Chrysler Newport


Chrysler Newport w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Chrysler Newportsamochód osobowy klasy wyższej średniej produkowany pod amerykańską marką Chrysler w latach 1960–1981.

Wcześniej nazwę tę nosił koncepcyjny pojazd z 1940 roku, a w latach 50. nosiły ją uzupełniająco wersje nadwoziowe hardtop niektórych modeli Chryslera. Jako osobny model od 1961 roku modelowego Chrysler Newport dostępny był jako: 2-drzwiowe coupé, 2-drzwiowy kabriolet, 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Do napędu używano silników V8. Moc przenoszona była na oś tylną.

Spis treści

Samochód koncepcyjny (1940) | edytuj kod

Chrysler Newport I - tył

Nazwę Newport po raz pierwszy nosił model koncepcyjny Chrysler Newport Phaeton z 1940 roku. Posiadał on otwarte nadwozie typu faeton, z dwoma oddzielonymi kabinami (dual cowl phaeton). Jego projektantem był Ralph Roberts z firmy nadwoziowej LeBaron.

Między 1940 a 1941 rokiem powstało pięć jednostkowo wykonanych egzemplarzy[1]. Jeden z nich został samochodem otwierającym wyścig Indianapolis 500 w 1941 roku (pace car)[1].

Silnik | edytuj kod

  • L8 5.3l Chrysler Spitfire


Lata 1950–1956 | edytuj kod

1950 Chrysler Town & Country Newport hardtop Chrysler Windsor Newport hardtop 1950 Chrysler New Yorker Newport

Nazwa Newport została użyta w modelach Chryslera debiutujących w styczniu 1950 roku, ale nie jako osobny model, lecz dodatkowe oznaczenie nowo wprowadzonych dwudrzwiowych wersji hardtop trzech modeli: Windsor, New Yorker i Town & Country (w ostatnim przypadku stanowił jedyną wersję nadwozia)[2]. Nadwozie hardtop, istniejące od niedawna na rynku, uważane było wówczas za bardziej stylową odmianę i samochody te były zazwyczaj droższe od sedanów i coupé[2]. Pomimo dwudrzwiowego nadwozia, mieściły one sześć osób, typowo dla rynku amerykańskiego. Rozstaw osi wynosił 125,5 cala (3188 mm) dla Windsor i 131,5 cala (3340 mm) dla pozostałych[2]. Napęd stanowiły silniki odpowiednio: R6 o pojemności 250,6 cala sześciennego (4,1 l) i mocy 116 KM oraz V8 o pojemności 323,5 cala sześciennego (5,3 l) i mocy 135 KM[2]. Wyprodukowano w pierwszym roku modelowym 9925 sztuk Windsor Newport Hardtop (bazowa cena wynosiła 2636 dolarów), 2800 New Yorker Newport Hardtop (3133 dolary) i 700 Town & Country Newport Hardtop (4003 dolary)[2].

W 1951 roku modele Chryslera zostały nieco przestylizowane i ich gama uległa zmianom. Nazwę Newport nosiły dwudrzwiowe hardtopy modeli Windsor DeLuxe, New Yorker oraz Imperial[3]. Napęd Windsor DeLuxe stanowił poprzedni silnik R6 116 KM, natomiast pozostałe otrzymały nowy silnik V8 Hemi o pojemności 331,1 cala sześciennego (5,43 l) i mocy 180 KM[3]. Bazowa cena wynosiła odpowiednio: 2953, 3798 i 4042 dolary[3]. W następnym roku wprowadzono jedynie niewielkie zmiany stylistyczne, a nazwa Newport pozostała w użyciu dla hardtopów tych samych trzech modeli (ceny odpowiednio: 3064, 3941 i 4194 dolary)[4].

1954 Chrysler New Yorker Newport 1955 Chrysler New Yorker DeLuxe Newport 1955 Chrysler New Yorker DeLuxe - napis Newport na tylnym słupku 1956 Chrysler Windsor Newport 2-drzwiowy hardtop 1956 Chrysler Windsor Newport 4-drzwiowy hardtop 1956 Chrysler Windsor Newport 4-drzwiowy hardtop

Na 1953 rok modelowy samochody Chryslera zostały znacząco przekonstruowane i ponownie dokonano przesunięć w obrębie gamy modeli. Nazwę Newport nosiły teraz dwudrzwiowe hardtopy czterech modeli: Windsor DeLuxe, New Yorker, New Yorker DeLuxe i Custom Imperial, w cenie od 3025 dolarów za pierwszy do 4560 za ostatni[5]. Taki sam zestaw modeli pozostał na kolejny 1954 rok, przy tym ceny zaczynały się od 2831 dolarów z uwagi na obniżenie rangi modelu Windsor DeLuxe[6].

Nazwy Newport dla niektórych tylko dwudrzwiowych wersji hardtop modeli Windsor DeLuxe i New Yorker DeLuxe używano nadal w nowej generacji Chryslerów wprowadzonej na 1955 rok, stylizowanej w nowoczesnym duchu Forward Look. Ich ceny wynosiły odpowiednio 2818 i 3652 dolarów[7]. W 1956 roku modelowym utrzymano nazwę Newport dla dwudrzwiowych hardtopów modeli Windsor i New Yorker (już bez dodatku DeLuxe), a nadto po raz pierwszy dodano czterodrzwiowe hardtopy Newport dla obu modeli[8]. Nazwa Newport znikła następnie z oznaczeń modeli Chryslera po 1956 roku[9].

Silnik | edytuj kod

  • L6 2.5l 116 KM


Pierwsza generacja | edytuj kod

Chrysler Newport I - tył Chrysler Newport I Kombi Chrysler Newport I Coupe Chrysler Newport I Cabriolet Chrysler Newport I po drugim liftingu Chrysler Newport I po trzecim liftingu

Chrysler Newport I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1960 roku.

Newport jako samodzielny model pojawił się pod koniec 1960 roku, w gamie Chryslera na 1961 rok, jako najtańszy samochód marki, w celu wypełnienia luki w koncernie Chrysler po likwidowanej marce DeSoto[10]. Bazował on na modelu Chrysler Windsor wprowadzonym w poprzednim roku, ze zmianami stylistycznymi na 1961 rok, przede wszystkim podwójnymi reflektorami rozmieszczonymi ukośnie, po bokach chromowanej atrapy chłodnicy w formie rozszerzającego się do góry trapezu. Z tyłu zachowano ostro zakończone płetwy z poprzedniego roku, lecz na ich końcach umieszczono światła cofania, a lampy tylne umieszczono niżej, na tylnym pasie[10]. Nazwę Windsor natomiast przeniesiono na pośredni model Chryslera, poprzednio noszący nazwę Saratoga (różnił się on jedynie lepszym silnikiem i wykończeniem, lecz dostępny był tylko przez jeden rok)[11]. Produkowanym przez krótki czas modelem bliźniaczym był DeSoto model 1961, o podobnej stylizacji części przedniej i tylnej (z tyłu różnił się odwrotnym rozmieszczeniem lamp)[10].

Oferowano wersje nadwozia: czterodrzwiowy sedan, dwudrzwiowy i czterodrzwiowy hardtop, dwudrzwiowy kabriolet (ang. convertible) oraz pięciodrzwiowe kombi Newport Town & Country, w odmianach z dwoma lub trzema rzędami siedzeń[10]. Przy tym, kombi miało w tej generacji mało typowy i niestosowany już później dach typu hardtop[10]. Cechą wyróżniającą samochody Chryslera na rynku amerykańskim było wprowadzone od 1960 roku samonośne nadwozie[12]. Rozstaw osi wynosił 122 cale (3098 mm). Zawieszenie przednie było niezależne na drążkach skrętnych, tylne stanowił klasyczny most napędowy na resorach wzdłużnych. Napęd stanowił silnik V8 Firebolt o pojemności 361 cali sześciennych (5,92 l) i mocy 265 KM, z dwugardzielowym gaźnikiem, z mechaniczną trzybiegową skrzynią biegów, lub automatyczną Torqueflite[10]. Wyprodukowano 57 102 samochodów modelu 1961 roku, w tym 34 370 sedanów (wszystkie dane na rynek amerykański)[10]. Newport stanowił 59,2% produkcji Chryslera w pierwszym roku[10]. Cena bez wyposażenia dodatkowego wynosiła od 2964 dolarów za sedan do 3624 dolarów za kombi (średnia cen: 3285 dolarów)[10]. W kolejnych latach produkcji tej generacji – do 1964 roku, gama nadwozi i napęd pozostały takie same, również ceny pozostały na podobnym lub nawet nieco niższym poziomie[13]. Sprzedaż kombi nigdy nie przekraczała kilku tysięcy rocznie[13].

Pierwszy lifitng | edytuj kod

Na rok 1962 samochód radykalnie przestylizowano w tylnej części. Przód pozostał podobny, z ukośnymi podwójnymi reflektorami, lecz z tyłu zlikwidowano duże wystające płetwy i poprowadzono wyżej pokrywę bagażnika[14]. Silnik i skrzynie biegów pozostały natomiast takie same. Wyprodukowano ich 83 120, w tym 54 813 sedanów[14]. Od tego roku wprowadzono także nowy droższy model Chryslera: 300, bazujący na Newporcie[14].

Drugi lifting | edytuj kod

Model na rok 1963, bazujący na tej samej konstrukcji, otrzymał całkiem nowe oblachowanie nadwozia, o zmienionej linii[15]. Z przodu powrócono do tradycyjnych podwójnych reflektorów umieszczonych poziomo, po bokach trapezowej atrapy chłodnicy[15]. Dach stał się optycznie cięższy, a część tylna stała się kanciasta, z pojedynczymi okrągłymi tylnymi lampami zespolonymi[15]. Samochody te produkowano od października 1962, w takiej samej gamie nadwozi. Wyprodukowano ich 75 972 w tym 49 067 sedanów[15]. Oba droższe modele Chryslera: 300 i New Yorker, bazowały od tego roku na tym samym podwoziu i nadwoziu, lecz różniły się mocniejszymi silnikami i wykończeniem, w tym innymi atrapami chłodnicy[13].

Trzeci lifting | edytuj kod

Na 1964 rok wprowadzono tylko niewielki lifting, dotyczący głównie atrapy chłodnicy i ozdób. Wyróżnikiem stały się podwójne reflektory umieszczone na chromowanych panelach. Z tyłu boczne krawędzie bagażnika zostały mocniej zaakcentowane i zmienił się kształt świateł. Samochody te produkowano od września 1963, a powstało ich 85 183 w tym 55 957 sedanów[16]. Jako opcja pojawiła się 4-biegowa skrzynia manualna[16].

Silniki | edytuj kod

  • V8 5.9l
  • V8 6.3l
  • V8 6.8l


Druga generacja | edytuj kod

Chrysler Newport II - tył Chrysler Newport II Coupe Chrysler Newport II Cabriolet Chrysler Newport II po drugim liftingu Chrysler Newport II po trzecim liftingu

Chrysler Newport II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1964 roku.

Na 1965 rok zaprezentowano we wrześniu 1964 roku nową generację samochodów Chrysler, w tym najtańszego modelu Newport. Prezentowały one modną kanciastą stylistykę, z podwójnymi okrągłymi reflektorami[17]. Newport oparty był na podwoziu o rozstawie osi 124 cale (3150 mm) lub 121 cali (3073 mm) w przypadku kombi[17]. Napęd stanowił silnik V8 o pojemności 383 cali sześciennych (6,28 l) i mocy 270 KM (gaźnik dwugardzielowy), a jako opcja o mocy 315 KM z gaźnikiem czterogardzielowym[17]. W standardzie była skrzynia 3-biegowa, za dopłatą 4-biegowa lub automatyczna Torqueflite[17].

Oferowano nadal taką samą gamę wersji nadwozi: czterodrzwiowy sedan, dwudrzwiowy i czterodrzwiowy hardtop, dwudrzwiowy kabriolet (convertible) oraz kombi Newport Town & Country, w wersjach z dwoma lub trzema rzędami siedzeń (trzeci skierowany do tyłu). Dodatkowym wariantem był Town Sedan z 6 oknami bocznymi (dodatkowo w słupkach C)[17]. Cena bazowa wynosiła od 3009 dolarów za sedan do 3629 dolarów za trzyrzędowe kombi (średnia z gamy: 3280 dolarów)[17]. Nowoczesna stylistyka zyskała uznanie i wyprodukowano na rynek amerykański aż 125 795 samochodów modelu 1965 roku, w tym 61 054 zwykłych sedanów i tylko 8421 kombi[17]. Chrysler zanotował w tym roku znaczny skok sprzedaży (aż o 39%), przekraczając 2% udziału w rynku amerykańskim i awansując z 11. na 10. miejsce wśród producentów[18]. Z tego, ponad 61% sprzedaży stanowił model Newport[17]. Do głównej fabryki w Detroit doszła w tym roku fabryka w Newark[18].

Pierwszy lifting | edytuj kod

W kolejnym 1966 roku samochód przeszedł zmianę stylistyki w pasie przednim i tylnym. Od tego roku kombi Chryslera formalnie pozostawało w gamie modeli Newport pod względem nadwozia i silnika, lecz faktycznie stało się odrębną linią Town & Country, występującą bez nazwy Newport w materiałach sprzedażowych[19][20]. Samochody tego rocznika produkowano od września 1965 roku[19]. Silniki rozwijały 270 KM lub 325 KM przy tej samej pojemności; w standardzie nadal była skrzynia 3-biegowa, a za dopłatą automatyczna[19]. Jako opcja (za 335 dolarów) dostępny był całkiem nowy silnik o pojemności 440 cali sześciennych (7,21 l) i mocy 365 KM, z automatyczną skrzynią[19]. Zrezygnowano tym samym z zasady, że model Newport nie był dostępny z najmocniejszymi silnikami Chryslera, zastrzeżonymi dotąd dla droższych modeli. Ceny rozpoczynały się od 3052 dolarów za sedan do 3476 za kabriolet (nie licząc linii Town & Country)[19]. Wyprodukowano w tym roku jeszcze więcej, bo 150 069 samochodów Newport (w tym 74 964 sedanów), a nadto aż 17 602 kombi Town & Country[19].

Drugi lifting | edytuj kod

Na 1967 rok zaprezentowano dalej idące zmiany stylistyczne. Ostre, kanciaste błotniki zostały wysunięte silniej do przodu, przed pas przedni, a boczne panele nadwozia stały się lekko wklęsłe[20]. Podobnie zmieniono stylistykę pasa tylnego, z błotnikami optycznie wystającymi w tył i łamanymi światłami tylnymi na styku pasa tylnego i błotników. Dwudrzwiowy hardtop otrzymał dach zbliżony do nadwozia fastback, z szerokimi trójkątnymi słupkami[20]. Silniki pozostały takie same, jedynie moc opcjonalnego silnika 440 CID wzrosła do 375 KM[20]. W gamie nadwozi zarzucono słabo sprzedający się Town Sedan, natomiast dodano lepiej wyposażoną linię Newport Custom, w skład której wchodziły także czterodrzwiowy sedan oraz dwudrzwiowy i czterodrzwiowy hardtop (bez kabrioletu)[20]. Wyprodukowano 142 688 samochodów Newport (ceny bazowe od 3159 dolarów za sedan do 3583 za kabriolet) oraz 14 703 kombi Town & Country[20].

Trzeci lifting | edytuj kod

W ostatnim roku modelowym tej generacji – 1968, produkowanym od września 1967, wprowadzono dalsze zmiany stylistyczne, rezygnując z wysunięcia błotników poza przedni i tylny pas[21]. Błotniki przednie zaczynały się teraz równo z linią maski, tworząc z nią chromowane obramowanie dla zagłębionych podwójnych reflektorów i wygiętej atrapy chłodnicy. Również tylny pas stał się bardziej klasyczny. Gama nadwozi pozostała taka sama, natomiast zwiększono moc podstawowego silnika o pojemności 383 cali sześciennych do 290 KM, a opcjonalnego z gaźnikiem czterogardzielowym, do 330 KM[21]. Jako opcja dostępny był nadal silnik 440 CID 375 KM[21]. Wyprodukowano 159 958 samochodów Newport (w tym 61 436 zwykłych sedanów) i aż 22 141 kombi Town & Country[21]. Ceny bazowe wynosiły od 3306 dolarów za sedan do 3704 za kabriolet[21]. Chrysler w tym roku zwiększył swój udział w rynku do 3,09%, a Newport stanowił 60,4% sprzedaży[21].

Silnik | edytuj kod

  • V8 6,3 l (6286 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Układ zasilania: gaźnik
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 108,00 mm × 85,85 mm
  • Stopień sprężania: 9,2:1
  • Moc maksymalna: 294 KM (216 kW) przy 4400 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 515 N•m przy 2400 obr/min


Trzecia generacja | edytuj kod

Chrysler Newport V - tył Chrysler Newport III Coupe Chrysler Newport III Cabriolet Chrysler Newport III po trzecim liftingu

Chrysler Newport III został zaprezentowany po raz pierwszy w 1968 roku.

Nowa generacja samochodów Chrysler produkowana od września 1968 roku wprowadziła istotnie zmienione nadwozie, które stało się bardziej opływowe, dłuższe, z zaokrąglonymi bokami i łagodnym przejściem między dachem a bagażnikiem, w miejsce poprzedniego „pudełkowego”[22]. Ich stylistyka, określana jako fuselage look, była uważana wówczas za wiodącą pod względem nowoczesności na amerykańskim rynku w swojej klasie[22]. Gruby chromowany zderzak otaczał w formie ramki cały pas przedni, z podwójnymi okrągłymi reflektorami i wygiętą atrapą, co stanowiło dalsze rozwinięcie stylistyki z poprzedniego roku[22]. Pod względem mechanicznym modele te były podobne do poprzedniej generacji, zachowując m.in. zawieszenie przednie na drążkach skrętnych[22]. Rozstaw osi nadal wynosił 124 cale (3150 mm). Podstawowy napęd stanowił nadal silnik 383 CID (6,28 l) o mocy 290 KM, jako opcja dostępny był silnik z gaźnikiem czterogardzielowym o mocy zwiększonej do 335 KM lub dotychczasowy silnik 440 CID (7,21 l) o mocy 375 KM[22]. W standardzie była nadal montowana skrzynia manualna 3-biegowa, a za dopłatą automatyczna Torqueflite[22].

Gama nadwozi pozostała taka sama: czterodrzwiowy sedan, dwudrzwiowy i czterodrzwiowy hardtop oraz dwudrzwiowy kabriolet, natomiast kombi stał się już odrębnym modelem Town & Country. Z wyjątkiem kabrioletu, wersje te istniały także w bogatszej odmianie Custom. Wyprodukowano na rynek amerykański 156 836 samochodów modelu 1969 roku, w tym 55 083 najpopularniejszych sedanów i dalsze 18 401 w wersji Custom[22]. Cena bazowa wynosiła od 3414 dolarów za sedan do 3823 dolarów za kabriolet[22]. Produkcja modelu Newport wynosiła w tym roku 60% produkcji Chryslera; w kolejnych latach podobnie[22].

Pierwszy lifting | edytuj kod

W modelu na 1970 rok, wprowadzonym we wrześniu 1969 roku, przeprowadzono jedynie niewielki lifting. Głównie dotyczył on atrapy chłodnicy, o podobnym kształcie, która się dzieliła na trzy poziome pasma. Niewielkim zmianom poddano również pas tylny. Wprowadzono jedynie w tym roku dwie limitowane wersje hardtopów Cordoba, malowane na złoty kolor[23]. Silniki również pozostały takie same, z tym, że oprócz najmocniejszego silnika 440 CID 375 KM dostępny był także jego wariant o mocy 350 KM[23]. Sprzedaż spadła w tym roku i wyprodukowano 110 292 samochodów, z tego tradycyjnie najwięcej sedanów i tylko 1124 kabriolety, przy tym ceny wzrosły o ok. 3%[23].

Drugi lifting | edytuj kod

Również w 1971 roku zmiany były niewielkie, a najbardziej zauważalną było pojawienie się znaczka firmowego pośrodku atrapy chłodnicy. Od tego roku zrezygnowano z produkcji kabrioletu, który to rodzaj nadwozia tracił już popularność[23]. Oprócz bazowej linii Newport i droższej Newport Custom wprowadzono tańszą Newport Royal, napędzaną standardowo nowym silnikiem V8 360 CID (5,9 l) o mocy 255 KM[24]. Moc pozostałych silników zmniejszyła się z uwagi na normy dotyczące emisji zanieczyszczeń i przejście na paliwo bezołowiowe: bazowego silnika 383 CID do 275 KM, opcjonalnego do 300 KM, a silnika 440 CID do 335 KM[25]. Wszystkie samochody podrożały i ceny wynosiły od 4078 dolarów za sedan Royal do 4471 dolarów za czterodrzwiowy hardtop Custom[24]. Produkcja od września 1970 roku wyniosła 111 521 sztuk[24].

Trzeci lifting | edytuj kod

Na 1972 rok przeprojektowano większość nadwozia, które stało się mniej obłe w kształcie, zachowując jednak generalny styl[26]. Chromowany zderzak przedni nadal obejmował pas przedni w formie ramki, lecz został przedzielony pionowo na dwie części, natomiast atrapa chłodnicy miała duże pionowe podłużne otwory. Zmieniono również konfigurację pasa tylnego. Modele Chryslera z tego roku miały najobszerniejsze wnętrze spośród amerykańskich samochodów[27]. Pozostawiono tylko dwie linie modeli: Newport Royal i Newport Custom. Bazowy silnik linii Custom miał teraz pojemność 400 CID (6,55 l) i moc 190 KM. Na skutek urealnienia metody obliczania, moc „netto” pozostałych silników formalnie obniżono: silnika 360 CID (jedynego dostępnego w linii Royal) do 175 KM, a jednostek 440 CID do 225 lub 245 KM[28]. Od tego roku wszystkie silniki były już dostępne tylko z automatyczną skrzynią biegów Torqueflite. Ceny wynosiły od 4051 dolarów za sedan Royal do 4435 dolarów za czterodrzwiowy hardtop Custom[26]. Produkcja od września 1971 roku wyniosła 130 305 sztuk[26].

Czwarty lifting | edytuj kod

Model z ostatniego 1973 roku produkcji tej generacji został znacznie przestylizowany, zgodnie z nowymi trendami amerykańskich samochodów wyższej klasy. Całkowitej zmianie uległa przednia część, z wyodrębnioną optycznie atrapą chłodnicy między reflektorami i podwyższoną centralną częścią maski nad nią. Zastosowano klasyczny zderzak, przy tym został on wzmocniony zgodnie z nowymi amerykańskimi wymogami bezpieczeństwa[27]. Zrezygnowano z linii Royal, powracając do dwóch linii wykończenia: Newport i Newport Custom[27]. W standardzie dla obu linii był teraz silnik o pojemności 400 CID, opcjonalnie 440 CID[29]. Standardowy stał się elektroniczny system zapłonowy, a opcjonalnie stał się dostępny zegar elektroniczny oraz fabryczny system alarmowy[27]. Jako opcja oferowano też opony radialne[27].

Silnik | edytuj kod

  • V8 7,2 l (7206 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV
  • Układ zasilania: gaźnik
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 109,70 mm × 95,30 mm
  • Stopień sprężania: 8,2:1
  • Moc maksymalna: 188 KM (138 kW) przy 3600 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 420 N•m przy 2400 obr/min
  • Prędkość maksymalna: 175 km/h


Czwarta generacja | edytuj kod

Chrysler Newport IV - tył Chrysler Newport IV Coupe

Chrysler Newport IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 1973 roku.

W 1973 roku Chrysler podjął decyzję o opracowaniu zupełnie nowego, czwartego już wcielenia modelu Newport. Samochód opracowano na zmodernizowanej platformie C-body, na której oparto także bliźniacze konstrukcje marek Dodge i Plymouth. Pomimo takiego samego rozstawu osi, Newport szóstej generacji został gruntownie zrestylizowany, powstając według nowej koncepcji stylistycznej[30].

Nadwozie zyskało bardziej kanciaste proporcje, które wyrażały m.in. masywne, ścięte pod kątem prostym przednie błotniki, a także pionowa, chromowana atrapa chłodnicy wykraczająca poza obrys pasa przedniego. Tylne lampy zachowały schemat podłużnie ulokowanych prostokątów, zajmując jednak większą część pasa tylnego[31].

Gama nadwoziowa została okrojona do jedynie dwóch wariantów nadwoziowych. Poza 4-drzwiowym sedanem, Newport VI oferowany był ponadto jeszcze w wariancie z jedną parą drzwi jako coupe[32].

Silniki | edytuj kod

  • V8 5.9l
  • V8 6.2l
  • V8 7.2l


Piąta generacja | edytuj kod

Chrysler Newport V - tył

Chrysler Newport V został zaprezentowany po raz pierwszy w 1978 roku.

Koniec 1978 roku przyniósł prezentację piątej i zarazem ostatniej generacji Chryslera Newport. Samochód został tym razem opracowany na zupełnie nowej platformie R-body, na której koncern Chrysler zbudował także bliźniacze modele Dodge St. Regis i Plymoutha Gran Fury[33].

Co więcej, na tej architekturze oparto także kolejną odsłonę droższej i bardziej luksusowej limuzyny New Yorker. Zmiana płyty podłogowej związała się ze zmniejszeniem długości nadwozia, choć proporcje nadwozia i ogólna koncepcja zostały takie same. Pod kątem stylistycznym Newport dalej utrzymał charakterystyczną, kanciastą sylwetkę z podłużną maską i dużą, chromowaną atrapą chłodnicy[34]. Oferta nadwoziowa została okrojona wyłącznie do odmiany sedan[35].

Silniki | edytuj kod

  • L6 3.7l
  • V8 5.2l
  • V8 5.9l


Bibliografia | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. a b Daniel Vaughan: 1941 Chrysler Newport (ang.). conceptcarz.com, listopad 2006. [dostęp 2020-02-25].
  2. a b c d e Flory 2008 ↓, s. 262-266.
  3. a b c Flory 2008 ↓, s. 330-335.
  4. Flory 2008 ↓, s. 405-409.
  5. Flory 2008 ↓, s. 485-491.
  6. Flory 2008 ↓, s. 560-564.
  7. Flory 2008 ↓, s. 621, 637-639.
  8. Flory 2008 ↓, s. 714-717.
  9. Flory 2008 ↓, s. 794-798.
  10. a b c d e f g h i Flory 2004 ↓, s. 93-95.
  11. Flory 2004 ↓, s. 93-95, 156.
  12. Flory 2004 ↓, s. 14.
  13. a b c Flory 2004 ↓, s. 94-95, 156-158, 220-222, 287-289
  14. a b c Flory 2004 ↓, s. 156-158.
  15. a b c d Flory 2004 ↓, s. 220-222.
  16. a b Flory 2004 ↓, s. 287-289.
  17. a b c d e f g h Flory 2004 ↓, s. 358-360.
  18. a b Flory 2004 ↓, s. 287-289, 358-360.
  19. a b c d e f Flory 2004 ↓, s. 436-438.
  20. a b c d e f Flory 2004 ↓, s. 510-513.
  21. a b c d e f Flory 2004 ↓, s. 584-587.
  22. a b c d e f g h i Flory 2004 ↓, s. 658-660.
  23. a b c d Flory 2004 ↓, s. 734-736.
  24. a b c Flory 2004 ↓, s. 812-815.
  25. Flory 2004 ↓, s. 707, 813-814.
  26. a b c Flory 2004 ↓, s. 889-892.
  27. a b c d e 1973 Chrysler-Plymouth, s.3, 26-31
  28. Flory 2004 ↓, s. 864, 890.
  29. 1973 Chrysler-Plymouth, s.34
  30. Car Show Classic: 1974 Chrysler Newport – Sorry, Please Play Again (ang.). [dostęp 2020-03-23].
  31. 1974-75 Chrysler cars: a 42 year retrospective (ang.). [dostęp 2020-03-23].
  32. 1974 Chrysler Newport Custom (ang.). [dostęp 2020-03-23].
  33. Curbside Classic: 1979 Chrysler Newport – B Plus C Equals R (ang.). [dostęp 2020-03-23].
  34. Downsized Chrysler R Body: 1979 Chrysler Newport (ang.). [dostęp 2020-03-23].
  35. Chrysler Newport 1979 6th Generation (1979 - 1981) (ang.). [dostęp 2020-03-23].
Na podstawie artykułu: "Chrysler Newport" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy