Buick


Buick w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Buick LeSabre Buick Electra Buick Wildcat Buick Electra Buick Opel Buick Somerset Buick Roadmaster (1991) Buick Riviera Buick Century Wagon Buick Skylark Buick Lucerne Buick LaCrosse Buick Enclave Buick Envision Buick GL8 Buick Regal Sportback

Buick – amerykański producent samochodów osobowych, SUV-ów i samochodów sportowych z siedzibą w Warren działający od 1903 roku. Marka należy do amerykańskiego koncernu General Motors.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Historia znaku towarowego Buick sięga jeszcze XIX wieku, kiedy to David Dunbar Buick w ramach firmy Buick & Sherwood z powodzeniem zdobył popularność wśród amerykańskich konsumentów za pomocą urządzeń sanitarnyh - głównie wanien. Na przełomie lat 90. XIX wieku i początku XX wieku, David Dunbar Buick zainwestował swoje prywatne środki w rozwój samochodów ze silnikiem spalinowym. Skutkiem tego było powstanie marki samochodowej Buick w maju 1903 roku[1].

Już 5 lat po powstaniu markę Bucik kupił koncern General Motors, który pozostał właścicielem producenta po dziś dzień. W drugiej połowie XX. wieku Buick wyspecjalizował się w produkcji dużych, luksusowych sedanów, coupe i kabrioletów, które w gamie GM były pozycjonowane poniżej bardziej prestiżowego Cadillaca[2].

Rynek chiński i jego dominacja | edytuj kod

W latach 90. Buick rozpoczął inwestować fundusze w rozwój i produkcję swoich modeli na rynku chińskim, gdzie w kolejnych latach samochody marki zdobyły dużą popularność. Jednym z pierwszych modeli Buicka wytwarzanych przez spółkę typu joint venture GM-Shanghai był model Century, którego produkcja ruszyła w 1999 roku[3].

Z czasem, ofertę zaczęły lokalnie uzupełniać konstrukcje nieoferowane w rodzimym USA, zapożyczane od innych marek General Motors, jak Opel czy Holden. W drugiej dekadzie XXI wieku potencjał marki okazał się tak duży w Chinach, że producent rozpoczął konstruować samodzielne konstrukcje specjalnie z myślą o rynku chińskim - pierwszym takim modelem była druga generacja Buicka Excelle w 2014 roku.

Pozycja Buicka w Chinach w ciągu pierwszych dwóch dekad obecności urosła kilkukrotnie. W 1999 roku sprzedano 150 tysięcy samochodów, w 2006 roku popularność marki przerosła Stany Zjednoczone, a w 2015 roku po raz pierwszy roczna sprzedaż przekroczyła 1 milion sztuk[4]. W 2016 roku już 80% światowej sprzedaży marki dotyczyła rynku Chin i Tajwanu[5].

Marginalizacja marki na rodzimym rynku | edytuj kod

Wraz z intensywnym rozwojem popularności marki Buick w Chinach na przełomie XX i XXI wieku, firma zaczęła tracić jednocześnie na popularności w rodzimych Stanach Zjednoczonych. W czasie gdy w 2002 roku roczna sprzedaż wynosiła 432 tysiące sztuk, w 2009 roku, kiedy to w międzyczasie oferta została okrojona z wielu modeli, spadła ona do poziomu niemal czterokrotnie niższego - do 105 tysięcy sztuk[6]. Odświeżenie gamy modelowej w ramach restrukturyzacji po kryzysie finansowym pozwoliła poprawić wyniki sprzedażowe, jednak wzrost sprzedaży trwał jedynie do 2016 roku, kiedy to osiągnął 230 tysięcy rocznie sprzedanych sztuk. Dalej, popularność Buicka ponownie zaczęła spadać, a wraz z nią - w amerykańskiej ofercie marki ponownie zaczęły znikać modele. W międzyczasie, w Chinach marka sprzedawała już czterokrotnie więcej samochodów rocznie, z roku na rok umacniając swoją pozycję. Marginalizacja marki Buick w rodzimych Stanach Zjednoczonych i spadek jej znaczenia na przestrzeni lat stały się fenomenem, które szeroko opisano wielokrotnie w różnych amerykańskich mediach[7][8][9].

Trwające od 2016 roku redukcje w ofercie modelowej marki w Ameryce Północnej obejmowały głównie samochody osobowe. Po wycofaniu modelu Verano, w kolejnych latach z oferty zniknęły także takie modele, jak Buick LaCrosse czy Cascada. Przełomowym momentem okazało się jednak ogłoszenie w grudniu 2019 planów wycofania ze sprzedaży modelu Regal, który był ostatnim klasycznym samochodem osobowym w ofercie[10]. Od 2020 roku po raz pierwszy w historii Buick stanie się w Ameryce Północnej producentem oferującym jedynie SUV-y i crossovery[11].

Buick w Ameryce Północnej | edytuj kod

Obecnie produkowane | edytuj kod

SUV-y i crossovery | edytuj kod

Historyczne | edytuj kod

Buick w Chinach | edytuj kod

Obecnie produkowane | edytuj kod

Samochody osobowe | edytuj kod

Samochody elektryczne | edytuj kod

SUV-y i crossovery | edytuj kod

Vany | edytuj kod

Historyczne | edytuj kod

Modele koncepcyjne | edytuj kod


Linki zewnętrzne | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Buick - Historia marki (pol.). [dostęp 2019-12-12].
  2. BUICK encyklopedia moto (pol.). [dostęp 2019-12-12].
  3. Buick kończy 110 lat i wybiera najlepsze auto z każdej dekady (pol.). [dostęp 2019-12-12].
  4. Buick China car sales (ang.). [dostęp 2019-12-12].
  5. “That’s a Buick?” In China, unlike the U.S., there’s no doubt (ang.). [dostęp 2019-12-12].
  6. Buick US car sales figures (ang.). [dostęp 2019-12-12].
  7. Is GM Mapping The End Of Buick In America? (ang.). [dostęp 2019-12-12].
  8. Buick just did something no American car brand has done before (ang.). [dostęp 2019-12-12].
  9. Your grandfather’s Buick is hot in China, but maybe not for long (ang.). [dostęp 2019-12-12].
  10. GM axes Buick Regal as consumer demand continues shift to SUVs, crossovers (ang.). [dostęp 2019-12-12].
  11. Buick will go sedan-free by killing the Regal after 2020 (ang.). [dostęp 2019-12-12].
Na podstawie artykułu: "Buick" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy