Chrome (gra komputerowa)


Chrome (gra komputerowa) w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Chromestrzelanka pierwszoosobowa z elementami science-fiction wyprodukowana i wydana przez polską firmę Techland w 2003 roku na komputery osobiste; pierwsza gra akcji autorstwa wrocławskiego studia.

Spis treści

Fabuła | edytuj kod

Akcja gry toczy się w odległej przyszłości[a], w erze kolonizacji kosmosu. Ludzkość dokonała terraformacji wielu odkrytych planet, czyniąc je zdatnymi do życia dla człowieka. Kluczem do wykorzystania tej technologii jest chrom, który z tego względu stał się niezwykle cennym i poszukiwanym pierwiastkiem.

Głównym bohaterem Chrome jest Bolt Logan (któremu użyczył głosu Paweł Orleański[1]), były żołnierz oddziałów specjalnych SpecForce, obecnie najemnik pracujący wespół z Ronem „Pointerem” Hertzem, również byłym członkiem SpecForce'u. W prologu, wprowadzającym gracza w świat gry, obydwaj wypełniają kolejne zlecenie, polegające na kradzieży danych korporacji Octolab z placówki na planecie Zorg. Misja przybiera zły obrót, gdy Pointer zdradza swojego partnera, pozostawiając go wewnątrz bazy, a samemu uciekając z planety ze skradzionymi danymi. Loganowi udaje się jednak uciec z pomocą Carrie (pod którą głos podłożyła Joanna Orleańska[1]) – kobiety, której przypuszczalnie również zlecono kradzież danych Octolabu[2].

Następnie akcja gry przeskakuje o rok, a Logan i Carrie okazują się być stałymi współpracownikami. Przybywają do systemu Walkiria, gdzie podejmują się szeregu zleceń dla jednej z działających tam korporacji, SPACONu. Pierwsze zadanie naprowadza Logana na trop dawnego członka SpecForce'u, Jurgena Dexona, obecnie pracującego dla nieznanych mocodawców. Głównemu bohaterowi udaje się odzyskać skradzione przez niego kontenery z cennym sprzętem, należącym do SPACONu, a następnie zestrzelić samolot Dexona[3]. Carrie usiłuje, w oparciu o dane zdobyte przez Logana w bazie Dexona, odkryć tożsamość jego pracodawców, lecz okazują się one zbyt silnie zakodowane, aby była w stanie je odszyfrować. Nie udaje się to także specjalistom ze SPACONu. Mając nadzieję na szybkie odkrycie zawartości danych, Logan – za namową Carrie – podejmuje się misji uwolnienia profesora Bernarda Shybkova, specjalisty od nanotechnologii, porwanego jakiś czas temu przez ludzi Dexona. Choć wykonuje to zadanie pomyślnie, Shybkov nie wydaje się być zadowolony z bycia uratowanym, co budzi podejrzenia Logana[4].

Wkrótce SPACON zleca Loganowi kolejne zadanie, wysyłając go do będącej własnością korporacji, niewielkiej kolonii górniczej na planecie Terbon. Kolonia ta, kierowana przez Johna Browna, jest stale nękana przez ataki Hannibali – gang skinheadów, najwyraźniej działającego na czyjeś zlecenie. Pierwsza misja Logana polega na uwolnieniu porwanej przez nich córki Browna, Lisy, oraz odzyskaniu skradzionego sprzętu górniczego[5]. Niedługo później Logan zostaje ponownie zaangażowany w działania na Terbonie, tym razem ma pomóc górnikom w odparciu zmasowanego ataku Hannibali. Kiedy bandyci zostają odparci, Logan otrzymuje od Carrie szokującą wiadomość – okazuje się, że ktoś włamał się do siedziby zarządu SPACONu i wymordował wszystkich w budynku. Kończy to żywot korporacji, której interesy przejmuje inna firma, CoreTech. Nie obejmuje to jednak autonomicznej kolonii na Terbonie, która od tej pory zaczyna działać samodzielnie[6].

Pracownica CoreTechu, Nicole Parker, kontaktuje się z Loganem i Carrie, proponując im przyjęcie misji polegającej na zinfiltrowaniu bazy orbitalnej konkurencyjnej korporacji Zetrox – według niej, odpowiedzialnej za zniszczenie SPACONu – oraz kradzieży danych, mogących posłużyć jako dowody przeciwko niej. Logan z początku nie zgadza się, gdyż włamywanie się do baz orbitalnych jest zakazane przez prawo międzygalaktyczne, ale zmienia zdanie po obejrzeniu zdjęć z masakry zarządu SPACONu. Na jednym z nich uwieczniono twarz jego dawnego towarzysza, Pointera. Loganowi udaje się ukraść wahadłowiec Zetroxu i dostać się nim do bazy orbitalnej oraz wykraść stamtąd dane, które następnie przekazuje Nicole Parker[7].

Niedługo potem jej statek powietrzny zostaje zaatakowany przez żołnierzy Zetroxu, a sama Nicole Parker porwana i przewieziona w nieznane miejsce. Logan bez zastanowienia podejmuje się udzielenia jej pomocy. W czasie akcji ratunkowej wśród napastników odnajduje Jurgena Dexona, który przeżył zestrzelenie jego samolotu. Tym razem jednak Dexon ginie w walce z Loganem[8].

CoreTech, dysponując już dowodami przestępstw popełnionych przez Zetrox, przekazuje je Protektoratowi, najwyższemu organowi ścigania w świecie gry. Loganowi zaś zleca zinfiltrowanie bazy Zetroxu, w której prowadzone są prace nad zabójczym nanowirusem, jaki ma zostać użyty przeciwko kolonistom na Terbonie. Przekonuje go do przyjęcia zadania informacją, że w dowódcą tej placówki jest Pointer. Logan z powodzeniem przedostaje się do wnętrza bazy i podkłada ładunki pod kontenery z nanowirusem, lecz w drodze do wyjścia zostaje uwięziony w szybie windy. Wówczas niespodziewanie kontaktuje się z nim Pointer, który – jak się okazuje – w rzeczywistości pracował cały czas dla CoreTechu. Podczas gdy Logan tkwi w pułapce, jego dawny partner wyjawia mu, że został wykorzystany, aby CoreTech mógł wykraść nanowirusa od Zetroxu i samemu go użyć. Zdradza mu również, że koloniści na Terbonie ukryli przed Loganem fakt, że już dwa miesiące temu odkryli na Terbonie chrom i rozpoczęli jego wydobycie. Pozostawia go następnie na pewną śmierć – baza ma wkrótce ulec samozniszczeniu. Z pomocą jednak przychodzi Loganowi Nicole Parker, która uwalnia go z windy i umożliwia ucieczkę[9].

Kobieta, dowiedziawszy się o zamiarach swoich pracodawców wobec kolonistów na Terbonie, postanawia ich powstrzymać. Z jej pomocą Logan wdziera się do bazy CoreTechu na planecie IceGuard i z powodzeniem zatrzymuje produkcję nanowirusa, a następnie niszczy jego zapasy. Za zdradę korporacji Nicole zostaje zamordowana przez Pointera[10]. Później jednak, w placówce CoreTechu na Terbonie Pointer ginie pokonany w walce przez Logana, który dokonuje tym samym zemsty za zdradę[11].

Po śmierci Pointera i zniszczeniu nanowirusa, do Logana zgłaszają się przedstawiciele korporacji CoreTech i Zetrox (ten drugi oczyścił się z zarzutów dzięki przekupionym funkcjonariuszom Protektoratu), a także przywódca kolonistów John Brown. Każda z tych osób składa Loganowi propozycję. CoreTech zleca mu zabójstwo Johna Browna, aby ułatwić sobie wybicie kolonistów i przejęcie kontroli nad Terbonem. Zetrox chce opanować kolonię pokojowymi metodami, ale spodziewa się desperackiego ataku żołnierzy CoreTechu, dlatego zamierza zatrudnić Logana do jego odparcia. John Brown z kolei prosi bohatera o pomoc w odparciu ataku najemników Zetroxu i ocaleniu kolonii. Gracz zmuszony jest dokonać wyboru – zależnie od tego, po której stronie się opowie, zakończenie gry będzie inne:

  • jeśli Logan zdecyduje się pomóc Zetroxowi, koloniści zostają bezkrwawo wysiedleni z planety, a najemnicy Zetroxu odpierają atak sił CoreTechu, dzięki czemu Zetrox zdobywa panowanie nad Terbonem. Po bitwie Carrie oświadcza, że to najlepszy moment, aby zakończyć współpracę z Loganem[12];
  • jeżeli Logan zdecyduje się pomóc CoreTechowi, oburzona Carrie natychmiast zrywa z nim współpracę, zaś sam bohater udaje się na Terbon i pokonując opór lekko uzbrojonych kolonistów, zabija Johna Browna. CoreTech przejmuje kontrolę nad Terbonem, a Logan przypuszczalnie zajmuje miejsce Pointera jako płatny zabójca korporacji[13];
  • jeżeli natomiast Logan zdecyduje się wesprzeć kolonistów, ci z wielkim trudem odpierają atak najemników Zetroxu. W międzyczasie okazuje się, że siedziba CoreTechu została zajęta przez Pacyfikatorów Protektoratu, co ostatecznie eliminuje z systemu Walkirii wszystkie korporacje i pozwala kolonistom działać samodzielnie. John Brown składa Loganowi i Carrie propozycję współpracy oraz udziału w zyskach z wydobycia chromu. Logan i Carrie odrzucają jednak tę propozycję i wracają do dawnego zajęcia[14].

Rozgrywka | edytuj kod

Rozgrywka została podzielona na 14, ułożonych kolejno misji. Przed wyruszeniem do akcji gracz ma możliwość zapoznania się z raportem sytuacyjnym przygotowanym przez Carrie, z którego dowiaduje się m.in. o siłach i uzbrojeniu przeciwnika, czy o ukształtowaniu terenu, w którym przyjdzie działać Loganowi. Informacje te można wykorzystać do wyboru broni i wyposażenia[15]. Z uwagi na to, że akcja Chrome dzieje się w przyszłości, bronie dostępne w grze są fikcyjne i futurystyczne, choć większość z nich działa na podobnej zasadzie jak broń strzelecka z drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Gracz ma zatem do wyboru: klasyczny pistolet kaliber 9mm w wersji zwykłej, jak i wytłumionej, rewolwer ładowany do bębna, pistolet maszynowy tak z tłumkiem, jak i bez niego, najpowszechniej używany karabinek szturmowy, samopowtarzalny karabin snajperski z celownikiem optycznym oraz granatnik. Wraz z postępem fabuły pojawiają się nowe bronie, w tym fantastyczne, działające w oparciu o laser podczerwony. Logan może zabierać ze sobą na misje także granaty odłamkowe i kasetowe, nóż bojowy, apteczki, baterie, czy lornetkę[15].

Gracz dostaje cele do wykonania zarówno na początku, jak i w czasie trwania misji. W niektórych etapach przychodzi mu współpracować z innymi postaciami. Są to osoby, które Logan ma uwolnić lub biorący udział w walce koloniści, czy żołnierze korporacji, z którymi główny bohater się sprzymierzył; nie można im jednak wydawać żadnych rozkazów. Rozgrywka opiera się więc na działaniu w pojedynkę. Logan posiada specjalne wszczepy (implanty), które podnoszą niektóre jego zdolności; część z nich jest dostępna od razu, a inne aktywują się dopiero w trakcie rozgrywki[16]. Używanie wszczepów wyczerpuje zdrowie neuralne bohatera, które trzeba uzupełniać bateriami. W wiele budynkach Logan korzysta z terminali, jak w grze nazywane są komputery, z których kradnie tajne dane, albo otwiera drzwi do kolejnych lokacji. Włamanie się do terminala lub systemu zabezpieczeń wymaga zazwyczaj wykonania skromnej minigry, polegającej na dopasowaniu w pary ukrytych kształtów[15].

Dodatek | edytuj kod

W 2005 roku ukazał się samodzielny dodatek do gry pt. Chrome: SpecForce. Jest on fabularnym prequelem Chrome i opowiada historię wspólnej służby Bolta Logana oraz Rona „Pointera” Hertza w oddziałach SpecForce'u[17].

Odbiór gry | edytuj kod

Gra otrzymała mieszane opinie od recenzentów. Martin Taylor z portalu EuroGamer zaczyna swój tekst, nawiązując do narodowości twórców: „We wprowadzeniu miałem rzucić jakimś polskim żartem, ale coś się wydarzyło po tym, jak zagrałem w pierwszą w historii grę akcji od Techland. Coś złego. Moje poczucie humoru po prostu zniknęło, wraz z wolą życia, poczuciem celu i zdolnością do oczyszczenia się. To kolejna przypadkowa, praktycznie nieznana strzelanka FPS, która próbuje zostać królem przegranych”[19]. Największymi mankamentami Chrome są według Taylora: brak cech wyróżniających produkcję Techland spośród innych gier w gatunku, nadludzkie zdolności przeciwników, monotonne wnętrza budynków, uboga fizyka zniszczeń, nienaturalne ragdolle i po prostu nudna rozgrywka: „[gra jest] niewiarygodnie przeciętna w każdym aspekcie rozgrywki, tak że nasz entuzjazm dla niej osłabł w chwili, gdy zderzyliśmy się z pierwszym chrząknięciem wroga”[19]. Pozytywnie ocena natomiast grafikę, krajobrazy, rozległe mapy i dobrze przemyślany ekwipunek głównego bohatera[19].

Bardziej przychylną recenzję wystawił grze Craig Beers z GameSpot. Pozytywnie ocenia wiarygodne postacie i odpowiednio zbudowaną narrację fabularną, duży wybór broni, zróżnicowane lokacje, ciekawe misje i grafikę, krytykuje za to niedopracowane AI oraz zbyt niski poziom trudności[20]. W tonie pozytywnym wypowiada się również Noel Durman z witryny GameSpy, który chwali rozbudowane poziomy, długi czas rozgrywki i fizykę pojazdów; grafikę nazywa „wspaniałą”, a lokacje „spektakularnie szczegółowymi”[20]. Krytykuje źle działający system implantów oraz hakowanie serwerów, jego zdaniem niepotrzebne i naiwne[20].

Tal Blevins z portalu IGN charakteryzuje rozgrywkę Chrome jako leżącą „gdzieś pomiędzy Unreal i Battlefield 1942[23]. Najlepsze cechy gry to według niego system strzelania oraz grafika: „Chociaż nie jest to kaliber Unreal II, Chrome to dobrze wyglądająca strzelanka z ładnymi teksturami, mapowaniem wypukłości, pięknym, realistycznym środowiskiem naturalnym (szczególnie gęste lasy wypełnione największą ilością roślinności, jaką kiedykolwiek widziałem w FPS-ach) i snopami światła, które przenikają przez korony drzew”[23]. W przeciwieństwie to Beersa, Blevinsowi podobają się hakerskie minigry[23]. Wytyka jednak Chrome słabe udźwiękowienie, kiepskie dialogi, niedopracowane AI i zbyt niski poziom trudności[23].

Uwagi | edytuj kod

  1. Z plansz ładowania misji w dodatku Chrome: SpecForce, w którym występują częściowo ci sami bohaterowie, można się dowiedzieć, że wydarzenia rozgrywają się w XXII wieku.

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Chrome (2003). Pełna obsada i twórcy (22). Filmweb. [dostęp 2020-08-28].
  2. Bała 2003 ↓, s. 5–10.
  3. Bała 2003 ↓, s. 11–19.
  4. Bała 2003 ↓, s. 20–24.
  5. Bała 2003 ↓, s. 25–27.
  6. Bała 2003 ↓, s. 28–31.
  7. Bała 2003 ↓, s. 32–49.
  8. Bała 2003 ↓, s. 50–58.
  9. Bała 2003 ↓, s. 59–66.
  10. Bała 2003 ↓, s. 67–70.
  11. Bała 2003 ↓, s. 71–74.
  12. Bała 2003 ↓, s. 75–76.
  13. Bała 2003 ↓, s. 77–78.
  14. Bała 2003 ↓, s. 79–81.
  15. a b c Valpurgius: Chrome - recenzja gry. Gry-Online, 25.06.2003. [dostęp 2020-08-30].
  16. Bała 2003 ↓, s. 4.
  17. Chrome: SpecForce PC. Gry-Online. [dostęp 2020-08-30].
  18. Edge staff. Chrome. „Edge”. 129, s. 105, listopad 2003 (ang.). 
  19. a b c d Martin Taylor: Chrome (ang.). Eurogamer, 6.10.2003. [dostęp 2020-08-28].
  20. a b c d Craig Beers: Chrome Review (ang.). GameSpot, 31.10.2003. [dostęp 2020-08-28].
  21. Joel Durham, Jr.: Chrome (ang.). GameSpy, 3.11.2003. [dostęp 2020-08-28].
  22. Tim Ceradsky: Chrome - PC - Review (ang.). GameZone, 6.11.2003. [dostęp 2020-08-28].
  23. a b c d e Tal Blevins: Chrome Review (ang.). IGN, 24.11.2003. [dostęp 2020-08-28].
  24. Chrome. „PC Gamer UK”, listopad 2003 (ang.). 
  25. Li C. Kuo. Chrome. „PC Gamer”, s. 115, styczeń 2004 (ang.). [dostęp 2020-08-28]. 
  26. Chrome for PC Reviews (ang.). Metacritic. [dostęp 2020-08-28].

Bibliografia | edytuj kod

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Chrome (gra komputerowa)" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy