera szóstej generacji serii 5 o kodzie fabrycznym F10. odbyła się w 2009 roku podczas specjalnie zorganizowanego wydarzenia na Stadionie Olimpijskim w Monachium. Za projekt nadwozia odpowiedzialny jest Adrian van Hooydonk, szef designerów BMW, jednak dużą rolę w pracach nad wyglądem F10 miał Polak, Jacek Frohlich[61]. Auto w wersji sedan produkowane jest od stycznia 2010, dopiero w maju tego samego roku na Salonie Samochodowym w Lipsku premierę miała odmiana kombi (Touring). Seria 5 szóstej generacji produkowana była z przeznaczeniem na rynek europejski oraz amerykański. Trzy lata później, w połowie 2013 model został poddany liftingowi, obniżono wloty powietrza z przodu, minimalnie zmieniono grill. Standardowym wyposażeniem wszystkich wersji stały się światła ksenonowe, a w lusterkach pojawiły się kierunkowskazy[62].

Rynek europejski | edytuj kod

Rynek amerykański | edytuj kod

Dane techniczne | edytuj kod


Siódma generacja | edytuj kod

BMW serii 5 VII (G30) - tył BMW serii 5 VII Touring (G31) BMW M5 (G30)

BMW serii 5 VII zadebiutowało jesienią 2016 roku jako następca produkowanego od 7 lat poprzednika.

Samochód trafił do produkcji w lutym 2017 roku z kodem fabrycznym G30 (Model M5 tej generacji został oznaczony kodem fabrycznym F90). Samochód (w wersji BMW 520d Efficient Dynamics Edition) osiągnał współczynnik czołowego oporu aerodynamicznego równy 0,22, co czyni je najbardziej opływową, seryjnie produkowaną limuzyną.

Auto stworzono na nowej modułowej platformie podłogowej Clar, wykorzystaną wcześniej przez największą limuzynę BMW, model G11. Stworzono również odmiany hybrydowe typu plug-in, zarówno na bazie limuzyny, jak i kombi, pod nazwą 530e iPerformance, które wyposażono w zaawansowane systemy wspomagające kierowcę.

Początkowo samochód oferowany był z silnikami 520d, 530d, 530i, 540i. Następnie w marcu 2017 do gamy jednostek dołączył najmocniejszy motor M550i, hybryda plug-in 530e o łącznej mocy 252 KM oraz model 520d EED o zmniejszonym współczynniku oporu powietrza. Najnowsze silniki: 525d, 540d, M550d dostępne są od lipca 2017. Podczas 87. Salonu Samochodowego w Genewie premierę miała odmiana kombi, która trafiła do oferty w maju bieżącego roku. W tym samym miesiącu, co odmianę Touring zaprezentowano chińską wersję G38, której rozstaw osi zwiększono 133 mm względem europejskiego wariantu.

Standardowe wyposażenie obejmuje liczne systemy z zakresu wspomagania kierowcy – asystent wymijania i ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku, asystent zmiany pasa ruchu i utrzymania toru jazdy (działa do prędkości 210 km/h), a także inteligentny tempomat. Auto posiada również funkcję zdalnego parkowania za pomocą smartfona[73]. We wszystkich wersjach (z wyjątkiem 520d) seryjnie montowana jest 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów[74].

Ciekawostki | edytuj kod

11 grudnia 2017 roku Johan Schwartz driftował BMW M5 F90 po płycie poślizgowej w BMW Performance Center. Przez 8 godzin utrzymywania auta w poślizgu przejechał 232,5 mili, czyli około 374 kilometry, dzięki czemu pobił rekord Guinnessa w kategorii „Greatest Distance Vehicle Drift”. Podczas wspomnianej próby udało się ustanowić kolejny rekord w kategorii „Twin-Vehicle Drift”, polegającej na driftowaniu równoległym. Dwa BMW M5 pokonały w ten sposób dystans 49,25 mil (około 79 km). W trakcie jazdy równoległej, auto prowadzone przez Johana Szwartza, było tankowane za pomocą pompy paliwowej wystającej z drugiego pojazdu.[75]

Silniki | edytuj kod


Przypisy | edytuj kod

  1. Werner Oswald: Deutsche Autos 1945–1990, Band 4. Stuttgart: Motorbuch Verlag, 2001. 3-613-02131-5.
  2. 1974 BMW 518 {E12} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  3. 1972 BMW 520 {E12} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  4. 1972 BMW 520i {E12} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  5. 1973 BMW 525 {E12} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  6. 1975 BMW 528 {E12} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  7. 1977 BMW 528i {E12} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  8. 1977 BMW 530 {E12} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  9. 1976 BMW 530 MLE {E12} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 2012-12-31].
  10. Werner Oswald: Deutsche Autos 1945-1990, Band 4. Stuttgart: Motorbuch Verlag, 2001. 3-613-02131-5.
  11. 1981 BMW 518 {E28} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  12. 1985 BMW 518i {E28} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  13. 1981 BMW 520i {E28} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  14. 1981 BMW 525i {E28} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  15. 1983 BMW 525e {E28} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  16. 1981 BMW 528i {E28} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  17. 1986 BMW M535i Automatic {E28} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  18. 1985 BMW M5 {E28} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  19. 1985 BMW 524td {E28} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  20. Electronic Parts Catalogue, dane z dnia 22.07.2010
  21. 1996 BMW 520i {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  22. :: Dane techniczne :: BMW E39 520iA - spalanie, osiągi, przyśpieszenie - silnik 1991 ccm / moc 150 KM - portal motoryzacyjny BMW-tech.pl, www.bmw-tech.pl [dostęp 2016-05-16] .
  23. :: Dane techniczne :: BMW E39 520i TOURING - spalanie, osiągi, przyśpieszenie - silnik 1991 ccm / moc 150 KM - portal motoryzacyjny BMW-tech.pl, www.bmw-tech.pl [dostęp 2016-05-16] .
  24. :: Dane techniczne :: BMW E39 520iA TOURING - spalanie, osiągi, przyśpieszenie - silnik 1991 ccm / moc 150 KM - portal motoryzacyjny BMW-tech.pl, www.bmw-tech.pl [dostęp 2016-05-16] .
  25. 2002 BMW 520i {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  26. 1996 BMW 523i {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  27. 2002 BMW 525i {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  28. 1996 BMW 528i {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  29. 2002 BMW 530i {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  30. 1996 BMW 535i {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  31. 2002 BMW 535i {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  32. 1996 BMW 540i {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  33. 1998 BMW M5 {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  34. 2002 BMW 520d {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  35. 2002 BMW 525d {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  36. 2002 BMW 530d {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  37. 1996 BMW 530dA {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  38. 1996 BMW 525 tds {E39} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  39. 2007 BMW 520i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  40. 2003 BMW 520i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  41. 2005 BMW 523i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  42. 2007 BMW 523i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  43. 2003 BMW 525i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  44. a b 2005 BMW 525i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  45. 2007 BMW 528i (US) {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  46. 2003 BMW 530i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  47. 2005 BMW 530i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  48. 2007 BMW 530i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  49. 2004 BMW 540i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  50. 2003 BMW 545i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  51. 2005 BMW 550i {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  52. 2004 BMW M5 {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  53. 2005 BMW 520d {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  54. 2007 BMW 520d {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  55. 2004 BMW 525d {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  56. 2007 BMW 525d {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  57. 2003 BMW 530d {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  58. 2005 BMW 530d {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  59. 2004 BMW 535d {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  60. 2007 BMW 535d {E60} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  61. Informacje o BMW Seria 5 F10-F11 Limuzyna. autocentrum.pl. [dostęp 2017-08-06].
  62. BMW serii 5 po liftingu (pol.). W: chcekupicauto.pl [on-line]. [dostęp 19-06-2013].
  63. 2014 BMW 520i Automatic F10 specifications & stats 367521, www.carfolio.com [dostęp 2018-12-17] .
  64. 2009 BMW 523i {F10} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  65. 2009 BMW 528i {F10} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  66. BMW - 5er Sedan (F10 LCI, Facelift 2013) - 535i (306 Hp) Steptronic - Technical specifications, Fuel economy (consumption), www.auto-data.net [dostęp 2018-04-04]  (ang.).
  67. BMW - 5er Sedan (F10 LCI, Facelift 2013) - 535i (306 Hp) xDrive Steptronic - Technical specifications, Fuel economy (consumption), www.auto-data.net [dostęp 2018-04-04]  (ang.).
  68. 2009 BMW 550i {F10} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  69. 2009 BMW 520d {F10} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  70. 2009 BMW 525d {F10} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  71. 2009 BMW 530d {F10} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  72. 2010 BMW 535d {F10} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].
  73. BMW Serii 5 (G30). Co się zmieniło w nowej generacji?. motofakty.pl. [dostęp 2017-08-05].
  74. Nowe BMW serii 5 G30: poznaj pełny polski CENNIK. se.pl. [dostęp 2017-08-05].
  75. BMW M5 zdobyło dwa rekordy Guinnessa jednocześnie – RAFMARMOTO, „RAFMARMOTO”, 9 stycznia 2018 [dostęp 2018-01-10]  (pol.).
Na podstawie artykułu: "BMW E34" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy