Baureihe 14.1


S 2/5 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Baureihe 14.1) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

S 2/5 – seria parowozów pospiesznych kolei bawarskich z 1904 roku, o układzie osi 2'B1'. Miały czterocylindrowy silnik sprzężony na parę nasyconą. Na kolejach niemieckich były zaliczone do serii 14¹.

Historia | edytuj kod

W 1904 roku fabryka Maffei z Monachium wyprodukowała 10 parowozów serii S 2/5 dla kolei bawarskich. Na kolejach otrzymały one numery 3001 do 3010[1]. Seria S 2/5 oznaczała parowozy pospieszne (S) o 5 osiach, w tym 2 wiązanych (2/5).

Dla celów porównania z produkowanymi w tym czasie lokomotywami pospiesznymi serii S 3/5 o układzie osi 2'C, kocioł, silniki i mechanizm napędowy w obu typach był zbliżony do siebie[1]. W celu osiągnięcia większych prędkości, rozmiar kół obu osi wiązanych sięgnął 2 metrów, przez co kocioł również musiał zostać podniesiony i jego środek znalazł się na wysokości 2865 mm. Drzwi do dymnicy otrzymały formę stożka, dla polepszenia aerodynamiki[1].

Po I wojnie światowej lokomotywy te przeszły na Koleje Niemieckie (DRG), zaliczone do serii 14¹ (wraz z palatynackimi P 3¹). Mimo początkowego planu przenumerowania wszystkich lokomotyw, ostatecznie w 1925 nowe numery otrzymało tylko pięć (14 141 do 14 145). Już w 1926 roku zostały jednak wycofane ze służby, wraz z większością innych lokomotyw z dwoma osiami napędnymi[1].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e f g h i j k l m n o p q r L. v. Welser, H. Hufschläger, Bayern-Report.., s. 26-31.

Bibliografia | edytuj kod

  • Ludwig v. Welser, Helge Hufschläger, Bayern-Report. Band No. 9, Merker, Fürstenfeldbruck 2001, ​ISBN 3-89610-081-5​ (niem.)
  • ManfredM. Weisbrod ManfredM., Dampflok-Report: Lokomotiv-Archiv. Band No 1. Baureihen 01 – 19, Horst JH.J. Obermayer, Fürstenfeldbruck: Merker Verlag, 1993, ISBN 3-922404-40-5, OCLC 644284215  (niem.).
Na podstawie artykułu: "Baureihe 14.1" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy