Comac ARJ21


Comac ARJ21 w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Comac ARJ21 Xiangfeng (Chin. xiángfèng 翔凤, Soaring Phoenix)[1] – dwusilnikowy, regionalny samolot pasażerski, zaprojektowany i produkowany w Chińskiej Republice Ludowej. Program ten jest obsługiwany przez 19 europejskich i amerykańskich dostawców komponentów lotniczych, w tym General Electric jako dostawca silników, Honeywell dostarczy system fly-by-wire i Rockwell Collins jako dostawca awioniki samolotu.

Spis treści

Historia | edytuj kod

Projekt samolotu ARJ21 został założony przez konsorcjum ACAC i rozpoczął się w marcu 2002 jako część '10th Five-Year Plan'. Dziewiczy lot ARJ21 miał nastąpić w 2005, zaś pierwsze dostawy zostałyby zrealizowane 18 miesięcy później. Projekt w końcowej fazie został jednak opóźniony. Pierwszy samolot (numer 101) został wyprodukowany 21 grudnia 2007, a oblot miał nastąpić w marcu 2008. Ostatecznie projekt znowu został opóźniony, i samolot oblatano dopiero 28 listopada 2008. Ostatni lot testowy samolotu {numer 101) został wykonany 15 lipca 2009 z Szanghaju do Xi’an, na odległość 1300 km. Drugi samolot (numer 102) lot testowy po tej samej trasie ukończył 24 sierpnia 2009. W 2010 ACAC chce wyprodukować 11 sztuk ARJ21, zaś w 2015 tempo produkcji ma wzrosnąć do 30 samolotów rocznie. W 2009 konsorcjum ACAC zostało przejęte przez Comac. Pierwszy seryjny samolot został dostarczony chińskim liniom Chengdu Airlines 29 listopada 2015 roku. Był to 90 miejscowy ARJ21-700 o znakach rejestracyjnych B-3321, który swój pierwszy komercyjny lot wykonał 28 czerwca 2016 roku na trasie z Chengdu do Szanghaju[2].

Konstrukcja | edytuj kod

Dolnopłat z silnikami umieszczonymi z tyłu samolotu z ustrzeniem w układzie T. Samolot został wykonany przy użyciu maszyn należących do McDonnell Douglas, które były wykorzystywane w Chinach na prawach licencyjnych, dlatego samolot ma konstrukcję i wygląd podobny do samolotów typu DC-9.

Warianty | edytuj kod

  • ARJ21-700 - Model podstawowy, jego pojemność wynosi 70-95 pasażerów.
  • ARJ21-900 - Typ 900 charakteryzuje się dłuższym kadłubem od wersji 700, pojemność to 95-105 pasażerów.
  • ARJ21F - Wersja towarowa o ładowności około 10 000 Kg
  • ARJ21B - Wersja biznesowa, oparta o wersję 700, na pokładzie przewidziano 20 miejsc dla pasażerów.

Zamówienia i opcje na zamówienia | edytuj kod

Obecnie jest zamówionych 237 samolotów.

Podobne samoloty | edytuj kod

Przypisy | edytuj kod

  1. Waterloo Region Breaking News - Waterloo Region's Online Newspaper | TheRecord.com (ang.). news.therecord.com. [dostęp 2017-11-22].
  2. Pierwszy ARJ21 w służbie, „Lotnictwo Aviation International”, nr 8 (2016), s. 15, ISSN 2450-1298
  3. a b c d Three carriers place ARJ21 orders (ang.). www.flightglobal.com. [dostęp 2017-11-30].
  4. ARJ21 orderbook climbs to 41 as Xiamen signs up (ang.). www.flightglobal.com. [dostęp 2017-11-30].
  5. BBC NEWS | Business | Ceremony inaugurates Chinese jet. news.bbc.co.uk. [dostęp 2017-11-22].
  6. Building a future: The AVIC I ARJ21-700 programme (ang.). www.flightglobal.com. [dostęp 2017-11-30].
  7. GE Capital Aviation Services (ang.). www.gecas.com. [dostęp 2017-11-22].
  8. China Eastern, AVIC I launch Joy Air | Launch of Joy Air | In Depth | en.AvBuyer.com.cn
  9. China exporting ARJ21s and other aircraft to Indonesia (ang.). www.flightglobal.com. [dostęp 2017-11-30].

Linki zewnętrzne | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Comac ARJ21" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy