Bastion (gra komputerowa)


Bastion (gra komputerowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Bastionfabularna gra akcji wyprodukowana przez Supergiant Games i wydana w 2011 roku przez firmę Warner Bros. Interactive Entertainment na platformy Microsoft Windows i Xbox 360. Dzięki akcji Humble Indie Bundle V zostały stworzone porty gry na systemy Linux oraz OS X. 7 kwietnia 2015 roku gra została wydana na konsolę PlayStation 4 w krajach Ameryki Północnej, natomiast dzień później w Europie[3].

Gracz steruje postacią, która przez narratora jest nazywana dzieckiem (ang. Kid). Historia ukazana w grze opisuje podróż głównego bohatera po zniszczonym świecie w celu zebrania kryształów, dzięki którym zostanie naprawiony tytułowy Bastion.

Tytuł był chwalony przez krytyków za takie elementy jak fabuła, sposób narracji, oprawa graficzna i dźwiękowa.

Spis treści

Fabuła | edytuj kod

Akcja gry rozgrywa się po Calamity, katastroficznym w skutkach wydarzeniu, które zniszczyło miasto Caelondia i podzieliło tereny na mniejsze części, zaburzając ekologię i zamieniając większość tutejszych ludzi w kruche posągi. Gracz steruje postacią, która budzi się na jednym z ocalałych kawałków świata i wyrusza do tytułowego Bastionu. Jedyną osobą, jaką tam spotyka, jest starzec Rucks, który prosi go o znalezienie rdzeni, które kiedyś napędzały Caelondię. Urządzenie w Bastionie może użyć magii rdzeni, żeby odtworzyć zniszczone tereny, a także pozwala graczowi przechodzić przez mosty do innych miejsc. Podczas podróży gracz spotyka także inne postacie. Rucks jest narratorem, który opowiada historię świata i losy poszczególnych postaci oraz komentuje aktualne poczynania gracza.

Tworzenie | edytuj kod

Bastion został stworzony przez zespół składający się z siedmiu osób, tworzący studio Supergiant Games. Współzałożyciele firmy, Amir Rao i Gavin Simon, byli wcześniej zatrudnieni przez Electronic Arts, gdzie pracowali nad takimi grami, jak Command & Conquer 3: Wojny o tyberium i Command & Conquer: Red Alert 3[4]. Prace nad grą rozpoczęły się we wrześniu 2009 roku[5]. Produkt powstał w przeciągu ponad dwóch lat, a proces produkcji był sfinansowany przez samych twórców[4]. Większość prac była wykonana w San Jose, poza ścieżką dźwiękową, stworzoną w Nowym Jorku[5]. Pierwsze 9 miesięcy zespół spędził nad dyskutowaniem różnych pomysłów, po czym zaczęto produkcję samej gry[5].

Supergiant Games zaprezentowało niegrywalną wersję tytułu na targach Game Developers Conference w marcu 2010 roku. We wrześniu tego samego roku na Penny Arcade Expo zademonstrowano grywalną wersję, która została pozytywnie przyjęta. Po prezentacji na GDC w kolejnym roku firma Warner Bros. podpisała kontrakt na dystrybucję gry.

Ścieżka dźwiękowa | edytuj kod

Ścieżka dźwiękowa gry stworzona przez Darrena Korba, znajomego Amira Rao od dzieciństwa, została 5 sierpnia 2011 roku wydana w serwisie Bandcamp, natomiast 5 września 2011 roku wydano ją na płycie kompaktowej[6], sprzedając się w ponad 30 000 egzemplarzach do listopada tego samego roku[7].


Odbiór i sprzedaż gry | edytuj kod

Recenzenci przyjęli grę pozytywnie, przyznając jej wysokie oceny. Chwalono ją głównie za oprawę artystyczną, jak i wprowadzenie narratora. Bob Mackey z 1UP.com nazwał ją idealnym połączeniem gry i opowieści[8]. McKinley Noble z GamePro powiedział, że podnosi poprzeczkę w oprawie graficznej i narracji dla gier dostępnych w dystrybucji cyfrowej[11]. Maxwell McGee z GameSpotu określił ją jako „świetnie wykonaną” i „doskonale spędzonym czasem”[13]. Greg Miller z IGN podsumował, że Bastion jest po prostu wspaniały[14].

Recenzenci mieli bardziej zróżnicowane opinie na temat rozgrywki. Bob Mackey pochwalił różnorodność elementów rozgrywki i powiedział, że walka ma złudną głębię[8], a Bramwell odczuł, że w walce nie ma miejsca na eksperymentowanie i jest trochę rozczarowująca[10]. Redaktor z Edge powiedział, że rozgrywka jest bardziej zachęcająca, jeśli chodzi o jej bogactwo, a nie poziom trudności[9]. Matt Miller określił, że walka daje dużo radości, ale odczuł, że brakowało w niej głębi, prędkości albo złożoności prawdziwej gry akcji. Greg Miller podkreślił, że zróżnicowanie rozgrywki to najlepsza część gry[14], a Ryan Scott nazwał ją przyjemną, ale zbyt łatwą.

W 2011 roku produkcja sprzedała się w ponad pół miliona egzemplarzach. Do lutego 2013 roku produkcja sprzedała się w nakładzie ponad 1,7 miliona egzemplarzy[17]. W czerwcu 2013 roku podczas targów E3 Greg Kasavin z Supergiant Games ujawnił, że liczba sprzedanych kopii gry osiągnęła 2 mln sztuk[18]. Gra zajęła 9 miejsce na liście 25 najlepszych gier hack and slash według serwisu Gry-Online[19]. Redakcja brytyjskiej edycji magazynu „PC Gamer” w 2015 roku przyznała grze 62. miejsce na liście najlepszych gier na PC[20].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c Bastion (PC) (pol.). Gry-Online. [dostęp 2012-12-31].
  2. Mike: Is Sunburn Going Native? (ang.). gamemarx.com, 2012-04-22. [dostęp 2012-12-31].
  3. Bastion (PS4) (pol.). Gry-Online. [dostęp 2015-08-21].
  4. a b Supergiant's Amir Rao: 'You Don't Have To Quit Your Day Jobs' To Go Indie (ang.). Gamasutra, 2011-10-28. [dostęp 2012-12-31].
  5. a b c Kris Graft: Road To The IGF: Supergiant Games' Dynamically Narrated Bastion (ang.). Gamasutra, 2011-02-22. [dostęp 2012-12-31].
  6. Tom Phillips: Bastion soundtrack available now (ang.). Eurogamer, 2011-08-05. [dostęp 2012-12-31].
  7. Brandon Sheffield: GDC China: Bastion's Rao: 'If You Own Your IP, Do Something With It' (ang.). Gamasutra, 2011-11-13. [dostęp 2012-12-31].
  8. a b c Bob Mackey: Bastion Review (ang.). 1UP, 2011-07-19. [dostęp 2012-12-31]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-02-10)].
  9. a b Bastion review (ang.). Edge, 2011-07-20. [dostęp 2013-08-15].
  10. a b Tom Bramwell: Bastion Review (ang.). Eurogamer, 2011-07-19. [dostęp 2013-08-15].
  11. a b McKinley Noble: Review: Bastion (ang.). GamePro, 2011-07-19. [dostęp 2013-08-15].
  12. Przemek Zamęcki: Bastion, czyli kopalnia nowych pomysłów - recenzja gry (pol.). Gry-Online, 2011-08-02. [dostęp 2012-12-31].
  13. a b Maxwell McGee: Bastion Review (ang.). GameSpot, 2011-07-19. [dostęp 2013-08-15].
  14. a b c Bastion PC Review (ang.). IGN, 2012-01-01.
  15. Bastion PC (ang.). Metacritic. [dostęp 2012-12-24].
  16. Bastion Xbox 360 (ang.). Metacritic. [dostęp 2012-12-24].
  17. Sarge: Sprzedano 1,7 miliona egzemplarzy gry Bastion (pol.). Gry-Online, 2013-02-07. [dostęp 2013-02-07].
  18. Patryk Purczyński: E3 2013: Bastion dotarł do dwóch milionów odbiorców (pol.). gram.pl, 2013-06-13. [dostęp 2013-06-13].
  19. 25 najlepszych gier hack’n’slash w historii – diablo dobra lista (pol.). Gry-Online, 2015-02-14. [dostęp 2015-02-16].
  20. Top 100 Greatest Games. „PC Gamer UK”, s. 52-73, 2015-09. Future plc (ang.). 

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Bastion (gra komputerowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy