Citroën Fukang


Citroën ZX w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii (Przekierowano z Citroën Fukang) Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Citroën ZXsamochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez francuską markę Citroën produkowany w latach 1991–1998 oraz 1994–2009 na licencji.

Spis treści

Historia i opis modelu | edytuj kod

Citroën ZX - tył Citroën ZX Kombi Citroën ZX po liftingu Citroën ZX - tył po liftingu chiński Citroën Fukang

Produkcję rozpoczęto 16 marca 1991 roku. W 1992 roku Citroën ZX zajął 3. miejsce w europejskim konkursie na Samochód Roku. Początkowo przedstawiono wersję rajdową tego modelu (ZX Rallye Raide), która znacznie odbiegała od wersji produkowanej masowo. Zainteresowanie modelem znacznie wzrosło, gdy Citroën ZX zmiażdżył konkurencję podczas wyścigów w Baja Aragon w 1990, czy w rajdzie Paryż–Dakar. Prace nad samochodem trwały od 1986 roku. Model Citroën ZX był produkowany do 1998 roku, kiedy to zastąpił go model Citroën Xsara, przejmując wiele jego podzespołów. W czasie 7-letniej historii modelu sprzedano 1 709 215 sztuk. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1992 model zajął 3. pozycję (za VW Golfem III i Oplem Astrą F)[1].

Samonośne nadwozie typu hatchback, trzy i pięciodrzwiowe, oraz pięciodrzwiowe kombi nazwane Break. W 1990 roku Citroën wprowadził swój model do klasy kompakt, zdominowanej już przez Volkswagena Golfa i Forda Escorta. Niezwykle solidne zabezpieczenie antykorozyjne sprawiło, że dla Citroëna ZX-a problem rdzy nie istnieje (pod warunkiem, że auto nie przechodziło napraw blacharskich). W 1994 roku ZX przeszedł facelifting, po którym otrzymał nową maskę i atrapę chłodnicy, w tym roku także rozpoczęto produkcję wersji kombi.

Citroën ZX w bogatszych wersjach był wyposażony w przesuwaną tylną kanapę wraz z regulacją pochylenia oparcia. Pozwalało to na zwiększenie pojemności bagażnika kosztem miejsca dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń.

Citroën Fukang | edytuj kod

Fukang to pierwszy model na rynek chiński opracowany przez spółkę Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile. Powstała ona w ramach joint-venture francuskiego PSA i chińskiego Dongfeng Motor[2].

Fukang o oznaczeniu DC 7140 trafił na rynek w 1997 roku i był kontynuacją modelu ZX po drobnych zmianach. Nazwa Fukang w języku chińskim oznacza Pomyślność i Zdrowie W 1998 wprowadzono na rynek model Fukang 998 oraz limuzynę Fukang 998 VIP, która była produkowana do 2003, kiedy został zastąpiony przez model Citroën Elysée.

Między innymi dzięki sukcesowi modelu Fukang, Citroën osiągnął w 2001 8,5%[3] udziału w rynku chińskim.

Zawieszenie | edytuj kod

Przednie zawieszenie Citroëna ZX to klasyczna kolumna MacPhersona. Natomiast z tyłu zastosowana została samoskrętna oś, dzięki której podczas pokonywania zakrętu z większą prędkością, tylne koła – pod wpływem siły odśrodkowej – skręcają się minimalnie w tę samą stronę co przednie. Sprawia to, że auto zachowuje się bardziej stabilnie oraz zmniejsza się ryzyko wypadnięcia z zakrętu.

Wyposażenie | edytuj kod

Citroëna ZX wyposażano m.in. w :

  • skórzaną tapicerkę
  • klimatyzację
  • ABS
  • centralny zamek
  • elektryczne szyby
  • elektryczne lusterko pasażera
  • poduszkę powietrzną kierowcy
  • podgrzewane fotele przednie
  • spryskiwacze reflektorów
  • elektryczny szyberdach
  • wspomaganie kierownicy
  • elektryczne sterowanie reflektorów
  • przesuwaną tylna kanapę

Silniki | edytuj kod


Przypisy | edytuj kod

  1. Previous winners - Car of the Year 1992 (ang.). caroftheyear.org. [dostęp 2013-08-27].
  2. Francuskie.pl. Wszystko o motoryzacji francuskiej
  3. Citroen na Szanghaj Motor Show
  4. Na podstawie książki: W. Potocki Citroen ZX Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Wydanie 2, Warszawa 2002. ​ISBN 83-206-1465-1


Na podstawie artykułu: "Citroën Fukang" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy