Citroën Jumper


Citroën Jumper w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Citroën Jumpersamochód dostawczy klasy wyższej produkowany pod francuską marką Citroën od 1994 roku. Od 2006 roku produkowana jest druga generacja modelu.

Spis treści

Pierwsza generacja | edytuj kod

Citroën Jumper I - tył Citroën Jumper I po liftingu Citroën Jumper I po liftingu

Citroën Jumper I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1994 roku.

Citroën Jumper (wraz z Fiatem Ducato i Peugeotem Boxerem) został zaprezentowana w 1994 roku na Salonie Samochodów Użytkowych w Genewie. Nowy model razem ze swoimi bliźniakami został wybrany Samochodem Dostawczym roku 1995 (Van Of The Year). Prace nad nowym modelem samochodu dostawczego rozpoczęto w 1987 roku (prace przy projekcie nadwozia prowadził Giorgetto Giugiaro z firmy Ital Design). Podczas projektowania Jumpera dużo uwagi przywiązano do optymalizacji współczynnika oporu powietrza, dzięki czemu udało się osiągnąć Cx=0.35.

Podobnie jak w modelu C25, tak również tutaj zastosowano napęd przedni z silnikiem umieszczonym poprzecznie i nadwoziem samonośnym. Z przodu zastosowano zawieszenie przednie McPherson (ze stabilizatorem lub bez), a z tyłu sztywną oś tylną zamocowaną na resorach parabolicznych. Wprowadzono także do produkcji odmiany z napędem na 4 koła z silnikami 2.0i, 1.9TD, 2.5D, 2.5TD, 2.5TDI, 2.8HDI (127 KM)

Peugeot Boxer I powstawał w wersjach 290, 330, 350, zależnych od masy całkowitej od 2,9 do 3,5 tony. Ładowność wynosi od 0,9 do 1,9 tony. Miał 4 długości. Produkowano go jako furgon, furgon oszklony, furgon podwyższony, kombi 6/9 osobowe, mikrobus 9 osobowy, skrzyniowy, skrzyniowy 6 osobowy, podwozia z kabiną, podwozia 6 osobowe z kabiną. Furgony mają pojemność od 7,5 do 14 m³. Jako wyposażenie dodatkowe można było zamówić np. kamerę i wyświetlacz wspomagające parkowanie, ESP, elektrykę szyb, foteli i lusterek, klimatyzację, ogrzewanie postojowe.

Na początku bieżącego wieku uruchomiono produkcję Citroëna Jumpera w Brazylii z wykorzystaniem podzespołów produkowanych w Europie.

W lutym 2002 roku przeprowadzono facelifting wszystkich modeli (Ducato/Boxer/Jumper). Zmieniono wygląd zewnętrzny samochodu, zmodernizowano wnętrze i paletę silników.

Silniki (1994–2002) | edytuj kod

  • Benzynowe
  • Diesla

Silniki (2002–2006) | edytuj kod

  • Benzynowe
  • Diesla

Wymiary furgonów | edytuj kod


Druga generacja | edytuj kod

Citroën Jumper II - tył Citroën Jumper II po liftingu Citroën Jumper II - tył po liftingu

Citroën Jumper II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2006 roku.

Citroën Jumper II razem z bliźniaczymi wersjami pojawił się na rynku w 2006 roku. Nowy model tak jak i poprzednicy ma napęd na przednią oś i poprzecznie ustawione silniki. Wszystkie trzy samochody posiadaja niski współczynnik oporu powietrza Cx=0,31. Wnętrze Jumpera przypomina pod względem komfortu i możliwego do zamontowania wyposażenia dodatkowego (np. automatyczna klimatyzacja, system audio z zestawem głośnomówiącym, nawigacja satelitarna) samochody osobowe.

Citroën Jumper II ma ładowność od 1075 do 1945 kg. Furgony mają pojemność od 8 do 17 m³. Dopuszczalna masa całkowita największej wersji wzrosła do 4,0 ton. W nowym modelu zrezygnowano z silników benzynowych i w sprzedaży dostępne są jedynie pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Zostosowano również nowy silnik diesla o pojemności 3.0 dm³ o mocy 115 kW (156 KM) firmy Iveco.

Bliźniaczymi modelami są Fiat Ducato i Peugeot Boxer.

Silniki | edytuj kod

  • Diesla

Wymiary furgonów | edytuj kod

  • 4 wersje DMC (3.0t, 3.3t, 3.5t, 4.0t) i ładowność od 1090 kg do 1995 kg.
  • 3 rozstawy osi (3000/3450/4035 mm) i 4 długości furgonów (4963/5413/5998/6363 mm)
  • 6 wariantów pojemności (8/10/11,5/13/15/17 m³)
  • 3 wysokości wnętrza (1662/1932/2172 mm).


Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Citroën Jumper" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy