Computer Space


Computer Space w encyklopedii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Computer Spacekomputerowa gra zręcznościowa na automaty, wyprodukowana przez Nutting Associates w 1971 roku. Jej autorami byli Nolan Bushnell i Ted Dabney.

Computer Space stanowiła kontynuację pomysłu Steve'a Russella na grę Spacewar!. Gracze kierowali małymi statkami kosmicznymi, których celem było zestrzelenie obiektu przeciwnika. Wygrywał ten, kto w czasie 99 sekund zestrzelił wroga większą liczbę razy. Gra była skomplikowana pod względem obsługi, gdyż zawierała dwa klawisze obrotu, przyspieszenia, strzału i nadprzestrzeni[1].

Nolan Bushnell wpadł na pomysł stworzenia Computer Space, gdy zapoznał się ze Spacewar! w wieku kilkunastu lat. Swój pomysł na twórczą przeróbkę klasyka Russella przedstawił w 1971 roku Billowi Nuttingowi, założycielowi Nutting Associates. Nutting, doświadczony w produkcji automatów, zdecydował się wyprodukować maszyny z grą i wprowadzić ją do obiegu komercyjnego. Same automaty z Computer Space wyróżniały się jak na owe czasy kolorową, metaliczną fakturą oraz trzynastocalowym ekranem[2].

Mimo nowatorskiego jak na ówczesne czasy projektu Computer Space poniosła klęskę finansową. Wynikało to z faktu, że większość automatów z grą trafiło do barów, których klienci nie potrafili obsługiwać skomplikowanego systemu sterowania[3][4]. Kluczowym dla branży faktem było jednak to, że Computer Space stanowiła pierwszą grę na automaty przeznaczoną do użytku komercyjnego[4]. Gra ta szybko przeniknęła do kultury masowej, stanowiąc element takich filmów, jak Zielona pożywka (1973) czy Szczęki (1975)[3].

Przypisy | edytuj kod

  1. Mańkowski 2010 ↓, s. 17.
  2. Mańkowski 2010 ↓, s. 15–17.
  3. a b Mańkowski 2010 ↓, s. 18.
  4. a b Wolf 2012 ↓, s. 3.

Bibliografia | edytuj kod

Na podstawie artykułu: "Computer Space" pochodzącego z Wikipedii
OryginałEdytujHistoria i autorzy