Chevrolet Aveo


Chevrolet Aveo w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Chevrolet Aveo – samochód osobowy klasy aut miejskich, produkowany od 2002 roku przez koncern GM Daewoo, a później Chevrolet. Obecnie produkowana jest druga generacja modelu, oznaczona symbolem T300.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Chevrolet Aveo I – produkowany był w latach 2002-2012.

Historia modelu | edytuj kod

Daewoo Kalos T200 Chevrolet Aveo T200 w wersji sedan Chevrolet Aveo T250 w wersji sedan z FSO

Produkcję nowej generacji samochodów Daewoo o oznaczeniu wewnętrznym T200 rozpoczęto w 2002 roku od wersji 5-drzwiowej. Sprzedaż na rynku europejskim zapoczątkowana została już we wrześniu. Jeszcze w tym samym roku do produkcji skierowana została wersja sedan, która w stosunku do swojego 5-drzwiowego odpowiednika otrzymał nieznacznie zmienioną przednią część nadwozia. Sprzedaż w krajach, w których marka Daewoo była silnie zakorzeniona (Polska, Rumunia, Ukraina) rozpoczęto w 2003 roku pod nazwą Chevrolet Aveo. Od 1 stycznia 2004 roku w pozostałych państwach europejskich samochód ten sprzedawany był pod zmienioną nazwą na Chevrolet Kalos.

W 2004 roku przedstawiono oraz wdrożono do produkcji 3-drzwiową odmianę modelu Kalos/Aveo. Rok później zaprezentowano na międzynarodowych targach w Szanghaju wersję sedan poddaną liftingowi przedniej części nadwozia. Tak zmieniony pojazd o oznaczeniu fabrycznym T250 wprowadzony został do sprzedaży w Europie w 2006 roku pod nazwą Chevrolet Aveo (w Polsce Aveo Sedan).

We wrześniu 2007 roku na międzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie przedstawiono zmodernizowane wersje 3 i 5-drzwiową. Modele te należące do serii T250 zostały skierowane do produkcji seryjnej w 2008 roku. Oprócz nowej nadającej dynamizmu sylwetce pojazdu przedniej oraz tylnej części nadwozia pojazdy te otrzymały nowe jednostki napędowe 1.2 16v o mocy maksymalnej 84 KM oraz 1.4 16v o mocy maksymalnej 101 KM. Wraz z tą modernizacją zmieniono ostatecznie nazwę hatchbacków z Kalos na Aveo. Pod koniec 2010 Aveo T250 zostało zastąpione w Korei przez nową generację T300.

W październiku 2007 roku rozpoczęła się produkcja tego modelu w zakładach FSO w Warszawie. Pierwsze pojazdy próbne zjechały z taśm 11 lipca 2007 roku, natomiast oficjalna produkcja rozpoczęła się 6 listopada 2007 roku. Do kwietnia 2008 roku Aveo produkowane przez FSO dostarczane było wyłącznie na rynek ukraiński. Oficjalna produkcja wersji 3 i 5-drzwiowej ruszyła 14 lipca 2008 roku. Produkcja Aveo T250 w FSO zakończyła się w 23 lutego 2011 roku po wyprodukowaniu 126 622 samochodów[1]. Następca nie trafił do produkcji w Polsce, m.in. ze względu na zniesienie przez UE ceł na auta z Korei Południowej[2].

Wyposażenie | edytuj kod

W standardzie wszystkie wersje były wyposażane w poduszkę powietrzną kierowcy, tylne siedzenia składane w proporcji 60/40 i regulowaną w pionie kolumnę kierownicy.

Aveo I generacji było oferowane w czterech wersjach wyposażenia:

  • Base
  • Base+
  • LS
  • LT

Po wprowadzeniu do sprzedaży II generacji (czyli T300), Aveo I otrzymało nazwę Aveo Classic, jednocześnie ograniczono wybór oferowanych wersji do dwóch:

  • Base
  • Base+

Auto seryjnie jest wyposażone m.in. w czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, systemy ABS, BAS, TCS, HSA oraz ESC, czujniki parkowania oraz elektryczne szyby przednie. Klimatyzacja jest dostępne w droższej wersji LT.

W bogatszych wersjach można znaleźć ABS, obrotomierz, 14- i 15-calowe koła ze stopów lekkich, układ kierowniczy ze wspomaganiem, podłokietnik przy fotelu kierowcy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (wraz z podgrzewaniem), centralny zamek, kluczyk z pilotem, radio z odtwarzaczem CD, klimatyzację z filtrem powietrza, przednie światła przeciwmgielne, poduszkę powietrzną pasażera, poduszki boczne. Warto odnotować, że na polskim rynku można do wszystkich wersji silnikowych dokupić amortyzatory gazowe (zamiast seryjnych olejowych).

Silniki | edytuj kod

*nieoferowany w Polsce

Druga generacja | edytuj kod

Chevrolet Aveo II – druga generacja pojazdu, produkowana od 2011 roku w wersji sedan i hatchback.

Historia i opis pojazdu | edytuj kod

Tył Aveo T300 w wersji sedan przed modernizacją Chevrolet Aveo T300 sedan po modernizacji Tył Chevrolet Aveo T300 sedan po modernizacji

W Ameryce Płn. oferowany jest pod nazwą Sonic, a w Australii jako kolejne wcielenie modelu Barina marki Holden. Samochód został zbudowany na bazie platformy GM Fiat SCCS wykorzystywanej do budowy m.in. Opla Corsy D. Drugą generację Chevroleta Aveo wyróżniają m.in. oryginalne przednie światła z niezależnymi obudowami dla świateł mijania i drogowych, oraz umiejscowienie klamek tylnych drzwi tuż za oknem w wersji hatchback.

W 2014 roku zaprezentowany został samochód po modernizacji, który w pierwszej kolejności trafił na rynek Chiński. Przód pojazdu jest zupełnie nowy, samochód nie ma już charakterystycznych podwójnych reflektorów, a wloty powietrza są mniej zaakcentowane. Z tyłu zmiany objęły: zderzak, pokrywę bagażnika, światła i została dodana nakładka imitująca dyfuzor[3].

Wersje wyposażenia[4] | edytuj kod

Chevrolet Aveo oferowany jest w czterech wersjach wyposażenia:

  • LS
  • LT
  • LT+
  • LTZ

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji LS obejmuje m.in. systemy ABS i ESP, 6 poduszek powietrznych, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby przednie, tempomat, regulowaną kolumnę kierowniczą w dwóch płaszczyznach, a także radio z CD i MP3 (4 głośniki).

Bogatsza wersja LT dodatkowo wyposażona jest w m.in. radioodtwarzacz z CD, MP3, USB i Bluetooth (6 głośników), komputer pokładowy, klimatyzacje manualną i klamki lakierowane pod kolor nadwozia.

Kolejna w hierarchii wersja - LT+ dodatkowo została wyposażona w m.in. elektrycznie regulowane szyby tylne, kierunkowskazy umieszczone w lusterkach i elektrycznie regulowane, oraz podgrzewane lusterka.

Topowa wersja LTZ została ponad to wyposażona w m.in. reflektory przeciwmgielne, podłokietnik przedni, czujniki cofania, czujnik deszczu, kierownicę obszytą skórą i 16 calowe felgi aluminiowe.

W zależności od wersji wyposażenia samochód możemy opcjonalnie wyposażyć w m.in. podgrzewane fotele przednie, lakier metalizowany, elektryczny szyberdach, 17 calowe felgi aluminiowe i koło zapasowe.


Silniki | edytuj kod

Dostępnych jest sześć silników benzynowych – wolnossące o pojemności 1,2 l (70 KM lub 86 KM), 1,4 l (100 KM), 1,6 l (115 KM) oraz oferowane tylko na rynku amerykańskim silnik 1,8 l (138 KM) oraz turbodoładowany 1,4 (140 KM) oraz dwa silniki Diesla – oba o pojemności 1,3 l i mocy maksymalnej 75 i 95 KM[5][6].

Spalanie | edytuj kod

Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin Euro 5. Najmniej CO² emituje silnik Diesla 1.3/75 – 97 g* na kilometr. Silnik ten, podobnie jak jego mocniejsza, 95-konna odmiana, wyposażony został w system Start&Stop, dzięki czemu na 100 km średnio spala w cyklu mieszanym 3,7 l* oleju napędowego.

* – dane dotyczą wersji sedan; średnie spalanie wersji hatchback to 3,8 l oleju napędowego na 100 km, a emisja CO² wynosi 99 g/km

Przypisy | edytuj kod

  1. Patryk Rotuski: Daewoo a sprawa polska. Część 4: wszystko się wali. IBRM Samar, 27 września 2019. [dostęp 27 września 2019].
  2. Adrian Włodarczyk: Produkcja w FSO zatrzymana z powodu kryzysu (pol.). gazeta.pl Warszawa, 12.05.2009. [dostęp 2009-05-13].
  3. Chevrolet Aveo przeszedł facelifting, Motofakty.pl [dostęp 2018-12-16]  (pol.).
  4. Ceny i wyposażenie Chevrolet Aveo 4d .
  5. Generations of Chevrolet - Aveo (ang.). auto-data.net. [dostęp 2017-04-28].
  6. Jason Udy: FIRST TEST: 2012 CHEVROLET SONIC LTZ 1.4 TURBO (ang.). mototrend.com, 2011-09-23. [dostęp 2017-04-28].
Na podstawie artykułu: "Chevrolet Aveo" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy