Centralwings


Centralwings w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania Boeing 737-400 SP-LLA w barwach Centralwings lądujący w Gdańsku.

Centralwings (kod linii IATA: C0 / kod linii ICAO: CLW) — polskie linie lotnicze będące własnością spółki Nowy Przewoźnik, która prowadziła działalność gospodarczą w zakresie regularnego i nieregularnego transportu lotniczego oraz leasingu samolotów w formule ACMI i działające od grudnia 2004 do 26 marca 2009.

Historia | edytuj kod

  • 2004 – PLL LOT założyły spółkę filialną mającą wykonywać loty regularne jako tanie linie oraz loty czarterowe. Centralwings miała obsługiwać połączenia do miast europejskich. Polskie miasta, z których latały samoloty Centralwings, to: Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa, oraz Wrocław. Linie lotnicze Centralwings dysponowały samolotami Boeing 737 w dwóch odmianach: Boeing 737-300 i Boeing 737-400;
  • za rok obrotowy 2006 Centralwings Nowy Przewoźnik sp. z o.o. poniósł 65 mln zł straty (na poziomie EBIT);
  • za rok obrotowy 2007 spółka poniosła blisko 73 mln zł straty;
  • w pierwszej połowie 2008 roku spółka zlikwidowała większość połączeń regularnych;
  • 16 kwietnia 2008 Minister Skarbu Państwa, Aleksander Grad, w wywiadzie dla TVN CNBC Biznes, powiedział, że Centralwings, może zostać „wchłonięty” przez LOT[1];
  • 21 kwietnia 2008 Polskie Linie Lotnicze LOT wydają oświadczenie, w którym potwierdzają, że Centralwings przechodzi restrukturyzację, będzie koncentrował się na lotach czarterowych i czarter-mix oraz na dochodowych połączeniach regularnych. LOT nie zamierza rezygnować z Centralwings[2].
  • 29 sierpnia 2008 Zarząd sp. z o.o. Centralwings Nowy Przewoźnik przy współpracy z właścicielem PLL LOT rozpoczął program restrukturyzacyjny spółki, który miał doprowadzić do osiągnięcia rentowności spółki już w 2009 r. Od połowy września 2009 spółka rozpoczęła proces intensywnego zwiększania udziałów lotów czarterowych i czarter-mix w ogólnej liczbie wykonywanych rejsów. Ostatecznie od 30 września samoloty Centralwings operowały tylko na tych trasach. Zarząd spółki podjął decyzje o zawieszeniu do odwołania realizacji nierentownych, tanich połączeń regularnych. Oznaczało to koniec działalności spółki jako low cost. Większość użytkowanych przez Centralwings samolotów należała do PLL LOT.
  • 20 lutego 2009 Stanowisko prezesa spółki objął Piotr Chajderowski[3].
  • 26 marca 2009 właściciel (PLL LOT) podjął decyzję o rozwiązaniu spółki Nowy Przewoźnik i rozpoczęciu procesu likwidacji[4].
  • 26 marca 2009 prezes spółki P. Chajderowski podał się do dymisji. Likwidatorem spółki został ustanowiony Jacek Bartmiński.
  • 31 maja 2009 spółka zakończyła działalność. Odbył się ostatni lot w historii linii[5].
  • 9 czerwca 2009 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy ogłosił upadłość spółki obejmującą likwidację majątku[6].

Przypisy | edytuj kod

  1. Centralwings idzie w odstawkę? – Najnowsze informacje – Informacje – portal TVN24.pl – 16.04.2008.
  2. LOT.
  3. Jak Centralwings przeszedł do historii - rezerwacja-biletow.pl.
  4. Koniec Centralwings – Najważniejsze informacje – Informacje – portal TVN24.pl – 26.03.2009.
  5. Ostatni lot – Najważniejsze informacje – Informacje – portal TVN24.pl – 01.06.2009.
  6. Wyszukiwanie podmiotów w KRS.
Na podstawie artykułu: "Centralwings" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy