Civilization VI


Civilization VI w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Civilization VI – komputerowa strategiczna gra turowa stworzona przez Firaxis Games i wydana przez 2K Games 21 października 2016 roku na platformę Microsoft Windows[1]. Kilka dni później ukazała się wersja na platformę macOS[2], a 9 lutego 2017 na system Linux[3]. Podobnie jak w poprzednich częściach serii, celem gracza jest rozwój cywilizacji i osiągnięcie zwycięstwa przez podbój militarny, postęp technologiczny lub działania dyplomatyczne. Gracz ma możliwość eksploracji świata, zakładania i rozbudowy miast, rozwijania nowych technologii i atakowania wrogów[4].

Za produkcję gry odpowiedzialny był ten sam zespół, który stworzył dodatki do Civilization V. Część pomysłów (np. mechanika rozgrywki) zawartych w tych rozszerzeniach znalazło się również w nowej odsłonie serii. Ulepszono też poziom sztucznej inteligencji komputerowych przeciwników, zmieniono system rozwoju technologicznego i rozbudowy miasta[5].

Rozgrywka | edytuj kod

W podstawowej wersji gry dostępnych jest 19 cywilizacji, przy czym każda z nich ma wyjątkową jednostkę, budynek oraz bonus[6]. Dodatkowo do każdej z nich może przypisany być więcej niż jeden przywódca[7]. Jedną z głównych zmian w stosunku do poprzednich odsłon serii jest zmiana w systemie rozbudowy miasta – wprowadzono „dystrykty”, specjalne pola odpowiedzialne za jeden z aspektów gry (np. kulturę, naukę, religię). Cuda nie są już budowane w obrębie miasta, a w wybranym przez gracza polu na mapie w zasięgu metropolii[8].

Kolejną zmianą w rozgrywce jest modyfikacja drzewka technologicznego. W Civilization VI jeśli gracz będzie miał dostęp do odpowiednich zasobów lub usprawnień, umożliwi mu to przyspieszenie rozwoju w konkretnych dziedzinach wiedzy (np. budowa kamieniołomu przyspieszy rozwój kamieniarstwa)[9]. Wprowadzono też system tzw. „eurek” – wykonanie odpowiednich zadań pozwala na skrócenie liczby tur potrzebnych do osiągnięcia wynalazku[10].

Odbiór gry | edytuj kod

Civilization VI spotkała się z pozytywnym przyjęciem krytyków, uzyskując według agregatora Metacritic średnią ocen wynoszącą 88/100[11]. Redaktor serwisu Gry-Online, Adam Zechenter, przyznał grze ocenę 9/10. Pochwalił atrakcyjną szatę graficzną i korzystne zmiany w rozgrywce, skrytykował natomiast niedopracowaną sztuczną inteligencję i drobne błędy[12].

Przypisy | edytuj kod

  1. a b c d e f g Sid Meier's Civilization VI (PC). Gry-Online. [dostęp 2016-12-17].
  2. Jacek Zięba: Sid Meier’s Civilization VI już dostępne dla macOS i OS X. MyApple.pl, 2016-10-25. [dostęp 2021-04-07].
  3. Richard Scott-Jones: Civilization 6 is coming to Linux on February 9 (ang.). PCGamesN, 2017-02-06. [dostęp 2017-03-05].
  4. Sid Meier's Civilization VI – PC (ang.). IGN. [dostęp 2016-12-17].
  5. Adam Smith: Civilization VI Releases October: Here's Every Detail (ang.). Rock, Paper, Shotgun, 2016-05-11. [dostęp 2016-12-17].
  6. Łukasz Wiśniewski: Civilization 6: Najlepsza cywilizacja – którą wybrać? Poradnik do gry. Gry-Online, 2016-11-24. [dostęp 2020-12-21].
  7. Civilization VI: Frakcje dostaną kilku liderów. cdaction.pl, 2016-10-15. [dostęp 2016-12-18].
  8. Daniel Tack: Civilization VI Coming October 21, Big Changes To Core Gameplay (ang.). GameInformer, 2016-05-11. [dostęp 2016-12-18].
  9. Phil Savage: Civilization 6: everything you need to know (ang.). PC Gamer, 2016-05-11. [dostęp 2016-12-18].
  10. Mike Williams: Civilization VI Preview: Rebuilding an Empire (ang.). USgamer, 2016-05-25. [dostęp 2016-12-18].
  11. Sid Meier's Civilization VI for PC Reviews (ang.). Metacritic. [dostęp 2017-06-17].
  12. Adam Zechenter: Recenzja gry Sid Meier’s Civilization VI – o jedną turę od ideału. Gry-Online, 2016-10-25. [dostęp 2017-12-05].
Na podstawie artykułu: "Civilization VI" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy