Chorzów Batory (stacja kolejowa)


Na mapach: 50°16′40″N 18°56′40″E/50,277778 18,944444

Chorzów Batory (stacja kolejowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Chorzów Batory – najważniejsza stacja kolejowa w Chorzowie stanowiąca początek magistrali węglowej. Stacja powstała w 1913 roku (pod niem. nazwą Bismarckhütte) jako jeden z dwóch nowych obiektów (drugim są Świętochłowice) po zlikwidowanej wtedy stacji Schwientochlowitz (wcześniej pod nazwą Königshütte in Schwientochlowitz = Królewska Huta w Świętochłowicach)[4].

Spis treści

Historia | edytuj kod

3 października 1846 roku uruchomiono linię kolejową o długości 18 km, na trasie Świętochłowice–Chorzów Batory–Katowice–Szopienice Południowe–Mysłowice[5]. 15 sierpnia 1860 roku połączono stację w dzisiejszym Chorzowie Batorym ze stacją Chorzów Miasto linią o długości 3 km[6]. Obecny dworzec kolejowy został oddany do użytku w 1913 roku[7]. 1 czerwca 1924 uruchomiono sześciokilometrową linię Chorzów Batory–Kochłowice[8].

W roku 2017 stacja obsługiwała 300–499 pasażerów na dobę[9].

Charakterystyka | edytuj kod

Linie kolejowe przechodzące przez stację:

Głównie jest to stacja węzłowa, na której łączy się kilka towarowych i pasażerskich linii kolejowych. Najważniejszą obecnie jest ciąg E30 (Katowice – Gliwice). Mimo to przejazd jadących nim pociągów następuje w kierunku zwrotnym (najczęściej ma to miejsce pod nastawnią CB), gdyż "na wprost" jedzie się w kierunku Chorzowa Miasta i dalej na Bytom. Od strony Katowic dociera tutaj też trzeci tor (linia z Katowic przez Gottwald) oraz szlak z posterunku Hajduki. Obecny układ torowy jest pamiątką po przebudowie, w wyniku której przełożony został na obecne miejsce szlak z Miasta. Dawniej istniał też trzeci tor szlakowy do stacji Ruda Chebzie oraz Chorzów Miasto. Do dziś widać też ślady po planowanej budowie drugiej pary torów w kierunku Gliwic, dla uruchomienia Kolejowego Ruchu Regionalnego. W kierunku Katowic oprócz istniejących 3 torów istniały jeszcze dwa (przez nieistniejący już podg Obroki), które zostały zlikwidowane. Sama stacja została też mocno nadszarpnięta kryzysem w przewozach towarowych. Obecnie duża część torów towarowych jest nieużywana, wyłączono też z eksploatacji dawną parowozownię. Mimo to funkcjonują bocznice, m.in do Huty Batory oraz Zajezdni Tramwajów Śląskich. Zmodernizowano też urządzenia SRK: dawne nastawnie suwakowe zastąpiono urządzeniami przekaźnikowo-komputerowymi typu SUP-3 (nastawnia CB), działa też nastawnia przekaźnikowa CB1, pełniąca funkcję manewrowej oraz SKP dla pociągów od strony Chorzowa Miasta. Szlaki od strony Hajduk oraz Gottwaldu posiadają układową kontrolę niezajętości (liczniki osi) i nie jest wymagane stwierdzanie końca pociągów wjeżdżających z tych szlaków.

Dane podstawowe | edytuj kod

  • województwo: śląskie
  • budynek: używany zgodnie z przeznaczeniem
  • kasa biletowa: czynna, jedno stanowisko
  • dodatkowe tory: są zdatne do eksploatacji
  • ilość peronów: 2
  • lokomotywownia: istniała, obecnie budynek wyburzony
  • wieża wodna: nieużywana zdewastowana
  • zadaszenie peronów: wiata nad peronem
  • przejście podziemne: czynne
  • przejście nadziemne: nie ma i nie było
  • semafory: świetlne

Galeria | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. PKP, Urzędowy rozkład jazdy pociągów, t. lato 1922, s. 118–119, tab. 63a [dostęp 2018-03-20] .
  2. PKP, Urzędowy rozkład jazdy pociągów, t. zima 1950/1951, s. 186–187, tab. 208 [dostęp 2018-03-20] .
  3. PKP, Urzędowy rozkład jazdy pociągów, t. lato 1951, s. 210–211, tab. 185 [dostęp 2018-03-20] .
  4. TomaszT. Sobczuk TomaszT., Osady i kolonie istniejące na terenie Śwętochłowic, Ruch Autonomii Śląska. Koło Świętochłowice [dostęp 2020-05-31] .
  5. Lijewski 1959 ↓, s. 23.
  6. Lijewski 1959 ↓, s. 26.
  7. Uwarunkowania – problematyka: substancja zabytkowa I kulturowa. W: Zmiana Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Świętochłowice. s. 41.
  8. Lijewski 1959 ↓, s. 63.
  9. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. W: utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 2019-12-18].

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Chorzów Batory (stacja kolejowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy