Buczacz (stacja kolejowa)


Na mapach: 49°03′39,6″N 25°22′26,7″E/49,061000 25,374083

Buczacz (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Buczacz – pasażersko-towarowa stacja kolejowa. Jest w zarządzaniu Tarnopolskiego transportu kolejowego Kolei Lwowskiej. Końcowa stacja na linii Biała-CzortkowskaBuczacz. Odległość do najbliższej stacji Pyszkowce wynosi 7 km.

Pierwotny dworzec kolejowy został wzniesiony przy stacji kolejowej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej i otwarty 1 listopada 1884, równocześnie z otwarciem ruchu na linii Stanisławów – Buczacz – Biała-Czortkowska – Husiatyn. W latach 20. XX wieku od stacji w centrum miasta lub do innych miejscowości można było dostać się końmi (koszt od 2 do 3 zł), samochodem lub autobusem. W 1944 część torów od Stanisławowa do Buczacza została zniszczona przez wycofujące się wojska niemieckie. Od tego czasu stacja jest ostatnią na linii z Czortkowa.

W nocy z poniedziałku 31 października na wtorek 1 listopada 1898[1] zdarzyła się katastrofa kolejowa pociągu towarowego nr 1387[2] między stacjami Jezierzany i Buczacz wskutek wykolejenia lokomotywy i kilku wagonów, które spadły z nasypu[3]. Maszynista, palacz i konduktor, którzy zginęli podczas katastrofy, zostali pochowani 3 listopada we wspólnym grobowcu na cmentarzu w Stanisławowie[4].

Ludzie
  • Teofil Gębarowicz, naczelnik c.-k. Sekcji konserwacji kolej dla przestrzeni Monasterzyska – Biała Czortkowska w latach 1905-1908[5][6][7][8], 1911[9], 1913[10]
  • Jan Gorstmann, starszy inżynier, naczelnik c.-k. Sekcji konserwacji kolej dla przestrzeni Monasterzyska – Kalinowszczyzna w 1898[11]
  • Artur Kliment, naczelnik c.-k. Sekcji konserwacji kolej dla przestrzeni Monasterzyska – Biała Czortkowska w latach 1903-1904[12][13]
  • Franciszek Felczyński – naczelnik urzędu stacyjnego w latach 1885-1886[14][15]
  • Artur Osoliński, inżynier, naczelnik urzędu stacyjnego w 1898[16]
  • Samuel Nelken, starszy inżynier, naczelnik urzędu stacyjnego w 1900[17]
  • Kazimierz Latinek, naczelnik urzędu stacyjnego, m. in. w latach 1903-1905[18][19][20], 1908[21]
  • Stanisław Moryc, zastępca naczelnika sekcji konserwacji, w 1905[20]
  • Franciszek Otevrel, asystent, z maja 1905 naczelnik stacji w Jamnicy; W. Bryk, asystent[22]
  • Władysław Ostrowski, komisarz kolejowy (1915)[23]
  • Wilhelm Ojak, Karol Szeligowski[24]
  • Mykoła Padoch, Bazyli Bojczuk[21].

Zobacz też | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Katastrofa kolejowa pod Buczaczem.Kurjer Lwowski”. 305, s. 4, 3 listopada 1898.
  2. Kronika. Katastrofa kolejowa.Kurjer Lwowski”. 306, s. 2, 4 listopada 1898.
  3. Katastrofa kolejowa pod Buczaczem.Kurjer Lwowski”. 304, s. 2, 2 listopada 1898.
  4. Stanisławów.Kurjer Lwowski”. 307, s. 2, 5 listopada 1898.
  5. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1905. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1905, s. 739.
  6. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1906. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1906, s. 781.
  7. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1907. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1907, s. 781.
  8. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1908. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1908, s. 781.
  9. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1911. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1911, s. 881.
  10. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1913. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1913, s. 367.
  11. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1898. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1898, s. 665.
  12. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1903. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1903, s. 739.
  13. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1904. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1904, s. 739.
  14. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1885. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1885, s. 487
  15. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1886. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1886, s. 487.
  16. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1898. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1898, s. 667.
  17. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1900. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1900, s. 665.
  18. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1903. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1903, s. 742.
  19. Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1904. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1904, s. 742.
  20. a b Z kolej państwowej. „Kurjer Stanisławowski”. 1035, s. 1, 23 lipca 1905.
  21. a b Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkiem Księstwem Krakowskiem na rok 1908. Lwów: drukarnia Wł. Łozińskiego, 1908, s. 783.
  22. Z kolej państwowej.Kurjer Stanisławowski”. 1027, s. 2, 28 maja 1905.
  23. Awans na kolei. „Kurjer Stanisławowski”. 1514, s. 2, 12 września 1915.
  24. Osobiste. „Kurjer Lwowski”. 66, s. 4, 7 marca 1905.

Bibliografia | edytuj kod

  • Rozpisanie oferty. „Kurjer Lwowski”. 187, s. 8, 8 lipca 1890.
  • Adolf Władysław Inlender: Illustrirter Führer auf den k.k. Österr. Staatsbahnen für die Strecken... (niem.)
  • Communicationswesen. „Der Bautechniker”, 28 September 1883, s. 4. (niem.)
  • Buczacz i Buczaczczyna (ukr.)
  • Ю. Томін, Ю. Романишин, Р. Коритко, І. Паращак: Перша колія: до 150-річчя Львівської залізниці. Lwów: ТзОВ «Західноукраїнський Консалтинговий Центр» (ЗУКЦ), 2011, 496 s., il. ​ISBN 978-617-655-000-6​. (ukr.)
  • railwayz.info
Na podstawie artykułu: "Buczacz (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy