British Leyland


British Leyland w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Austin Metro z 1983 roku

British Leyland – dawne brytyjskie przedsiębiorstwo branży motoryzacyjnej utworzone w 1968 roku w wyniku połączenia British Motor Holdings Ltd. i Leyland Motor Corporation Ltd. pod nazwą British Leyland Motor Corporation Ltd. (BLMC). W 1975 roku zostało częściowo znacjonalizowane, a nazwa została zmieniona na British Leyland Ltd. W 1978 roku nazwę ponownie zmieniono – tym razem na BL plc[1].

British Leyland skupiał znaczną część brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, a jego udziały w brytyjskim rynku samochodów pod koniec lat 60. XX wieku wynosiły około 40%[2].

British Leyland był właścicielem dochodowych marek, takich jak Jaguar, Rover, Land Rover oraz Mini, zmagał się jednak z problemami finansowymi[3]. Próby restrukturyzacji koncernu zawiodły i w 1986 roku przedsiębiorstwo przekształcono w Rover Group, późniejsze MG Rover Group, które w 2005 roku zbankrutowało i zostało nabyte przez chiński koncern Nanjing Automobile Group.

Przypisy | edytuj kod

  1. British Leyland Motor Corporation, Ltd. (ang.). Encyclopedia Britannica. [dostęp 8 stycznia 2010].
  2. Brian Wheeler: The politics of building cars (ang.). BBC News, 7 kwietnia 2005. [dostęp 8 stycznia 2010].
  3. Governing BL's future? (ang.). Austin Rover Online. [dostęp 8 stycznia 2010].
Na podstawie artykułu: "British Leyland" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy