BTCC


British Touring Car Championship w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z BTCC) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

British Touring Car Championship (BTCC, w latach 1958–1986 jako British Saloon Car Championship) – mistrzostwa samochodów turystycznych organizowane przez TOCA od 1958 w Wielkiej Brytanii. Podczas sezonu odbywa się w sumie około 10 rund złożonych z trzech wyścigów każda, na torach wyścigowych położonych w Wielkiej Brytanii.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Seria powstała w 1958 roku z inicjatywy Kena Gregory’ego, ówcześnie znanego jako menedżer Stirlinga Mossa.

Początkowo zawody odbywały się w wielu klasach, ustalanych według pojemności silnika oraz podobieństwa wyścigowego. Często oznaczało to, że po wybraniu odpowiedniej klasy pojazdu, zawodnik był w stanie wygrać generalną klasyfikację (w swojej kategorii), nie zajmując czołowych miejsc w klasyfikacji Open. Obecnie podział na różne klasy jeżdżące w tym samym wyścigu jednocześnie stosowany jest w wyścigach endurance, zarówno motocyklowych, jak i samochodowych (np. 24h Le Mans).

W 1990 roku seria BTCC zaczęła startować w samochodach z silnikami 2.0 litra. W latach późniejszych wprowadzono je również w innych seriach samochodów turystycznych, w całej Europie, jako klasę samochodów superturystycznych – Super 2000. BTCC organizowało wyścigi samochodów klasy Supertouring do roku 2000. W 2001 wprowadziło własne regulacje dotyczące samochodów biorących udział w zawodach. Bazowały one jednak na S2000. W latach dwutysięcznych w BTCC startowały jednak prostsze samochody. W serii brało udział kilka teamów fabrycznych oraz kilku kierowców spoza Wielkiej Brytanii.

Samochody | edytuj kod

Regulacje FIA | edytuj kod

Next Generation Touring Car – NGTC. Nowy zestaw regulacji FIA, ustalony specjalnie dla brytyjskiej serii samochodów turystycznych. Obecnie korzysta z niego również szwedzkie STCC. Stworzony w celu przyspieszenia rozwoju sportu oraz zmniejszenia kosztów. W 2013 roku główną klasą aut startujących w serii były samochody spełniające powyższe przepisy. Drugą kategorią były auta będące hybrydą poprzednich przepisów (Super 2000) i NGTC. Od 2014 roku w serii BTCC startują wyłącznie auta spełniające wymogi NGTC.

Modele | edytuj kod

W 2015 roku w serii BTCC brały udział:

Tory | edytuj kod

Zawody odbywają się na dziewięciu torach (2015), znajdujących się na terenie Wielkiej Brytanii:

W przeszłości zawody odbywały się również na innych torach Zjednoczonego Królestwa oraz na jednym torze w Irlandii:

Punktacja | edytuj kod

Ponadto przewidziany jest dodatkowy 1 pkt za każde z następujących osiągnięć:

  • Pole Position w pierwszym wyścigu
  • Najszybsze okrążenie w wyścigu
  • Zdublowanie wszystkich przeciwników

Formuła zawodów | edytuj kod

Zawody składają się z weekendów wyścigowych. W sobotę przeprowadzane są 2 sesje treningowe oraz 1 sesja kwalifikacyjna (30 minut). W niedzielę odbywają się 3 wyścigi. Ustawienie na polach startowych wygląda następująco: pierwszy wyścig – ustawienie według czasów z sobotnich kwalifikacji. W drugim wyścigu zawodnicy ustawiają się według najlepszych czasów jednego okrążenia z pierwszego wyścigu. W wyścigu trzecim pierwszych dziesięciu zawodników z pierwszego wyścigu startuje w odwróconej kolejności.

Każdy wyścig składa się z 16 do 25 okrążeń, zależnie od długości toru. Nie ma obowiązku zjazdu do boksów. Dodatkowo wyścig może zostać przedłużony o maksymalnie 3 okrążenia, jeżeli minimum 3 były pokonywane za samochodem bezpieczeństwa.

Wszystkie rundy odbywają się ze startu zatrzymanego.

Zwycięzcy serii | edytuj kod

Alfa Romeo 155 Gabriele'a Tarquini, zwycięzcy BTCC 1994 Renault Laguna Alaina Menu, zwycięzcy BTCC 1997 Vauxhall Astra Jasona Plato, zwycięzcy BTCC 2001 Honda Integra Matta Neila, zwycięzcy BTCC 2006 BMW 3 Colina Turkingtona, zwycięzcy BTCC 2009 Honda Civic Gordona Sheddona, zwycięzcy BTCC 2016

Zobacz też | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "BTCC" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy