Citroën C-Elysée w encyklopedii
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Citroën C-Elysée (2012)) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwaniaCitroën C-Elysée – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod francuską marką Citroën od 2003 roku. Od 2012 roku produkowana jest druga generacja modelu.
Spis treści
Pierwsza generacja | edytuj kod
Citroën Elysée - tył Citroën C-Elysée po liftingu Citroën C-Elysée - tył po liftingu Citroën C-Elysée HatchbackCitroën C-Elysée I został zaprezentowany po raz pierwszy w lipcu 2002 roku.
Pierwsza generacja, która początkowo nosiła nazwę po prostu Elysée, była kompaktowym sedanem powstałym z myślą o rynku chińskim. Produkcją zajmowała się tamtejsza spółka Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile, która była joint venture pomiędzy francuskim PSA oraz chińskim Dongfeng Motor. Produkowany od 2003 roku[1].
Elysée jest zmodernizowaną wersją modelu Fukang, z kolei oparty został na europejskim Citroënie ZX[1]. Oprócz tego wiele części użytych w jego budowie pochodzi od modelu Xsara. Model był nieco lepiej wyposażony niż Fukang, przez kilka lat oba samochody produkowane były równolegle, ostatecznie jednak zakończono montaż modelu Fukang[1]. Pojazd często poddawany był mniejszym lub większym modernizacjom wyglądu nadwozia[1].
Lifting i zmiana nazwy | edytuj kod
W 2008 roku przeprowadzono gruntowny facelifting, nazwę modelu zmieniono przy tym na Citroën C-Elysée[1]. W 2009 roku ofertę C-Elysée I poszerzyła wersja hatchback, czyli głęboko zmodernizowany europejski Citroën ZX[2].
Druga generacja | edytuj kod
Citroën C-Elysée II - tył Citroën C-Elysée II po liftingu Citroën C-Elysée II - tył po liftinguCitroën C-Elysée II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2012 roku.
Druga generacja C-Elysée to tym razem samochód zaprojektowany od podstaw jako nowa konstrukcja, z przeznaczeniem nie tylko na rynek chiński, ale i pozostałe światowe - w tym, europejski. Bliźniaczym modelem C-Elysee II jest Peugeot 301. Podobnie jak on, sedan Citroena jest w zamyśle budżetowym autem rodzinnym.
Sprzedaż pojazdu ruszyła na początku 2013 roku. Płyta podłogowa C-Elysée pochodzi z modelu C3. Została ona wydłużona, a nadwozie auta zostało wzmocnione, jego elementy zostały solidnie przymocowane śrubami. Wzmocniono również podwozie, co jest spowodowane przeznaczeniem pojazdu, bowiem powstał on z myślą o krajach rozwijających się[3].
Lifting | edytuj kod
W 2016 roku samochód przeszedł face lifting. Zmieniono m.in. atrapę chłodnicy i reflektory przednie (które od teraz tworzą jedną linię), zderzak przedni, światła tylne. Wprowadzono również nowe wzory felg i odcienie lakieru. We wnętrzu wprowadzono m.in. nowe elementy dekoracyjne, zmieniono zegary a centralne miejsce deski rozdzielczej zajął miejsce 7-calowy ekran dotykowy stacji multimedialnej[4].
Citroën C-Elysée WTTCW 2022 roku ma zadebiutować trzecia generacja modelu[5].
Wersje wyposażenia | edytuj kod
- Attraction
- Seduction
- More Life
- Exclusive
W wersji podstawowej wyposażenie obejmuje m.in. ABS, ESP, cztery poduszki powietrzne i centralny zamek[6].
Przypisy | edytuj kod
- ↑ a b c d e Tycho de Feyter: Spotted in China: Citroen Elysée LWB. carnewschina.com, 07-12-2011. [dostęp 07-01-2013].
- ↑ Tycho de Feyter: The Citroen ZX will never die; facelift for the c-Elysee in China. carnewschina.com, 09-02-2012. [dostęp 07-01-2013].
- ↑ Marcin Lewandowski: Citroen C-Elysee - pierwsza jazda. magazynauto.pl, 12-11-2012. [dostęp 11-03-2013].
- ↑ Citroen C-Elysée. Jakie zmiany po liftingu?, Motofakty.pl [dostęp 2020-06-18] (pol.).
- ↑ Nowy Citroen C5, C4 i C-Elysee nadchodzą. Wszystkie modele planowane na 2020-2022, Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny, 20 października 2019 [dostęp 2020-06-18] (pol.).
- ↑ Marcin Lewandowski: Citroen C-Elysee - test - Pierwsza jazda. moto.pl, 3010-2012. [dostęp 11-03-2013].
OryginałEdytujHistoria i autorzy
